رشت - ايرنا - مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي گيلان توصيه هايي براي تهيه نشاء در كشت مكانيزه به برنج كاران استان ارائه كرد.

ابراهيم اكبرزاده روز سه شنبه در گفت وگو با ايرنا بيان داشت: ميزان بذر لازم در روش كشت مكانيزه به ازاي هر هكتار 35 كيلوگرم بذر خشك بعد از بوجاري با آب و نمك است و ميزان بذر جوانه زده لازم در هر باكس (جعبه) حدود 180 گرم درنظر گرفته شود.
وي ادامه داد: براي اينكه بذرها هنگام بذرپاشي يكنواخت پاشيده شوند و به هم نچسبند، كمي آنها در سايه، هوا خشك نموده تاحدي كه بتوان به راحتي بذرپاشي كرد ضمن آنكه خاك لازم براي تهيه نشاء مي تواند تركيبي از خاك رس با شن و گياه پوسيده به نسبت مساوي و يا تركيب مساوي رس با شن و يا در غير اينصورت خاك سبك مزرعه باشد.
وي با بيان اينكه خاك ها بايد غربال و كاملاً مخلوط شوند، افزود: تعداد جعبه لازم براي هر هكتار حدود 220 عدد منظور شود و نحوه ريختن خاك بستر در جعبه بدين صورت است كه ابتدا يك ورق روزنامه در كف جعبه قرار داده و سپس خاك تهيه شده را در جعبه مي ريزيم و با لولر يا هر وسيله مشابهي سطح خاك را صاف و يكنواخت مي كنيم ضمن اينكه ارتفاع خاك بستر نبايد بيش از دو سانتيمتر باشد.
اكبرزاده يادآور شد: پس از ريختن خاك بستر بوسيله آبپاش بطور آهسته و ملايم خاك را كاملاً مرطوب كرده بطوريكه خاك جابجا نشود در اين حالت خاك بستر آماده بذرپاشي است.
به گفته مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي گيلان ، براي بذرپاشي لازم است ابتدا يك پيمانه به عنوان معيار انتخاب كنيم و براي اين منظور حدود 180 گرم بذر جوانه زده را درون پيمانه ريخته و حد آن را علامتگذاري سپس از آن به كمك پيمانه شروع به ريختن بذر از كناره هاي جعبه به سمت داخل بطور يكنواخت مي كنيم؛ چنانچه بذرپاشي يكنواخت صورت نگيرد در زمان نشاءكاري با ماشين موجب ايجاد فضاهاي خالي از نشاء در زمين اصلي مي شود.
وي ادامه داد: براي انتقال جعبه ها و پوشش آنها براي سبز شدن جوانه ها ، جعبه ها را بر روي هم قرار داده و روي آنها را مي پوشانيم؛ جعبه ها را حتي الامكان به مكاني مسقف و تاريك انتقال دهيد و لازم است دراين مدت دماي جعبه ها را با كمك دماسنج كنترل كنيم؛ پس از دو تا سه روز جعبه ها از بالا به پايين جابجا شوند تا تبادل هوا صورت پذيرد و تا زمان خروج جوانه از خاك به طول يك سانتيمتر در زير پوشش عمل نگهداري ادامه مي يابد.
اكبرزاده گفت: براي انتقال جعبه ها به زمين اصلي ابتدا بايد در زمين خزانه، جوي پشته هايي به روش گفته شده در خزانه ايستگاهي تهيه و سپس جعبه ها را به روي پشته ها منتقل كنيم؛ چنانچه جعبه ها بيش از حد خشك بودند، نسبت به آبياري ملايم و كم اقدام و ارتفاع آب جوي ها بايد تا نيمه ارتفاع باكس ها بالا آورده شود.
مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي گيلان مناسب ترين درجه حرارت رشد نشاء در خزانه جعبه اي را با توجه به سن انتقال گياه در روز بين 20 تا 25 درجه سانتيگراد و در شب حدود 17 درجه سانتيگراد ذكركرد.
وي افزود: نكته بسيار مهم براي خزانه هاي جعبه اي كنترل دماي تونل با استفاده از دماسنج مي باشد كه نبايد از ميزان توصيه شده تجاوز گردد و در روزهاي آفتابي تونل ها را هوادهي كنيم.
وي در خاتمه اضافه كرد: پس از اينكه نشاءها سه برگي شدند؛ با هوادهي ملايم در ساعت گرم تر روز نشاء ها را با هواي خارج از پوشش آشنا كرده و عادت مي دهيم و دو تا سه روز قبل از نشاءكاري تونل ها را جمع مي كنيم ضمن آنكه تاكيد مي شود هوادهي خزانه در روزهاي آفتابي بايد از همان روزهاي اوليه شروع شود.
طبق تقويم زراعي اعلام شده از سوي جهاد كشاورزي گيلان، نشاء كاري از هفتم ارديبهشت ماه به بعد توصيه شده است.
گيلان 238 هزار هكتار زمين شاليزار و 300 هزار شاليكار دارد و بيشترين سطح زيركشت برنج در استان در شهرستان‌هاي رشت و صومعه سراست.
از مجموع اراضي شاليكاري گيلان، 180 هزار هكتار از طريق كانال هاي آبرساني از آب سد سفيدرود آبياري مي شوند و بقيه نيز از آب بندان ها و رودخانه هاي داخلي استان استفاده مي كنند.
براي انجام كشت برنج در گيلان ابتدا دو مرحله شخم (زمستانه و بهاره) از ابتداي دي ماه در زمين هاي شاليزاري تا اواخر فروردين ماه انجام مي شود. پس از انجام اين مرحله شخم، عمليات خزانه گيري از فروردين ماه آغاز مي شود و از پنجم تا هفتم ارديبهشت ماه به بعد نيز زمان انتقال نشاء برنج به زمين هاي آب تخت شده است. از اين مرحله تا نيمه دوم تيرماه نيز زمان داشت برنج است و از اين زمان تا نيمه شهريورماه ، كار برداشت محصول برنج انجام مي شود.
هر سال حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفيد در استان به دست مي آيد؛ ارقام هاشمي، علي كاظمي، صدري، حسني و ديلماني جزو رقم هاي كيفي و ارقام گوهر و سپيدرود جزو رقم هاي پرمحصول است كه در شاليزارهاي گيلان كشت مي شود. بيشترين رقم هاي كشت شده برنج در اين استان، رقم هاي كيفي هاشمي و علي كاظمي است كه افزون بر 85 درصد محصول برنج گيلان را شامل مي شود.
7296/2007/