تهران - ایرنا - نشست مشترک روسای قوای سه گانه، کاهش 15 درصدی نیروی انسانی و پست های دولت، ادامه همکاری های دوستانه چین با ایران، مخالفت فیفا با تغییر مکان مسابقات ایران و هنگ کنگ، پرداخت تسهیلات 500 میلیون تومانی به شرکت های دانش بنیان، محکومیت اظهارات برایان هوک ازسوی سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، تمدید تحریم‌های روسیه توسط اتحادیه اروپا و آغاز گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران از روز جمعه از مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه چهارشنبه تا صبح پنجشنبه بود.

داخلی

******

تهران - نشست مشترک سران قوا چهارشنبه شب به میزبانی قوه قضائیه و با حضور رئیس جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضائیه برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پایان این نشست با بیان اینکه گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران از روز جمعه آغاز می شود، تاکید کرد: هر آنچه کشور در زمینه تحقیق و توسعه فناوری هسته ای نیاز دارد، سازمان انرژی اتمی اقدام کند.

تهران - علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت که با توجه به دستورات مقام معظم رهبری، اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور ضروری است.

تهران - رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه هر سه قوه برای مبارزه با فساد و مفسدان در کشور مصمم هستند، گفت: مبارزه با فساد خواست رهبری و مردم است و این مساله مهم باید در کشور نهادینه شود.

تهران - سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه اظهارات « برایان هوک» و تروریسم اقتصادی تازه آمریکا که در راستای فشار بیشتر بر مردم ایران اعمال شده است را محکوم کرد.

تهران - وزیر امورخارجه ایران در پیام توئیتری در واکنش به باج‌خواهی آمریکا از ناخدای هندی کشتی «آدریان دریا 1» و سپس تحریم او، عنوان کرد: این عمل مثل تحریم وی به دلیل رد دعوت به کاخ سفید بوده و این مساله در حال تبدیل شدن به یک الگو است.

تهران - وزیر بهداشت گفت: چند ماه است که از ضرورت استقرار نظام سلامت الکترونیک و بعضی نقصان‌های زیرساختی در نظام سلامت و قوانین مغفول مانده فریاد می‌زنیم، ولی برخی دوستان به تازگی دوربین به دست گرفته‌اند و در این عرصه روشنگری می‌کنند که البته باز هم جای خوشبختی است و از آن استقبال می‌کنیم.

کرمانشاه - معاون صندوق نوآوری و شکوفایی رئیس جمهوری گفت:‌ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار صندوق پژوهش و فناوری قرار داده‌ایم تا شرکت‌های دانش‌ بنیان تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان را در استان خود و بدون نیاز به صدور مجوز از تهران و با زمان به مراتب کمتری دریافت کنند.

تهران- کارشناسان روند قیمتی خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی در بازار را کاهشی ارزیابی و عمده دلایل آن را ثبات قیمت ارز، تغییر و تحولات مدیریتی خودروسازان و تداوم عرضه خودروسازان عنوان می‌کنند.

تهران - رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: بر مبنای تکالیف قانونی باید تا پایان برنامه ششم توسعه، ۱۵درصد از نیروی انسانی دولت، ۱۵درصد پست های سازمانی و ۱۵درصد سطوح مدیریتی را کاهش می دادیم که به این هدف در دو سال گذشته به طور کامل دست یافتیم.

تهران - نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه با دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی دیدار و گفت وگو کرد.

کرمانشاه - معاون حقوقی رئیس جمهوری از استانداران سراسر کشور خواست تا محدودیت‌هایی که برای تصمیم‌گیری آنها وجود دارد و همچنین قوانینی که فکر می‌کنند مزاحم و دست و پاگیر هستند را به این معاونت اعلام کنند تا در خصوص آنها تدبیر و چاره اندیشی شود.

تهران - دولت سوئد چهارشنبه شب، آزاد شدن برخی از خدمه سوئدی نفتکش انگلیسی توقیف شده در آبهای ایران را تایید کرد.

خارجی

******

پکن - سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد این کشور همچنان همکاری های دوستانه و روابط عادی خود با ایران را ادامه خواهد داد.

بلگراد - وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی روز چهارشنبه در ملاقات با معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان گفت:علاقمند به همکاری با ایران در بالاترین سطوح هستیم.

تهران - شرکت گوگل با پرداخت ۱۷۰ میلیون دلار برای حل‌وفصل اتهام‌های مطرح‌شده علیه سرویس ویدئویی‌اش در یوتیوب مبنی بر گردآوری و انتشار اطلاعات در مورد کودکان، موافقت کرد.

تهران - فدراسیون بین‌المللی فوتبال «فیفا» با تغییر محل برگزاری دیدار تیم‌های ملی ایران و هنگ کنگ در چارچوب مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مخالفت کرد.

نیویورک - رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت اعضای این شورا بر راه حل سیاسی بحران لیبی تاکید کردند.

مسکو - یک مقام اتحادیه اروپا از توافق نمایندگان دائمی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تمدید تحریم‌های روسیه خبر داد.

تهران - پیشنهاد نخست وزیر انگلیس برای برگزاری زودهنگام انتخابات سراسری در این کشور، چهارشنبه شب رای کافی در مجلس عوام نیاورد.

مسکو - معاون وزیر دفاع روسیه با رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درخصوص اوضاع سوریه و پیشگیری از حوادث در اجرای عملیات ضدتروریستی در این کشور تلفنی گفت وگو کرد.

تهران - نمایندگان مجلس عوام انگلیس چهارشنبه شب با رای قاطع به ممنوعیت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، شکست بزرگی را برای بوریس جانسون نخست وزیر این کشور رقم زدند.