اراک - ایرنا - معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ۲۷ صادرکننده این استان در سامانه سنجش تجارت برتر و ارزیابی و تجلیل صادرکنندگان نمونه نام‌نویسی کردند.

«جعفر اصغری» روز دوشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا، افزود: فراخوان ثبت‌نام صادرکنندگان در سامانه سنجنش از شهریورماه امسال به تمامی واحدهای صنعتی صادرات محور اعلام  شد و هم اکنون نیز این سامانه برای ثبت نام افراد فعال است.

وی ادامه داد: پرونده‌های صادرکنندگان در کمیته‌ای با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی بررسی و تصمیم لازم اتخاذ  می شود.

 معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: تا کنون سهمیه مشخصی از صادرکنندگان برتر برای تجلیل به استان ابلاغ نشده اما پیش‌بینی می شود تعداد ۱۵ صادرکننده برتر این استان تجلیل می‌شوند.

اصغری اضافه کرد: درآمد ارزی حاصل از صادرات، حفظ و توسعه بازارهای هدف و فعالیت‌های بازاریابی، مهارت فنی و تخصصی در بخش صادرات، حضور شرکت ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی، راه اندازی دفتر فروش یا نمایندگی در کشورهای مختلف، دریافت گواهینامه استاندارد بین المللی و عضویت در تشکل‌های صادراتی ملی و استانی از شاخص های انتخاب صادرکنندگان برتر این استان است.

وی بیان کرد: ۲۹ مهرماه به عنوان روز ملی صادرات نام‌گذاری شده اما به دلیل تقارن این روز با ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) و ماه‌های محرم و صفر، آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی در نیمه دوم آذرماه برگزار می شود.

بیش از۲ هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند که بر اساس آخرین آمار حدود ۲۵۰ واحد در زمره صادرکنندگان قرار دارند.