شيراز- ايرنا- مدير داروي دانشگاه علوم پزشكي جهرم گفت: سازمان غذا و دارو براي همه محصولات سلامت محور اعم از خوراكي، آرايشي، بهداشتي، دارويي و تجهيزات پزشكي برچسب اصالت و سلامت را الزامي كرده و از اين طريق مي‌توان از سلامت كالا مطمئن شد.

وحيدرضا رحمانيان شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بخشي از كالاها وارداتي است كه كنترل و نظارت سازمان‌ هاي ذيربط از جمله سازمان غذا و دارو از محل توليد، حمل و نقل تا عرضه‌ كالا بسيار حائز اهميت است كه همه محصولات سلامت محور بايد برچسب اصالت يا برچسب رديابي، رهگيري و كنترل اصالت داشته باشند و هيچ‌گونه برچسب ديگري مورد تأييد نيست.
وي مشخصات برچسب‌هاي رديابي، رهگيري و كنترل اصالت را شامل شناسه‌ تجاري فرآورد‌ي (GTIN)، شناسه‌ي رديابي و رهگيري (UID)، شماره‌ سري ساخت (Lot/Batch Number)، تاريخ انقضا (Exp Date) و شناسه‌ي اصالت ذكر كرد.
وي با اشاره به راه‌هاي بررسي و كنترل اصالت كالا گفت: بر روي برچسب هاي اصالت چندين كد مشاهده مي‌شود كه مي‌توان با واردشدن به آدرس http:/www.ttac.ir و وارد كردن هركدام از كد‌هاي مورد نظر در محل خاص خود اصالت كالاي خريداري شده را استعلام كرد.
وي بيان كرد:همچنين يكي ديگر از راه هاي بررسي و كنترل كالا، سامانه‌ پيام كوتاه يا تلفن گويا است.
او در ادامه افزود: بر روي برچسب‌هاي اصالت، شناسه‌اي درج شده كه يك كد 16 رقمي است و با لايه ‌اي پوشانده شده است كه پس از خراشيدن و برداشتن اين لايه آشكار خواهد شد و اين شناسه را مي توان از طريق شماره پيامك 20008822 يا شماره تلفن گويا 0216185 ، مورد بررسي و كنترل قرار داد و از اصالت كالاي خريداري شده اطمينان حاصل كرد.
به گفته وي استعلام باركدهاي مندرج بر روي برچسب را مي‌توان از طريق تلفن همراه هوشمند بازخواني كرد و براي بازخواني اين باركدها بايد باركدخوان يا سامانه‌ي TTAC بر روي گوشي تلفن همراه نصب شود.
مدير داروي دانشگاه علوم پزشكي جهرم عنوان كرد: در صورت مشاهده هرگونه مغايرت در اطلاعات دريافتي با فرآورده‌ي مورد بررسي و يا عدم تأييد فرآورده مورد نظر از طريق روش‌هاي فوق، اصالت كالا مورد تأييد نيست و بايد موضوع به معاونت غذا و دارو اين دانشگاه اطلاع داده شود.
رحمانيان گفت: براي اطمينان از اصالت كالاي خريداري شده به رنگ برچسب اصالت با پس‌زمينه‌ سفيد و حاشيه‌ زردرنگ توجه شود و هر برچسبي با شكلي ديگر مورد تأييد نيست.
اين مقام بيان كرد: به ازاي هر واحد فرآورده از هر سري ساخت يك شناسه رديابي، رهگيري و كنترل اصالت بر روي فرآورده درج مي‌شود كه وجود هرگونه شناسه‌ تكراري نشانه جعلي ‌بودن برچسب است.
به گفته‌ وي پيام‌هايي مثل: «اصالت اين فرآورده مورد تأييد است»، «اصالت اين فرآورده قبلاً توسط همين سامانه يا دستگاه كنترل شده است»، «اين فرآورده تقلبي است»، «تاريخ مصرف اين فرآورده گذشته است»، «لطفاً از مصرف آن خودداري فرماييد»، «لطفاً از مصرف فرآورده خودداري كرده و آن را به محلي كه از آن خريده‌ايد، بازگردانيد»، «مصرف‌كننده‌ گرامي به‌ دليل عدم بارگذاري كامل اطلاعات اين فرآورده، امكان پاسخ‌گويي توسط سامانه‌ي رديابي يا رهگيري و كنترل اصالت فرآورده‌هاي سلامت‌ وجود ندارد» و «طي روزهاي آينده مجدداً تلاش كنيد»، از پيام‌هاي دريافتي استعلام صحت كالا است.
9910 /1876