مشهد- ايرنا- مديركل استاندارد خراسان رضوي گفت: 20 واحد توليد آب، شامل هفت واحد توليد آب معدني و 13 واحد توليد آب آشاميدني در اين استان پروانه استاندارد دارند.

عليرضا جميع روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به تفاوت استاندارد توليد اين 2 محصول افزود: در توليد آب معدني پالايش فيزيكي شامل صاف كردن و يك كاسه كردن انجام مي شود و منابع تامين اين محصول نيز چشمه و آب حاصل از حفاريهاي مختلف براي استفاده از آبهاي زيرزميني است.
وي اظهار كرد: در توليد آب آشاميدني علاوه بر روشهاي يادشده، ميكروب كشي با اشعه 'يو.وي' و 'ازن' نيز انجام مي شود و آب اين محصول از منابعي چون چشمه، قنات، چاه و آب حاصل از ذوب شدن يخچالهاي طبيعي تامين مي شود.
وي گفت: از هفت واحد توليد كننده آب معدني داراي پروانه استاندارد در خراسان رضوي چهار واحد در شهرستان مشهد و سه واحد در شهرستانهاي كلات، چناران و فريمان فعاليت دارند.
جميع افزود: از 13 واحد توليد كننده آب آشاميدني استاندارد استان نيز 6 واحد در مشهد، سه واحد در گناباد و چهار واحد در شهرستانهاي تربت جام، فريمان، چناران و نيشابور فعال هستند.
وي اظهار كرد: اين محصولات در ظروف نيم و يك و نيم ليتري بسته بندي و توزيع مي شود و يك واحد توليد آب معدني در كلات محصولات خود را در ظروف بزرگ مورد استفاده در آب سردكنها بسته بندي مي كند.
وي با تاكيد بر ثبت تاريخ توليد و انقضا بر روي اين محصولات، آنها را مشمول قوانين و مقررات اداره نظارت بر غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي مشهد دانست و گفت: از ابتداي امسال تاكنون فقط يك پروانه استاندارد توليد آب معدني در استان به علت عدم پايبندي واحد توليدي مربوطه به استانداردهاي لازم، لغو شده است.
هم اكنون هزار و 730 واحد توليدي و خدماتي در خراسان رضوي تحت نظارت اداره كل استاندارد اين استان هستند و تاكنون 2 هزار و 344 پروانه اجباري و 300 پروانه تشويقي استاندارد براي محصولات اين واحدها صادر شده است.
1922/3221/ 6053