تهران - ايرنا - دانشجوي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي در تحقيقي با شناسايي اسيدهاي چرب حاصل از ضايعات روغن خوراكي، شيوه اي براي استفاده بهينه از ضايعات كارخانجات توليد روغن نباتي ارائه داد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، فاطمه كنعاني دانشجوي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد با توجه به اهميت استحصال مواد قابل استفاده ضايعات حاصل از روغنگيري در كارخانجات توليد روغن، در پايان‌ نامه خود به شناسايي و بررسي تركيبات موجود در ضايعات روغن پرداخت.
اين محقق واحد علوم و تحقيقات با بيان اينكه تاكنون در ايران راه‌كارهايي براي استحصال ضايعات روغن كارخانجات توليد روغن نباتي ارائه نشده است، گفت: يكي از راه‌ هاي كاهش هزينه كارخانجات توليد روغن نباتي، بازيافت ضايعات توليدي در اين كارخانجات جهت فروش به ديگر بخش ‌هاي صنعت است. در صورت بازيافت مناسب مي‌ توان از ضايعات روغن نباتي در صنايع آرايشي و بهداشتي، صنايع غذايي، توليد كنجاله دام و طيور و... بهره برد.
كنعاني با اشاره به عدم موفقيت آزمايش‌ ها و اقدامات صورت گرفته در كشور براي بازيافت ضايعات كارخانجات توليدي روغن، افزود: از آنجايي كه نمونه مورد آزمايش در اين تحقيق نامشخص بود در ابتداي امر جهت شناسايي اسيدهاي چرب و تعيين كميت آن‌ها، پس از آماده‌سازي نمونه اقدام به شناسايي نوع ضايعات شد كه نتايج حاصل نشان داد اين ضايعات حاصل از دانه ‌هاي تخم پنبه است.
كنعاني ادامه داد: پس از شناسايي نوع ضايعات با روش‌هايي ضايعات سه مرحله قبل، بعد از رنگبري و همچنين بعد از هيدروژنه كردن اندازه‌ گيري شد.
وي خاطرنشان كرد: در پايان پس از مراحل مختلف آزمايش و رنگبري و هيدروژناسيون، توانستيم ضايعات حاصل از روغن تخم پنبه را براي استفاده در صنايع مختلف قابل استفاده كنيم.
به گزارش روابط عمومي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد، از جمله معضلاتي كه كارخانجات توليد روغن خوراكي با آن روبرو هستند، ضايعات حاصل از روغن‌ كشي و تصفيه روغن است. اين درحالي است كه در صورت بازيافت اين ضايعات، علاوه بر صرفه اقتصادي، امكان استفاده آن در بخش‌هاي ديگر صنعت وجود دارد.
استفاده بهينه از ضايعات حاصل از دانه‌ هاي حاوي روغن نباتي نظير كلزا، سويا، آفتاب‌گردان، تخم پنبه و غيره مسئله‌اي است كه امروزه در بسياري از كشورهاي پيشرفته به ويژه نزد محققان حائز اهميت قرار گرفته است.
**9283** 1200