بیرجند - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال آبی جاری ( مهرماه) تاکنون ۱۱ میلیون مترمکعب آب در بیش از ۲ هزار سازه آبخیزداری استان جمع‌آوری و ذخیره شده است.

علیرضا نصرآبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایجاد سازه‌های آبخیزداری در استان کم باران خراسان جنوبی از دو سال قبل مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: از سال گذشته تاکنون ۱۸۳ سازه آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در استان احداث شده یا در حال ساخت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: پارسال ۱۰۵ سازه آبخیزداری با اعتبار ۱۴ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و امسال نیز ۸۷ سازه با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان مصوب و تخصیص حدود هشت میلیارد تومان در حال احداث است.

وی با بیان اینکه در بارندگی‌های اخیر هفت میلیون مترمکعب رواناب در این سازه‌ها جمع‌آوری شد عنوان کرد: سازه‌های خاکی، گابیونی و سنگ ملاتی آبخیزداری نقش مهم و حیاتی در مدیریت سیلاب و احیای قنوات بر عهده دارند.

نصرآبادی یادآور شد: از سال گذشته تاکنون با بارندگی‌های مناسب و آبگیری سازه‌های آبخیزداری تعدادی از قنوات خشکیده استان احیا شد و روستاییان مهاجرت کرده مجدد به روستا بازگشتند.

وی گفت: در حال حاضر به گفته مسوولان جهاد کشاورزی استان ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات در استان وجود دارد که بخش زیادی از این قنوات خشک شده است اما بارندگی‌های اخیر سبب احیا برخی قنوات پایین دست سازه‌های آبخیزداری شده است.