تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳

زنجان - ایرنا - قیمت هر قرص نان لواش در استان زنجان از شهریور امسال 10 درصد افزایش یافت اما بالارفتن قیمت ها نه تنها هیچ تاثیری در رشد كیفیت این قوت غالب مردم نداشت، بلكه حجم و وزن آن نیز روز به روز كم می شود به طوریكه این وضعیت صدای اعتراض شهروندان را بلند كرده است.

به گزارش ایرنا، نان از كالاهای اساسی و ضروری مردم است كه روزانه در سبد مصرفی خانوارها قرار می گیرد و غذای اصلی اغلب مردم در كشورهای مختلف محسوب می شود و افرادی كه بیشترین تغذیه آنها از این منبع است سعی می كنند نانی با كیفیت بالا و با قیمت مناسب تهیه كنند.
شماری از شهروندان زنجانی طی روزهای اخیر نسبت به افزایش قیمت و كاهش كیفیت و كمیت نان ابراز نارضایتی می كنند و تاكید دارند: كیفیت نان نسبت به قیمت آن قابل قبول نیست و این درحالی است كه كم فروشی و كاهش وزن هر قرص نان از سوی نانوایان تكرار می شود.

** دست نانواها به وزن استاندارد چانه عادت دارد
رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان زنجان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: نانواها نمی توانند هرچانه را در ترازو قرار دهند، چرا كه دست آنها به وزن استاندارد ابلاغ شده، عادت كرده است.
كمال الماسی تاكید كرد: وزن چانه هر قرص نان لواش باید 160، بربری و سنگگ نیز 500 گرم خمیر باشد.
وی ادامه داد: وزن نان لواش و سنگگ و بربری نیز بعد از پخت باید ترتیب 125 و 380 گرم باشد.
رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان زنجان افزود: كم بودن وزن چانه و نان بعد از پخت تخلف محسوب می شود و نانوایی های متخلف از سوی دستگاه های نظارتی جریمه می شوند.
الماسی اضافه كرد: از ابتدای سالجاری تاكنون هیچ تخلفی درباره كم فروشی از سوی نانوانی ها گزارش نشده است.

** بیشترین تخلف نانوایی ها كم فروشی است
رئیس اداره بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: بیشترین پرونده تخلف تشكیل شده از واحدهای نانوایی استان مربوط به كم فروشی یا همان كم بودن وزن چانه است.
علی حیدری خاطرنشان كرد: چنانچه وزن چانه ای به میزان ابلاغ شده نباشد ابتدا تذكر شفاهی داده می شود و در صورت تكرار جریمه و بدون اغماض پرونده های تخلف برای برخورد قانونی به تعزیرات استان زنجان ارجاع داده می شود.

** وزن چانه بستگی به خمیر و آرد دارد
یكی از نانوایی های شهرك اقماری زنجان دارای دستگاه مخصوص چانه زنی بود كه این دستگاه نیز خمیر را با وزن كمتر از 160 گرم بیرون می داد.
صاحب این واحد لواشی گفت: چانه زنی فقط با این دستگاه انجام می شود و وزن آن استاندارد است اما یكی از چانه ها را در ترازو قرار داد كه وزن آن كم بود.
این نانوا ادامه داد: استاندارد و یا كم بودن وزن چانه بستگی به خمیر و آرد دارد.
مسعود امیرپناه در این نانوایی كه برای خرید آرد مراجعه كرده بود، یادآوری كرد: وقتی نان را می خریم یقین نداریم كه نانوا وزن چانه را رعایت كرده است چرا كه نه وزن آن را می بینیم و نه اینكه قدرت مانوری برای شهروند وجود دارد كه بتواند از نانوا در این مورد سوالی بپرسد.
وی با بیان اینكه رعایت وزن چانه بستگی به وجدان نانوا دارد، تاكید كرد: فرماندار و بازرسان دستگاه های مربوطه باید در پروسه زمانی مشخصی به این واحدها مراجعه و نظارت داشته باشند هر نانوایی به نوعی پخت دارد.
امیرپناه ادامه داد: وقتی درمورد كیفیت نان به نانوا اعتراض می كنیم با برخورد خشنی از سوی آنها مواجه شده و نمی توانیم حریف آنها باشیم.
وی اضافه كرد: نانواها باید دوره های آموزشی و توجیهی سپری كنند تا نان با كیفیتی به مشتریان ارائه دهند.
این شهروند زنجانی تاكید كرد: متولیانی كه وزن چانه و نان بعد از پخت را تعیین می كنند همان موارد را در واحدهای نانوایی در معرض دید مشتریان نصب كنند.

** سه قرص نان، یك عدد شد
یكی از شهروندان زنجانی در حال خرید نان از نانوایی افزود: نان نسبت به گذشته خیلی بی رمق و كوچك شده است.
شهناز محمدی تاكید كرد: در گذشته با یك قرص نان یك نفر سیر می شد اما در حال حاضر سه قرص نان لواش به اندازه یك قرص نان گذشته شده است.
وی یادآوری كرد: در واحدهای سنگگی و بربری نیز نانوا چانه را آنقدر كش می دهد تا اندازه نان بزرگ شود در حالیكه وسط نان بسیار نازك و خالی است.
این شهروند زنجانی اضافه كرد: نبود نظارت موجب كم فروشی نانواها می شود، چنانچه نظارت و برخورد جدی شود هیچ نانوایی نمی تواند چنین تخلفی كند.
مسلم صفری یكی دیگر از شهروندان در صف نانوایی ادامه داد: مسئولی كه نرخ نان را افزایش داد چرا بر وزن چانه نظارتی ندارد؟.
وی خاطرنشان كرد: با این وزن كم چانه و قیمت بالای هر قرص نان، نانوا سود می كند و مصرف كننده متضرر می شود.
9505/6085