شيراز - ايرنا - برخي از كشاورزان استان فارس با گله مندي از قطع برق در خارج از ساعت هاي اوج مصرف مي گويند: در حالي كه موتور پمپ هاي خود را در چهار ساعت اوج مصرف برق خاموش مي كنيم اما دو ساعت نيز قطع برق در خارج از ساعت هاي اوج مصرف به ما تحميل مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، اين كشاورزان مي گويند:در حالي كه نيمي از مزارع خود را آبياري كرده ايم ناگهان و بدون برنامه ريزي قبلي با قطع برق مواجه مي شويم و موتور پمپ ها خاموش مي شود، خاموشي موتور پمپ ها در وسط آبياري باعث مي شود دو ساعت بعد مجددا آبياري مزارع را از ابتدا آغاز كنيم و اين موضوع به افزايش مصرف آب وبرق و هزينه و وقت منجر مي شود.
محمد حسين رحيمي كشاورز روستاي فتح آباد شهرستان جهرم در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت: تابع قانون خاموشي برق هستيم و تاكنون نيز نهايت همكاري را با شركت برق كرده ايم، داوطلبانه موتور پمپ ها را در ساعت هاي بعد ازظهر خاموش مي كنيم و آبياري مزارع را به ساعت هايي ديگر موكول كرده ايم اما انتظار داريم در زمان هايي كه مشغول آبياري مزارع هستيم برق قطع نشود.
اين كشاورز شهرستان جهرم افزود: قطع برق حين آبياري مزارع باعث مي شود كه عملا كار ما نصف و نيمه رها شود ، وقتي آبياري مزارع دو ساعت تعطيل شود مثل آن است كه هيچ كار انجام نشده و آبياري مي بايست از ابتدا با وصل شدن برق تكرار شود، تكرار آبياري باعث هدر رفتن آب و برق مي شود.
رحيمي از مسئولان شركت برق خواست تا برنامه زمان بندي ارائه شده براي قطع برق به درستي رعايت شود، اگر قرار است خاموشي براي چاه هاي كشاورزي اعمال شود ، اين برنامه در همان چهار ساعت اوج مصرف لحاظ شود و خارج از اين ساعت ها و زمان ها خاموشي بيشتري تحميل نشود.
سيد رضا حسيني كشاورز شهرستان فسا نيز دراين زمينه گفت: خاموشي موتور پمپ ها با قطع مكرر برق به سيستم فني موتور پمپ ها آسيب زده است، ارائه برنامه خاموشي براي آن است كه ما بدانيم در چه ساعت ها و زمان هايي مي توانيم موتور پمپ ها را روشن كنيم اما خارج از اين برنامه به ناگاه با قطع برق مواجه مي شويم.
اين كشاورز شهرستان فسا گفت: برخي از مزارع كشاورزي اكنون در فصل آبياري هستند ، آبياري اين مزارع در فصل كنوني الزامي است و اگر اين مزارع از آب بيفتد زحمات يكساله كشاورزان بر باد مي رود، ما در حالي كه چهار ساعت در زمان ظهر و بعداز ظهر موتور پمپ ها را خاموش مي كنيم انتظار داريم در خارج از اين زمان برق مناسب داشته باشيم.
عليرضا صحراييان فرماندار ويژه جهرم اين درخواست كشاورزان را بر حق دانست و گفت : برنامه ريزي ها با به گونه اي باشد كه كشاورزان به جز چهار ساعت خاموشي موتور پمپ ها در زمان اوج مصرف خاموشي ديگري نداشته باشند.
با گرم شدن هوا، اوج مصرف برق كشور به 55 هزار و 432 مگاوات رسيده، آن هم در شرايطي كه توليد نيروگاه هاي آبي كاهش يافته است و تجهيزات انتقال برق نيز زماني كه مصرف برق از حدي بيشتر شود، پاسخگوي كل تقاضاها نيست.
بنا بر اعلام همايون حائري معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي، با توجه به كاهش نزولات آسماني، 4600 مگاوات از ظرفيت 9600 مگاواتي نيروگاه هاي برق آبي كشور امسال كاهش يافته است.
اين مقام مسئول با يادآوري سهم قابل توجه وسايل سرمازا در افزايش مصرف برق در كشور گفت: از 54 هزار مگاوات مصرف برق در زمان اوج، 20 هزار مگاوات مربوط به تجهيزات سرمازاست.
معاون وزير نيرو گفت: 20 هزار مگاوات معادل كل مصرف برق چهار كشور همسايه ايران است.
حائري صرفه جويي 10 درصدي را زمينه ساز گذر از تابستان گرم امسال عنوان كرد و اظهار داشت: اگر مصرف برق در جامعه اصلاح شود، يك سوم ظرفيت هاي نيروگاهي ايجاد شده، اضافه خواهند بود به عبارتي ديگر، در صورت درست مصرف كردن برق، نياز كشور با فعاليت دو سوم از ظرفيت نيروگاهي كشور تامين مي شود.
شركت توزيع برق استان فارس با انعقاد تفاهم نامه با مشتركين برق كشاورزي در اين استان راهكارهايي براي عبور از تابستان امسال و كاهش مصرف برق ارائه كرده است، اعطاي پاداش برق رايگان از جمله اين راهكارها است.
مديرعامل شركت توزيع برق شيراز درباره چرايي قطعي برق بدون اطلاع رساني به شهروندان گفت: قطع برق در برخي از مناطق بخاطر افزايش بار شبكه اعمال مي شود و به درخواست ما نيست، ديسپاچينگ مركزي از تهران اين كاهش بار شبكه را درخواست مي كند و ما تنها مجري اين خواست هستيم تا شبكه توزيع برق به تعادل برسد.
جلال زراعت پيشه افزود: با افزايش دما و افزايش مصرف برق در نيمروز و آغاز شب اين دو زمان به عنوان نقاط اوج مصرف تعيين شده است و چه بسا دراين ساعات توازن توليد و مصرف برق بهم بخورد بنابر اين براي رسيدن به توازن اعمال خاموشي برق اجتناب ناپذير است زيرا نمي توان تصور كرد كه مصرف برق بيشتر از توليد باشد.
بر اساس تفاهم نامه موجود بين شركت هاي برق و كشاورزان ، اگر كشاورزان به ميزان چهار ساعت در زمان اوج بار پمپ هاي آب خود را خاموش كنند، در 20 ساعت باقيمانده شبانه روز از برق رايگان برخوردار مي شوند.
ساعت اوج بار روزانه براي كشاورزان در ساعت هاي 12 تا 16 هر روز تعيين شده است كه پمپ هاي آب خود را خاموش كنند، در 20 ساعت باقيمانده شبانه روز، مي توانند از برق رايگان استفاده كنند.
زمان اجراي اين طرح 15 خرداد تا 15 شهريور اعلام شده است.
6113 /1876