مشهد- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش مسوولیت‌پذیری اجتماعی را از نیازهای اصلی جامعه ذکر و بیان کرد: زمانی که مطالبه‌گری بدون مطالعه باشد راه به جایی نمی‌برد زیرا سبب‌ساز روند تکرار مشکلات حل نشده می‌شود.

محسن حاجی میرزایی روز پنجشنبه طی در مراسمی در نیشابور برای بهره‌برداری همزمان ۱۴ مدرسه خیرساز افزود: شهروندانی که پیش و بیش از مطالبه‌گری، در پی ایفای نقش موثر خود در حل مشکلات اجتماعی می‌باشند افرادی راهگشا برای جامعه هستند.
وی ادامه داد: مسوولیت در فرهنگ دینی ما تابع اختیار نیست. هرچه فرد آگاهتر باشد مسوولیت بیشتری را در قبال جامعه خود احساس می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: محصول نهایی آموزش و پرورش انسانهای برجسته‌ای هستند که قادرند نقشهای موثر اجتماعی را پذیرفته و در توسعه پایدار مشارکت کنند.

وی افزود: بر این اساس می‌بایست از ظرفیت آموزش و پرورش برای حل مشکلات و چالشهای عمومی جامعه در حوزه‌های مختلف استفاده کرد. 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نقطه آغاز هر تحول در جامعه آموزش و پرورش است لذا هیچ تحول پایداری حاصل نخواهد شد مگر آنکه نقطه آغازش در آموزش و پرورش باشد.

وی گفت: با این وجود هنوز بسیاری از ظرفیتهای موثر در این بخش تحقق نیافته‌اند.
 

۳۰ درصد مدارس خیرساز هستند

حاجی میرزایی در ادامه همچنین اظهارداشت: تاکنون ۳۰ درصد مدارس در سطح کشور با مشارکت شهروندان نیکوکار ایرانی ساخته شده که موفقیت بزرگی در این حوزه محسوب می‌شود.

وی بر لزوم گسترش فعالیت اجتماعی خیران در رفع نیازهای عمومی تاکید و بیان کرد: توسعه مشارکت خیران نیازمند همت و تلاش مستمر همه بخشها و مسوولان دست‌اندرکار است.
وزیر آموزش و پرورش همچنین به جایگاه نیشابور در روند تحولات اجتماعی فرهنگی ایران اشاره و بیان کرد: نیشابور در تاریخ ایران و اسلام نام بزرگی است که در دامان خود انسانهای بزرگی را پرورش داده است. 

وی افزود: به همین خاطر از شهروندان هوشمند و آگاه نیشابوری انتظار داریم مسائل و مشکلات این شهرستان را با درایت خاص و ویژه‌ خود حل کنند.
حاجی میرزایی همچنین به مشکلات چند مدرسه در نیشابور اشاره و بیان کرد: در سفر جاری به این شهرستان همه تلاشمان را برای حل این‌ مشکلات و رفع دغدغه مردم انجام خواهیم داد.


عدالت آموزشی مقدمه عدالت اجتماعی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: عدالت آموزشی مقدمه عدالت اجتماعی است و با حضور خیرینی از قبیل مهندس وکیلی امیدواریم به زودی مشکل کمبود فضای آموزشی در قطب شهید شوشتری حل شود.
قاسمعلی خدابنده افزود: نیشابور در حوزه‌های مختلف تاثیرگذار بوده و بسیاری از طرح‌های آموزش و پرورش در کشور از نیشابور آغاز شده است که نشان دهنده همت و تلاش مضاعف در این حوزه و شهرستان می‌باشد.

شهروندان نیکوکار مدرسه‌ساز نیشابوری هم در این مراسم گفت: در سال ۱۳۹۴ با حضور وزیر آموزش و پرورش در مراسم گشایش مدرسه وکیلی شماره ۳۰، تفاهم‌نامه‌ای امضا شد تا تعداد مدارس وکیلی تا سال ۱۴۰۰ به یکصد مدرسه برسد.
عبدالرضا وکیلی افزود: پس از آن احداث مدارس وکیلی با سرعت دنبال شد و در سال ۱۳۹۵ طی پنج ماه ۲۶ مدرسه ساخته و به بهره‌برداری رسید.
وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۷ تاکنون نیز ۱۴ مدرسه ساخته شد و قرار بود امروز مدرسه وکیلی شماره ۹۰ به بهره‌برداری برسد ولی با مشکلاتی که بوجود آمد این روند به تاخیر افتاد.
این فرد خیر گفت: امیدوارم مشکلات پیش آمده به سرعت حل شود و بتوانیم روند ساخت مدارس وکیلی را از سر بگیریم.
همچنین طی این مراسم علاوه بر امضای تفاهمنامه ساخت ۱۰ مدرسه از سوی وکیلی، وزیر آموزش و پرورش از تلاشهای خداپسندانه و نیک این شهروند نیشابوری تجلیل کرد. 
سه هزار و ۵۰۰ مترمربع فضای آموزشی با ۱۴ مدرسه‌ای که با هزینه ۳۵ میلیارد ریال از سوی عبدالرضا وکیلی امروز در نیشابور بهره‌برداری شدند به کل مساحت فضاهای آموزشی این شهرستان افزوده شد.
این شهروند نیکوکار نیشابوری با آغاز طرحی به منظور ساخت "مدارس وکیلی از سال ۱۳۷۴ تاکنون ۸۰ مدرسه با مجموع مساحت ۶۰ هزار مترمربع را تحویل آموزش و پرورش شهرستان نیشابور داده است. 
مرکز شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در فاصله  ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.