تهران – ایرنا – دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد مستقر در ژنو، روز جمعه از دولت آمریکا خواست مانع رفتار نامناسب ماموران پلیس و نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان معترض و روزنامه نگاران در شهرهای این کشور مانند پورتلند یا بازداشت غیرقانونی آنان شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو؛ لیز ثروسل سخنگوی حقوق بشری سازمان ملل متحد گفت: گزارش های حاکی از بازداشت تظاهرکنندگان مسالمت جو توسط افسران پلیس ناشناس مایه نگرانی است، زیرا دستگیرشدگان خارج از محدوده نظارت و حفاظت قانون قرار می‌گیرند و ممکن است موجب افزایش بازداشت های خودسرانه و دیگر موارد نقض حقوق بشر شود.

ثروسل افزود: مسئولان و مقام های ایالات متحده باید اطمینان یابند که نیروهای امنیتی فدرال و محلی مستقر در شهرها باید به صورت کامل و شفاف شناسایی شده باشند و از زور تنها در هنگام ضرورت و به صورت متناسب و بر اساس معیارهای بین المللی استفاده کنند.

وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه اعلان کرد: در باره کاربرد زور توسط عوامل و ماموران فدرال علیه تظاهرکنندگان پورتلند در پی تداوم ناآرامی های شبانه که در آن تد ویلر شهردار آن هدف گاز اشک آور قرار گرفت، تحقیق خواهد کرد.