یزد- ایرنا- یك كارشناس غذا گفت: اینكه روغن كنجد در برابر دیدگان مشتری، گرفته شود نشان از سلامت آن نیست، چون بعلت تصفیه نشدن، تاریخ مصرف آنها كوتاه و حاوی موادیست كه سلامتی را تهدید می كند.

حسین زارع بیدكی روز یكشنبه به ایرنا افزود: روغن های خوراكی شامل دو گروه روغن نباتی یا گیاهی و روغن های حیوانی هستند.
وی اضافه كرد: افراط در مصرف روغنهای حیوانی و نباتی جامد در افراد چاق و كم تحرك به علت اسیدهای چربی غیر اشباع موجود در آنها باعث افزایش كلسترول خون و درنهایت سكته می شود.
زارع بیدكی با بیان اینكه متخصصین تغذیه جهت پیشگیری از مشكلات قلب و عروق تاكید زیادی روی مصرف روغن گیاهی مایع دارند تصریح كرد: با توجه به تبلیغ منفی در خصوص پالم، نگرانی بوجود آمده منجر به بی اعتمادی عموم مردم به محصولات روغنهای نباتی شده است.
این كارشناس اظهار كرد: كارگاههای تولید روغن از ارده، زیتون، كنجد، سبوس برنج و روغن هسته انگور، به شدت گسترش یافته به صورتی كه در حال حاضر مصرف گسترده محصولات این كارگاه ها معضلات بهداشتی در جامعه محصوب می شود.
وی گفت: بازرسان ارگان های نظارتی مانند سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد، هیچگونه نظارتی روی كیفیت مواد اولیه، فرایند تولید و در نهایت كیفت محصول عرضه شده در این كارگاه ها ندارند.
كارشناس كنترل كیفیت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد یادآور شد: این كارگاه ها صرفا مجهز به یك دستگاه پرس جهت استخراج روغن هستند و روغن خروجی را بدون هیچ گونه عملیات تصفیه به مصرف كنندگان عرضه می نمایند و این درحالیست كه این روغن قبل از تصفیه، حاوی مقادیر زیادی مواد مضر مانند رطوبت، ذرات باقی مانده دانه، صمغ، اگزالات، فیتات، فلزات سنگین و مواد حساسیت زاست.
زارع بیدكی ادامه داد: رطوبت و ذرات دانه موجود در این نوع روغن، منجر به رشد و تكثیر انواع باكتری های بیماری زا می شود.
وی افزود: همچنین ذرات صمغ، اگزالات، فیتات، فلزات سنگین و مواد حساسیت زای موجود، فرایند واكنش های نامطلوب را در این نوع روغن تشدید كرده و شتاب می دهند بصورتی كه حتی اگر روغن تولیدی در زمان استحصال قابل مصرف باشد در یك دوره كوتاه چند هفته ای، بدون تردید غیر قابل مصرف و بیماری زا خواهد بود.
این مسئول با بیان اینكه لازم است مصرف كنندگان از مصرف روغن های این چنینی خودداری و هنگام تهیه روغن با مطالعه برچسب به شماره پروانه ساخت و علامت استاندارد توجه داشته باشد ، اسید چرب اشباع كمتر، اسید چرب ترانس صفر و ایزومتر ترانس روغن پایین‌تر و به صفر نزدیكتر باشد.
زارع بیدكی تاكید كرد: روغن های سرخ كردنی، پخت و پز و یا سالاد را هر كدام را در جای خود استفاده كنید، زیرا روغن های مایع مخصوص پخت و پز، تحمل حرارت بالا را نداشته و فاسد می شوند.
7544/ 6197