تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶

خرم آباد- ایرنا - یك كشاورز پلدختری موفق به ساخت دستگاه سمپاش سیار كشاورزی شد.

شهاب نصیری مخترع پلدختری روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:این دستگاه به عرض حدود 6 متر و وزن هفت كیلو به راحتی توسط یك فرد قابل حمل است و كارایی بسیار زیادی در سمپاشی مزارع دارد.
وی افزود:دستگاه سمپاش كوله پشتی بوم دار شهاب به وسیله یك شیلنگ به مخزن اصلی سم وصل می شود و چون وزن كمی دارد با چرخانده شدن توسط یك نفر در سطح مزارع به راحتی كار سمپاشی را انجام می دهد.
این مخترع پلدختری به ویژگی های دستگاه سمپاش سیار كشاورزی اشاره كرد و گفت:به حداقل رساندن هدر رفت سم ، ارتفاع كم ، مقاوم در مقابل باد، سبك وقابل حمل بودن ، قابلیت تنظیم در ارتفاع پاشیدن سم روی مزارع ، مطمئن در نشستتن سم روی گل گیاه از ویژگی های بارز این دستگاه سمپاش است.
وی افزود: میزان خسارت ناشی ازسمپاشی با ورود تراكتور به سطح مزارع به طور قطع قابل توجه خواهد بود كه با استفاده از این دستگاه از ورودچرخ های تراكتور به مزارع و خسارات ناشی از آن جلوگیری می شود.
نصیری افزود:زمین های مرتفع و محیط هایی كه بادخیز می باشند مهمترین فاكتور برای گیاه است كه سم به راحتی و به صورت مستقیم روی گیاه بنشیند و بهترین كار پاشیدن در ارتفاع كم و در زمان كوتاه روی گیاه می باشد و همین انگیزه ای برای ساخت چنین سمپاشی شد.
وی تصریح كرد:این دستگاه سمپاشی از زمان ایده تا مرحله اجرا و ساخت كمتر از 2 هفته زمان برده و كلیه وسایل به كار رفته در این اختراع ایرانی می باشد.
این كشاورز پلدختری به سودآوری و مزیت های این دستگاه اشاره كرد و گفت: دستگاه سمپاش كشاورزی به طور كامل بومی سازی شده و از نظراقتصادی با اندك هزینه حداقل كمتر از 300 هزار تومان قابل ساخت می باشد.
وی افزود: این دستگاه حین اجرا و كاربرد با حمل توسط شخص اپراتور مانع از بین رفتن گیاه و خسارت می شود و كار سمپاشی را در زمان گل آلود بودن زمین آسان كرده و در یك بازده زمانی 15 دقیقه ای می تواند یك هكتار مزرعه را با حداكثر راندمان سمپاشی كند.
7272/6060