رشت - ايرنا - مدير صنايع تبديلي و غذايي سازمان جهاد كشاورزي گيلان گفت: اگر كشت كلزا در استان بر اساس برنامه توسعه يابد و محصول بيشتري به بار بنشيند، بنا داريم مجوز ساخت يك كارخانه پنج هزار تني فرآوري و روغن كشي كلزا را در استان صادر كنيم.

قاسم جوادزاده مقتدر روز چهارشنبه در گفت وگو با ايرنا با بيان اينكه دانه كلزا حاوي 35 تا 50 درصد روغن است، افزود: بر اين اساس از هزار تن دانه كلزايي كه پيش بيني شده تا يك ماه ديگر از مزارع گيلان برداشت شود و در سبد فرآوري قرار گيرد؛ بين 350 تا 500 تن روغن به ارزش تقريبي 14 تا 20 ميليارد تومان به دست خواهد آمد.
وي ادامه داد: قيمت هر كيلوگرم روغن خوراكي كلزا در بازار براساس نوع برند و كيفيت، بين 35 تا 45 هزار تومان است.
جوادزاده بالابودن نقطه دود روغن كلزا را يكي از مزيت هاي مهم اين روغن نسبت به ديگر روغن هاي گياهي دانست و خاطرنشان كرد: نقطه دود روغن كلزا 20 درصد بالاتر از روغن هاي سرخ كردني ديگر است و اين يعني ديرتر به نقطه دود مي رسد و حتي قابليت استفاده مجدد را دارد.
به گفته جوادزاده، با وجود تأمين 80 درصد هزينه خريد دستگاه روغن كشي پرس سرد از سوي جهاد كشاورزي گيلان كه در روغن گيري كلزا كاربرد دارد، به دليل مقدار كم محصول توليدي كلزا در استان، ايجاد صنايع روغن كشي براي بهره برداران توجيه اقتصادي ندارد و فقط در كارگاه هاي غيررسمي در برخي خانه‌ها روغن كشي انجام مي شود.
وي با اشاره به اينكه هر دانه كلزا 20 تا 25 درصد هم پروتئين دارد، گفت: در راه اندازي اين كارخانه افزون بر روغن كشي كلزا، فرآوري و استخراج پروتئين موجود در اين گياه را هم هدف گذاري كرده ايم.
وي افزود: با خالص‌سازي اين مقدار پروتئين موجود در كلزا مي توان آن را به عنوان يك مكمل غني‌سازي در ديگر مواد غذايي از جمله آرد سفيد استفاده كرد؛ اقدامي كه در بسياري از كشورها از جمله فرانسه و كانادا انجام مي‌شود.
مدير صنايع تبديلي و غذايي سازمان جهاد كشاورزي گيلان با اشاره به جايگاه نخست استان در توليد روغن زيتون و مالكيت رودبار در به دست آوردن سهم ذهني برند روغن زيتون كشور گفت: اين قابليت مي تواند در موفقيت در صنعت روغن كلزا هم اثرگذار باشد چرا كه فرآيند روغن كشي اين دو محصول تقريبا شبيه هم است و دست كم با خريد دستگاه هاي روغن كشي كلزا و تجهيز بخشي از خط فرآوري كارخانه هاي توليد روغن زيتون در گيلان، مي‌توان از دانه هاي كلزا ، روغن به دست آورد.
سطح زير كشت كلزا در شهرستان رودبار حدود 850 هزار هكتار است كه از اين ميزان 90 درصد بصورت ديم ، 10 درصد بصورت آبي و توسط 177 كشاورز كشت مي شود.
پيش بيني مي شود برداشت محصول كلزا در سال جاري حدود يك هزار و 200 تن باشد.
كلزا از جمله محصولات راهبردي بخش كشاورزي به شمار مي رود كه حمايت از كشت آن به جاي ساير محصولات پرآب بر، در دولت تدبير و اميد مورد توجه جدي قرار گرفته است.
گياه كلزا (Brassica napus)، يكي از گياهان دانه‌روغني مهم در مناطق معتدل داراي طيف به نسبت وسيعي از سازگاري اقليمي است؛ دانه كلزا داراي 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئين و 12 تا 20 درصد پوست است، رقم اصلاح شده كلزا، كه امروزه كانولا خوانده مي‌شود، از مقدار كمتري اروسيك اسيد و گلوكوزينولات برخوردار است و به علت محتواي كمتر مواد ضد تغذيه‌اي، براي مصرف انسان و تك معده‌اي‌ها نسبت به رقم غير اصلاح شده يا همان كلزا، مناسب‌تر است.
7296/2007/