تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۳

ساری - ایرنا- اضافه كردن وزن جعبه ها به شیرینی، روالی مرسوم در قنادی های سراسر كشور است كه هر چند هزینه ناچیزی بر مصرف كننده تحمیل می كند، اما در مجموع سود قابل توجهی نصیب قنادها می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قنادی ها معمولاً در همه روزهای سال در حال عرضه انواع شیرینی ها به مصرف كنندگان هستند. نیاز به انواع و اقسام شیرینی و كیك در مناسبت های مختلف اعم از جشن و عزا و مناسبت های ملی و مذهبی سبب می شود كه این صنف همواره و در هر گونه شرایط اقتصادی از صنوف پرمخاطب و پویای بازار مصرف باشد. بنابراین نیاز به جعبه هایی برای عرضه شیرینی ها و كیك ها نیز همیشگی است.
قنادی ها حالا چندین سال است كه بسته به موقعیت و برند و فعالیتشان سعی می كنند بسته ها و جعبه های متفاوت و زیباتری ارائه كنند. جعبه های مختلف و جذاب كیك و شیرینی در طرح های مختلف برای قنادی ها بر اساس وضعیت اقتصادی و میزان فروش و موقعیت جغرافیایی شان در شهرها طراحی می شود؛ جعبه هایی كه قطعا با قیمت های مشخصی خریداری می شوند، اما هم قیمت با شیرینی هایی كه داخلشان قرار داده می شوند ، نیستند.
این موضوع در خرید وزنی محصولاتی مانند میوه و تره بار نیز دیده می شود. وزن بسیار كم كیسه های پلاستیكی كه قیمت مشخصی دارند، روی وزن محصولات داخلشان محاسبه می شود و این كیسه ها با قیمت های متفاوت انواع میوه و تره بار عرضه می شوند.
بحث محاسبه قیمت جعبه های شیرینی به قیمت محصول داخل آن موضوع تقریبا كمرنگی است كه كمتر به آن توجه می شود. دلیل این كم توجهی هم به چشم نیامدن وزن جعبه برای مصرف كنندگان است. اما تفاوت رفتار مدیران و كاركنان قنادی ها در این زمینه، نشان می دهد كه یا قانون مشخصی وجود ندارد، یا نظارت كافی نیست و یا این كه برای محاسبه قیمت جعبه های شیرینی هر واحدی برای خود روالی را در نظر می گیرد.
در برخی قنادی ها شیرینی در جعبه چیده می شود و بدون این كه درِ جعبه روی آن قرار بگیرد، وزن می شود. فعالان این صنف معتقدند كه نمی توان شیرینی را جداگانه روی ترازو وزن كرد و سپس آن را در جعبه قرار داد، اما برخی مصرف كنندگان به این عملكرد انتقاد دارند.

**یك صنف و چند شیوه
یك شهروند ساكن ساری كه در یكی از قنادی های این شهر مشغول خرید شیرینی بود، همین موضوع را به مدیر آن واحد صنفی یادآوری كرد. مهسا جمشیدی معتقد است كه می توان وزن جعبه را ابتدا روی ترازو صفر كرد و سپس شیرینی را در آن چید و روی ترازو قرار داد.
وی به خبرنگار ایرنا گفت: قنادی ها هر طور كه دوست داشته باشند در این مورد رفتار می كنند. مشتری هم یا عادت كرده به این روند و اصلا متوجه اتفاقی نیست كه می افتد، یا به خاطر ناچیز بودن مبلغی كه بابت كاغذ جعبه به قیمت شیرینی پرداخت می كند قید اعتراض را می زند. در این بین قنادی ها هستند كه از همین مبالغ ناچیز، سود قابل توجهی به دست می آورند.
این شهروند مازندرانی به محاسبه وزن درِ جعبه روی وزن مجموع شیرینی هم اشاره كرد، موضوعی كه اتفاقاً زیاد در قنادی‌ ها دیده می شود. بعضی قنادی ها، پس از چیده شدن شیرینی داخل جعبه، درِ جعبه را نیز روی آن قرار می دهند و بعد آن را روی ترازو می گذارند. به این ترتیب وزن كامل جعبه روی وزن شیرینی آمده و جعبه خریداری شده با قیمت شیرینی فروخته می شود. برخی از قنادی ها هم برای این كه این عمل كمتر به چشم بیاید، درِ جعبه را هنگام چیدن شیرینی ها، زیر جعبه می گذارند و پس از وزن كردن، آن را روی جعبه قرار می دهند.
ماجرا به همینجا ختم نمی شود؛ در خرید كیك نیز این موضوع به شكل مشهودی دیده می شود. كیك های غیر سفارشی تولد كه عمدتا وزن بین یك تا دو كیلو دارند و در جعبه قرار می گیرند، در بسیاری از قنادی ها پس از این كه داخل جعبه قرار داده شدند، روی ترازو وزن می شوند. این در حالی است كه كیك ها به خاطر قرار داشتن یك صفحه كاغذی مقاوم و ضخیم در زیر، بدون جعبه هم قابل جا به جایی از یخچال تا روی ترازو هستند و برای وزن كردن، نیازی به قرار دادن آنها در جعبه نیست. به این ترتیب جعبه كیك در بسیاری از قنادی ها بدون این كه ضرورتی وجود داشته باشد، با قیمت خود كیك به مشتری فروخته می شود.

** وزن استاندارد جعبه ها
درك اهمیت این ماجرا زمانی ساده تر می شود كه بدانیم جعبه های شیرینی و كیك چقدر وزن دارند، با چه قیمیت خریدای می شوند و به چه قیمتی فروخته می شوند؟
سازمان ملی استاندارد درباره وزن جعبه های شیرینی دستورالعمل مشخصی دارد. به گفته معاون ارزیابی انطباق اداره كل استاندارد مازندران، وزن كامل جعبه های نیم كیلویی شیرینی همراه با درِ جعبه، باید حداكثر 70 گرم باشد.
خدیجه شهمیرزادی به خبرنگار ایرنا گفت: برای جعبه های 750 گرمی شیرینی 100 گرم وزن مورد تایید است. جعبه یك كیلویی همراه با درِ آن باید 125 گرم وزن داشته باشد، جعبه یك و نیم كیلویی 170 گرم و جعبه 2 كیلویی نیز همراه با درِ آن باید 210 گرم وزن داشته باشد. برای جعبه های 3 كیلویی شیرینی هم 260 گرم وزن مورد تایید است.
وی به این موضوع هم اشاره كرد كه معمولاً جعبه های نیم كیلویی، یك كیلویی و دو كیلویی مورد استفاده قرار می گیرند و بیشتر در دسترس هستند.
شهمیرزادی وظیفه استاندارد در زمینه جعبه شیرینی ها را نظارت بر وزن و وضعیت بهداشتی جعبه ها عنوان كرد و با بیان این كه استاندارد تكلیفی برای نظارت بر شكل عرضه جعبه ها در قنادی ها ندارد، گفت: وظیفه استاندارد این است كه بر قنادی ها و كارگاههای تولید مقوا و جعبه نظارت داشته باشد تا وزن جعبه و وضعیت بهداشتی آن ها مورد تأیید باشد.
معاون ارزیابی انطباق اداره كل استاندارد مازندران با بیان این كه فرآورده های مقوا و جعبه های شیرینی و جعبه های مورد مصرف خوراكی مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند، توضیح داد: ما وظیفه داریم بر واحدهای تولیدی جعبه و مقوا نظارت كنیم كه این كار را به طور دقیق انجام می دهیم. در حال حاضر همه واحدهای تولیدی مقوای استان هم دارای علامت استاندارد هستند.
به گفته این مسئول، واحدهای تولید مقوا اگر به صورت برش خورده فرآورده را در اختیار جعبه سازها قرار دهند، جعبه ساز هم بر اساس وزن استاندارد، آن را به قنادان می فروشد، اما زمانی كه مقوا به صورت ' شیت ' تولید و عرضه شود، ممكن است پیش از این كه روی ترازوی قنادی ها حق مصرف كننده ضایع شود، در كارگاههای جعبه سازی نیز مصرف كننده متضرر شود.
شهمیرزادی گفت: ضخامت مقوای جعبه های دو كیلویی بیشتر از ضخامت مقوای جعبه های یك كیلویی و نیم كیلویی است، بنا بر این اگر واحد تولیدی مقوا، هنگام برش زدن شیت مقوای جعبه دو كیلویی، دورریز این شیت را برای جعبه یك یا نیم كیلویی استفاده كند، وزن جعبه بیشتر از حد استاندارد خواهد بود. مقوای درِب جعبه ها، وارداتی است و در داخل تولید نمی شود، اما در مورد قسمت زیرین جعبه كه بخش سنگین تر آن است، این نظارت ها به طور كامل و دقیق انجام می شود.

**ضرورت ورود كمیسیون نظارت
وی رسیدگی به این موضوع را وظیفه كمیسیون نظارت بر سازمان های صنفی دانست و اظهار داشت: وظیفه ما صرفا نظارت و بازرسی از قنادی ها برای بررسی استفاده شدن از مقواهای استاندارد از نظر وزنی و بهداشتی است. با این حال چه به عنوان یك شهروند و چه به عنوان یك مسئول معتقدم كه دست كم اضافه كردن وزن درِ جعبه ها به وزن شیرینی قابل قبول نیست.
معاون ارزیابی انطباق اداره كل استاندارد مازندران گفت: این موضوع را در كمیسیون نظارت استان به نمایندگان اصناف نیز حضور دارند مطرح كردم و حتی از سوی مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران هم مطرح شد. به هر حال این مسأله باید مورد توجه قرار گیرد تا حقوق مصرف كنندگان ضایع نشود.
اعداد و ارقامی كه شهمیرزادی اعلام كرد، دست كم تكلیف وزن جعبه ها را مشخص می كند. این گونه هم به نظر می رسد كه در این بخش مشكل چندانی وجود نداشته باشد و نظارت به درستی انجام می شود. با این حساب، مسأله اصلی همچنان محاسبه وزن جعبه های شیرینی و كیك – حتی در صورت استاندارد بودن - روی قیمت محصول داخل آنهاست.

**سودِ شیرینِ كاغذ
نگاهی به چند قنادی در مركز استان و چند شهر دیگر از مازندران نشان می دهد كه تقریبا همه قنادی ها از فروش كاغذ به قیمت محصول سود می برند. ضمن این كه وزن برخی جعبه های تهیه شده از قنادی های مختلف اندكی نسبت به وزن اعلام شده از سوی استاندارد متفاوت است. برای نمونه جعبه نیم كیلویی یكی از شیرینی پزی های مركز استان با درِ آن 87 گرم وزن دارد. همین جعبه در یكی از قنادی های ساری روی ترازو وزن 79 گرم را نشان می دهد در حالی كه از نظر استاندارد وزن جعبه نیم كیلویی باید حداكثر 70 گرم باشد.
این نوسان در مورد سایر جعبه ها نیز صدق می كند. جعبه یك كیلویی در یكی از قنادی های شهرستان نور، حدود 8 گرم بیشتر از وزن استاندارد است. نوسان چند گرمی وزن این جعبه ها را هم به حساب وزن سوزن های منگنه و ارتفاع دیواره جعبه و احتمال چند میلیمتر جابه جایی در هنگام برش خوردن یا حتی اشتباه ترازو می گذاریم و به مبحث اصلی گزارش برمی گردیم.
نگاهی به وزن جعبه كیك ها نیز نشان می دهد كه مقدار قابل توجهی كاغذ همراه با كیك ها روزانه به قیمت این محصول پرمصرف از قنادی ها خارج می شود. جعبه معمولی یك كیك یك كیلویی در یكی از شیرینی سراهای مركز استان 130 گرم وزن دارد. جعبه ای كه درِ آن نیز به جعبه متصل است و كیك در حالی كه یك صفحه مقوایی زیرین دارد، برای وزن شدن ابتدا درون آن قرار می گیرد و سپس وزن می شود. پرسش از دلیل وزن كردن كیك همراه با جعبه از یكی از كاركنان این شیرینی سرا، با این پاسخ مواجه می شود كه ' به ما گفتند با جعبه وزن كنیم '.
نكته قابل توجه این كه صفحه زیرین كیك هم 90 گرم وزن دارد كه جمع وزن مقوای همراه با كیك را با محاسبه 130 گرم وزن جعبه، به 220 گرم می رساند. این یعنی 220 گرم مقوا با قیمت كیلویی دست كم 25 هزار تومان فروخته می شود.
در یكی دیگر از شیرینی سراهای ساری كیك بدون این كه در جعبه قرار بگیرد وزن می شود و پس از مشخص شدن وزن كیك، آن را در جعبه قرار می دهند. پاسخ متصدی این شیرینی سرا به چراییِ قرار ندادن كیك در جعبه این است كه ' ما كاغذ را به قیمت كیك نمی فروشیم و روش درست این است كه تا حد امكان وزن كاغذ با وزن محصول محاسبه نشود'.
وزن جعبه ای كه این شیرینی سرا برای كیك عرضه می كند 248 گرم است. جعبه های كیك در چند شیرینی سرای دیگر از شهرهای مختلف نیز وزن تقریبا مشابهی دارند.

**لغو خالص فروشی در پایتخت
وزن جعبه های كیك و شیرینی در حالی روی وزن خودِ محصول محاسبه می شود كه به نظر می رسد این اقدام در تضاد با خالص فروشی است. نگاهی به اظهار نظر برخی مسئولان مرتبط با این حوزه، این تضاد را بیشتر نمایان می كند. اواخر اسفند سال 1395، در كمیسیون نظارت بر سازمان های صنفی استان تهران، خالص فروشی كالا با تمركز بر قنادی ها تصویب و اردیبهشت 1396 نیز بخشنامه ای در همین زمینه به قنادان ابلاغ شد.
علی بهره مند رئیس اتحادیه صنف قنادان تهران نیز آبان سال گذشته تأكید كرد كه شیرینی فروشی ها باید هنگام عرضه محصول وزن جعبه را كسر كنند تا خالص فروشی رعایت شود، اما همین مسئول صنفی قنادی، آبان امسال اعلام كرد كه به دلیل گران شدن كاغذ، چند ماه است قیمت جعبه را با قیمت شیرینی محاسبه می كنند.
او اعتراض نكردن مردم نسبت به این تصمیم در چند ماه را دلیلی برای بلامانع بودن آن دانست، در حالی كه روند كسر وزن جعبه از وزن شیرینی فقط چند ماه در تهران بنا به مصوبه كمیسیون نظارت این استان ابلاغ شد و سال ها بود كه مقوا به همین روال با قیمت شیرینی عرضه می شد.
با این اظهار نظرها، می توان دریافت كه شاید بازار قنادی و شیرینی به سود حاصل از فروش كاغذ به قیمت شیرینی وابسته شده است. هرچند كه برخی از فعالان این حوزه كه حاضر به عنوان شدن نامشان نشدند، می گویند باید در نظر گرفت كه قیمت برخی شیرینی ها كمتر از قیمت كاغذ است.

** محاسبه فرضی
بر اساس بررسی های انجام شده، قیمت مقوای جعبه شیرینی تا یك سال پیش حدود كیلویی 3 تا 5 هزار تومان بود كه در حال حاضر به كیلویی 10 تا 15 هزار تومان رسیده است. حضور در یكی از كارگاههای جعبه سازی مازندران ما را بیشتر با قیمت این جعبه ها آشنا می كند. كاركنان این واحد صنفی نیز میلی به عنوان شدن نامشان در گزارش نداشتند. یكی از این افراد به ایرنا گفت: جعبه ها را كیلویی می فروشیم. در حال حاضر قیمت جعبه شیرینی كیلویی 10 هزار تومان است. كفی كیك هم كیلویی 12 تا 13 هزار تومان به قنادان فروخته می شود.
به گفته او، قنادی ها در میزان خرید جعبه شرایط متفاوتی دارند. اشاره این تولیدكننده به همان بحث موقعیت مكانی و برند بودن قنادی هاست كه سبب می شود مصرف جعبه و مقوای بیشتری در روز داشته باشند.
باز هم با نگاهی به وزن جعبه های شیرینی و كیك، این بار محاسبه ای ساده و تقریبی از سودی كه می تواند از فروش كاغذ به قیمت شیرینی نصیب قنادی ها شود انجام می دهیم. اگر یك واحد قنادی روزانه فقط 20 جعبه كیك، 50 جعبه نیم كیلویی، 50 جعبه یك كیلویی و 25 جعبه 2 كیلویی را همراه با شیرینی و به قیمت محصول داخل آن بفروشد چقدر سود از كاغذ نصیب این واحد خواهد شد؟
قیمت شیرینی ها طبیعتاً متفاوت است. پایین ترین قیمت را كیلویی 10 هزار تومان و بالاترین قیمت را كیلویی 40 هزار تومان و با قیمت میانگین و فرضی هر كیلو 25 هزار تومان محاسبه را انجام می دهیم.
وزن جعبه كیك با كفی آن طبق آن چه كه در قنادی ها مشاهده شد و به دست آمد، 220 گرم در نظر گرفته می شود. جعبه های شیرینی را هم با وزن مورد تأیید استاندارد در این محاسبه مد نظر قرار می دهیم. یعنی 70 گرم برای جعبه نیم كیلویی، 125 گرم برای جعبه یك كیلویی و 210 گرم برای جعبه 2 كیلویی.
20 جعبه و كفی كیك اگر بر اساس هر جعبه و مقوای زیرین كیك 220 گرم باشد، 4 كیلو 400 گرم كاغذ است. 50 جعبه نیم كیلویی با وزن 70 گرم 3 كیلو و 500 گرم مقوا است. مجموع وزن 50 جعبه یك كیلویی نیز بر اساس هر جعبه 120 گرم، 6 كیلو و 250 گرم است. هر جعبه برای 2 كیلو شیرینی هم 210 گرم وزن استاندارد باید داشته باشد كه با این حساب وزن مجموع 25 جعبه و درِ آن 5 كیلو و 250 گرم است.
مجموع وزن جعبه های شیرینی نیم كیلویی، یك كیلویی، دو كیلویی و جعبه كیك كه در این واحد قنادی فرضی روزانه عرضه می شود 19 كیلو و 400 گرم خواهد بود. یعنی این قنادی روزانه به طور میانگین 19 كیلو و 400 گرم كاغذ را به قیمت انواع شیرینی به مصرف كنندگان می فروشد. در حالی كه جعبه ها را با قیمتی ثابت خریداری می كنند.
اگر قیمت هر كیلو مقوا با احتساب هزینه های جانبی برای قنادی 15 هزار تومان تمام شود، باز هم مبلغی كه از فروش مقوا به قیمت شیرینی عاید این واحدها می شود قابل توجه است. در صورتی كه معیار محاسبه وزنی همان 19 كیلو و 400 گرم باشد و شاخص قیمت فروش نیز به طور میانگین كیلویی 25 هزار تومان در نظر گرفته شود، دست كم كیلویی 10 هزار تومان سود برای قنادی از هر كیلو كاغذ به دست می آید كه اگر در مقدار وزنی جعبه فروخته شده در محاسبه فرضی ما، یعنی 19 كیلو و 400 گرم ضرب شود، عدد 194 هزار تومان در روز را نشان می دهد. یعنی یك میلیون و 358 هزار تومان در هفته، 5 میلیون و 820 هزار تومان در ماه و 70 میلیون و 810 هزار تومان در سال.
البته میزان فروش بسیاری از قنادی ها در برخی مناسبت های خاص قطعا بیشتر از این اعداد و ارقام فرضی و میانگین در نظر گرفته شده است. ضمنا باید در نظر داشت كه قیمت كاغذ كیلویی 15 هزار تومان در نظر گرفته شد كه در واقع كمتر از این مبلغ است و قیمت شیرینی هم به طور میانگین محاسبه شد.
این اعداد و ارقام نشان می دهند كه قنادی ها حتی در دوره گرانی كاغذ چقدر از فروش جعبه ها به قیمت شیرینی و كیك سود می كنند و تا سال قبل كه قیمت مقوا زیر 5 هزار تومان بود، چه سود هنگفتی از این راه به دست آوردند. این در حالی است كه در محاسبه بهای تمام شده محصولات، همه آیتم هایی كه برای تولید و عرضه هزینه می شوند مد نظر قرار می گیرند. به عبارتی دیگر، در قیمتی كه برای یك كیلو شیرینی یا كیك از سوی اتحادیه اعلام می شود، تمام هزینه ها مانند مواد اولیه، نیروی انسانی، سوخت، جابه جایی و بسته بندی در نظر گرفته می شود. با این وضعیت، محاسبه وزن جعبه ها روی وزن شیرینی، علاوه بر این كه تضاد با خالص فروشی و همچنین فروختن مقوا به قیمت شیرینی است، دریافت دوباره وجه بابت تأمین هزینه مقوا، آن هم با قیمتی بیشتر نیز محسوب می شود، مسأله ای كه نقض آشكار حقوق مصرف كنندگان است و مسئولان مربوطه نیز مخالف آن هستند.

**تأكید بر خالص فروشی
معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف كنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر خالص فروشی شیرینی تأكید كرد و گفت: از نظر ما وزن جعبه نباید روی وزن شیرینی بیاید.
حسین اصغرزاده از برنامه ریزی برای پیگیری و بررسی این موضوع در كمیسیون نظارت استان خبر داد و افزود: بزودی به شكلی دقیق در كمیسیون نظارت استان به این موضوع می پردازیم و ضرورت خالص فروشی را به قنادی ها ابلاغ می كنیم.
وی اظهار داشت: در مورد جعبه شیرینی ها بحث وزن غیراستاندارد جعبه هم مطرح است كه این موضوع با نظارت های متعدد حل شده است، اما موضوع محاسبه وزن جعبه روی وزن شیرینی هنوز در قنادی ها دیده می شود.
اصغرزاده درباره روند تعیین بهای تمام شده محصول و محاسبه قیمت بسته بندی در آن گفت: معمولا در تعیین قیمت محصولات به دو شیوه عمل می شود؛ یك شیوه آنالیز همه عوامل تولید و شیوه دیگر هم به روزرسانی كلی قیمت بدون محاسبه موردی اجزای تولید و بر اساس تورم و افزایش سایر قیمت هاست، اما در هر صورت باید درباره این موضوع در جلسه كمیسیون نظارت تصمیم گیری شود.

**مصداق كم فروشی
بنا بر اظهارات این مسئول، گران شدن مقوا نمی تواند دلیلی برای مجاز بودن بر محاسبه وزن آن روی وزن شیرینی و كیك باشد، اما این اتفاق می افتد! حتی مسئولان تعزیرات حكومتی نیز با این موضوع مخالفند و آن را مصداق كم فروشی می دانند.
مدیركل تعزیرات حكومتی مازندران معتقد است كه وزن جعبه باید از وزن محصولات قنادی كم شود. یدالله ملكی به خبرنگار ایرنا گفت: واحد‌های صنفی بویژه قنادی ها باید كالاها را با وزن خالص عرضه كنند، اما وقتی وزن جعبه را با شیرینی داخل آن حساب كنیم، وزن خالص به دست نمی‌آید.
وی توضیح داد: در حالی كه قنادی‌ها موظف به خالص فروشی هستند، برخی از قنادی ها با استفاده از جعبه های مقوایی ضخیم و سنگین وزن، گاهی یك كیك سه كیلوگرمی را با احتساب وزن جعبه، سه و نیم كیلوگرم محاسبه می كنند.
مدیركل تعزیرات حكومتی مازندران گفت: با این روش، وزن جعبه هم به قیمت كیك محاسبه می شود كه مصداق كم‌فروشی است. بدیهی است در صورت اعلام گزارش از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت و با این موارد برخورد می‌شود.

**قیمت جعبه كسر می شود
اما اظهارات رئیس اتحادیه قنادان مركز استان روی دیگری از این پرونده را نشان می دهد. سید ابراهیم حسینی معتقد است كه هیچ تخلفی در قنادی ها انجام نمی شود و همه محاسباتی كه درباره وزن و قیمت جعبه ها و سود ناشی از فروش مقوا به قیمت شیرینی در این گزارش مطرح شده اشتباه است.
این فعال صنفی كه از 28 سال پیش تا كنون رئیس اتحادیه قنادان ساری است، به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت كاغذ زیرین جعبه به كیلویی 12 هزار و 500 تومان رسیده و درِ جعبه را كیلویی 20 هزار تومان باید بخریم. بنابراین هزینه های تأمین كاغذ بالا رفته است.
وی مدعی شد: ما قیمت جعبه را طبق فرمولی كه داریم از قیمت شیرینی كم می كنیم؛ به این شكل كه در محاسبه قیمت رسمی و ابلاغی اتحادیه برای هر نوع شیرینی، مابه التفاوت قیمت جعبه را كسر می كنیم. برای مثال اگر قیمت تمام شده یك كیلو از نوعی شیرینی 20 هزار تومان باشد، محاسبه می كنیم كه یك جعبه 150 گرمی با قیمت 20 هزار تومان كه قیمت شیرینی است، 3 هزار تومان روی ترازو حساب می شود. سپس قیمت همان شیرینی را كه 20 هزار تومان پخت آن تمام می شود برای عرضه به بازار 17 هزار تومان اعلام می كنیم تا كاغذ به قیمت شیرینی عرضه نشود.

**گرانی؛ نتیجه خالص فروشی
رئیس اتحادیه قنادان شهرستان ساری با بیان این كه قنادی ها آماداه اجرای خالص فروشی هستند، اظهار داشت: ما حرفی برای خالص فروشی شیرینی در قنادی ها نداریم، اما در آن صورت افزایش قیمت محسوسی در انواع شیرینی ایجاد خواهد شد كه تأثیر روانی در بازار دارد، در حالی كه با روش كنونی نه حقی از مصرف كننده می سوزد و نه به بازار فشار روانی تحمیل می شود.
حسینی گفت: قنادان هیچ گونه سود اضافه ای از فروش كاغذ به قیمت شیرینی نمی كنند و حتی فعالان این صنف عمدتا به خاطر كاهش توان خرید مردم در سال های اخیر به مرز ورشكستگی نزدیك شده اند.
وی افزود: اتحادیه قنادان برای كنترل بازار تصمی گرفته كه امسال افزایش سود نداشته باشد، اما وقتی قیمت نهاده ها افزایش می یابد، ناچاریم كه قیمت تمام شده را بالا ببریم كه این به معنای افزایش سود قنادی ها نیست.
این فعال صنفی گفت: قنادی ها ظاهر زیبایی دارند و مصرف كنندگان از چالش ها و مشكلات این صف خبر ندارند. قطعا مصرف كنندگان به این فكر نمی كنند كه همان چسب و منگنه ای كه خریداری می شود چقدر قیمت دارد. هزینه نگهداری یخچال ها و سایر هزینه های دیده نشده قنادی در این محاسبات مورد توجه قرار نمی گیرد.
رئیس اتحادیه قنادان مركز مازندران نتیجه گیری كرد: این تصور اشتباه است كه قنادی ها مقوا را به قیمت شیرینی می فروشند.
او در پاسخ به این پرسش كه چرا برخی قنادی ها كیك را با جعبه وزن می كنند و برخی هم بدون جعبه آن را روی ترازو می گذارند، گفت: ما می گوییم كیك باید با جعبه وزن شود، چون قنادی باید هزینه خرید جعبه را هم دریافت كند. طبق همان فرمول، مابه التفاوت قیمت جعبه و كیك، از قیمت تمام شده كیك كسر شده و تخلفی رخ نمی دهد. اگر هم واحدی هست كه درِ جعبه شیرینی را روی ترازو نمی گذارد یا كیك را بدون جعبه وزن می كند، از اختیارات خودش این كار را می كند یا ممكن است با هدف جلب مشتری، در فرآیند تولید با كمتر كردن هزینه تولید به شكلی عمل كرده باشد كه این كسری را جبران كند.
اظهارات رئیس اتحادیه قنادان مركز مازندران هرچند از نگاه قنادان پاسخی به ابهامات مطرح شده است، اما كاملا مشخص است كه رویه مشخصی در این زمینه بین قنادی ها وجود ندارد. او حتی قرار ندادن جعبه یا درِ آن روی ترازو در برخی قنادی ها را حربه ای برای جلب مشتری توسط قنادی ها می داند و معتقد است كه آن ها ممكن است جایی از كار، این كسری را جبران كرده باشند، ادعایی كه اگر صحت داشته باشد، خود اتحادیه در خط مقدم پاسخگویی به چنین رویه ای قرار دارد ضمن این كه خودش مصداق كم فروشی است.
به هر صورت علاوه بر این كه مسئولان بر خالص فروشی در مورد شیرینی و دیگر محصولات تاكید دارند، تخطی از این دستورالعمل هم به لحاظ شرعی دچار مشكل است و هم به لحاظ قانونی مصداق
' غش ' در معامله محسوب می شود و وقتی پای قانون در میان می آید، انتظار مصرف شهروندان این است كه دستگاههای مجری و ناظر به وظایفشان عمل كنند.
9927/1654