بجنورد- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: فیلم های برگزیده نخستین جشنواره فیلم کوتاه روستا و عشایر علاوه بر بجنورد، در ۷ نقطه روستایی و عشایری این استان نمایش داده خواهد شد.

به گزارش ایرنا حسین فرخنده روز چهارشنبه با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این جشنواره که به میزبانی خراسان شمالی و با رویکرد معرفی ظرفیت‌های روستا و حوزه عشایری در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کلید خورده، که بر این اساس برای نمایش فیلم های آن در نقاط روستایی و عشایری نیز برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه بازشناسی، ارزیابی و بازآفرینی مواریث فرهنگی روستاییان و عشایر از اهداف برگزاری این جشنواره است، گفت: به همین دلیل با همکاری کانون های فرهنگی و هنری مساجد تعدادی از فیلم های جشنواره در روستاها نیز به نمایش درخواهد آمد.

وی هدف دیگر برگزاری این جشنواره را شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان این بخش عنوان کرد و افزود: ۲۵۱ اثر از ۱۶۹ هنرمند سراسر کشور به دبیرخانه نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر رسیده که در این بین هنرمندان خراسان شمالی با ۲۷ اثر، گلستان ۲۱ و تهران ۱۹ اثر بیشترین سهم مشارکت را در بین استان‌های کشور داشته‌اند.
دبیر جشنواره ملی فیلم روستا و عشایر با بیان اینکه ۷۱ اثر از ۵۹ هنرمند کشور برای حضور در بخش پایانی این جشنواره انتخاب شده است، اظهار داشت: نمایش این فیلم‌ها همزمان با آغاز دهه کرامت از جمعه ۱۴ تیرماه در مجموعه فرهنگی هنری گلشن بجنورد آغاز می شود که تا ۱۶ تیرماه ادامه خواهد داشت.

فرخنده افزود: یکی از دستاوردهای خوب این جشنواره مشارکت و همکاری‌های تنگاتنگ هنرمندان و دست اندرکاران فیلم و سینمای استان با متولیان فرهنگی بود که با اطلاع رسانی گسترده‌ای هم از طریق سیمای جوان استان‌ها و صدا و سیما استانی همراه شد و در مسیر اجرا نیز ۱۰ کمیته اجرایی در بخش‌های مختلف تشکیل شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شمالی با بیان اینکه این جشنواره برای نخستین بار در کشور و استان ما برگزار می شود، اظهار داشت: تلاش می کنیم تا دبیرخانه این جشنواره به طور دائمی در خراسان شمالی استقرار یافته و برگزاری این جشنواره نیز هر سال استمرار داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک آغاز دهه کرامت گفت: امسال این دهه با عنوان «خدمت کریمانه و مهربانی به رسم اهل بیت (ع)» نامگذاری شده و ۴۰۰ برنامه فرهنگی و دینی با مشارکت دستگاه های فرهنگی به مناسبت این دهه در خراسان شمالی اجرا می شود.

سرپرست معاونت امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: از آغاز جشنواره تا کنون همواره نگاه همه دست اندرکاران نگاه تخصصی و کیفی بوده است و این نگاه در همه بخش ها، چه شورای سیاستگذاری و چه فراخوان و داوری ها دیده می شود.

ابوالحسن حیدری افزود: دو هزار دقیقه فیلم با دقت توسط داوران دیده و ا ز بین آثار رسیده به دبیر خانه بهترین ها انتخاب شده اند.

دبیر اجرایی جشنواره فیلم کوتاه روستا و عشایر نیز برگزاری این جشنواره را برای هنرمندان خراسان شمالی یک اتفاق مهم در پرونده هنری این استان عنوان کرد و افزود: در کنار جایزه ویژه دهه کرامت که برای جشنواره در نظر گرفته شده جایزه ویژه محمد رضا فرهنگی (نویسنده و تهیه‌کننده و از فعالان سینمای مستند و فرهنگی ایران) هم به منتخبان اهدا می شود.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد .۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

جشنواره ملی فیلم روستا و عشایر از ۱۴ تا ۱۷ تیرماه امسال برای نخستین بار در خراسان شمالی در بجنورد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها