اراك - ایرنا - عضو هیات علمی مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان مركزی گفت: بر اساس نتایج تحقیق مقایسه روش های مختلف كشت گندم در شرایط كم آب، بهره گیری از دستگاه عمق كار بهترین شیوه كشت این محصول در مناطق خشك استان شناخته شد.

ابوالفضل هدایتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: الگو های مختلفی برای كشت گندم شامل كشت مسطح، دو و سه ردیف بر روی پشته در استان و كشور وجود دارد كه با توجه به خشكسالی های اخیر و نیاز محصولات بهاره به آب فراوان، در برخی مواقع كشاورزان برای آبیاری گندم در مراحل پایانی رشد با كم آبی مواجه می شوند.
وی توضیح داد: بر این اساس استفاده از تكنیك هایی كه بتواند در مصرف آب صرفه جویی كند ضروری بود و پژوهش مذكور با هدف دستیابی به بهترین شیوه كشت گندم در استان بر پایه شرایط اقلیمی انجام شد.
عضو هیات علمی مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی توضیح داد: روش كشت گندم بر روی پشته برای زراعت گندم آبی، به این ترتیب است كه پس از انجام گاوآهن، دیسك و تسطیح، با استفاده از دستگاه كودپاش (سانتریفوژ) بذر را در سطح مزرعه پاشیده و سپس با دستگاه فاروئر جوی و پشته ایجاد می شود.
هدایتی گفت: در این روش پشته ها،‌ كم عرض (25 – 10 سانتیمتر) و كم عمق (15 – 10 سانتیمتر) هستند و در مواردی هنگام آبیاری، حالت غرقابی ایجاد می شود.
وی ادامه داد: در این تحقیق برای بررسی تاثیر روش های كشت در شرایط كم آبیاری، آزمایشی به صورت اسپیلت - اسپیلت پلات (كرت های خرد شده) در سه تكرار انجام شد.
عضو هیات علمی مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان مركزی خاطر نشان كرد: در كرت اصلی كه شامل آبیاری نرمال، قطع آبیاری پس از گرده افشانی و قطع آبیاری 20 روز پس از گرده افشانی گندم است بر روی روش های مختلف كشت شامل كشت به صورت 2 ردیف بر روی پشته با استفاده از خطی كار ماشین برز گر همدان، كشت به صورت سه ردیف بر روی پشته با استفاده از خطی كار ماشین برز گر همدان، سوم كشت به صورت مسطح توسط كارنده ماشین برزگر همدان و چهارم كاشت توسط دستگاه عمیق كار كشت گستر مورد بررسی قرار گرفت.
هدایتی گفت: داده های این آزمایش ها با استفاده از نرم افزارهای Excel , Mstat-c تجزیه و تحلیل شدند و نتایج نشان داد در صورت قطع آبیاری بعد از گرده افشانی عملكرد محصول به شدت كاهش یافته و در صورت قطع آبیاری 20 روز پس از گرده افشانی، كشت به صورت 2 ردیف بر روی پشته و یا عمیق كاری، عملكرد محصول در مقایسه با آبیاری كامل كاهش معنی داری پیدا نمی كند.
عضو هیات علمی مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان مركزی افزود: اختلاف عملكرد دانه بین 2 تیمار دوم آبیاری در سطح پنج درصد معنی دار نبود و در كل صرف نظر از نوع تیمار آبیاری، روش كشت عمیق كاری به دلیل مصرف آب كمتر توصیه می شود.
هدایتی ادامه داد: در روش كشت با عمیق كار با قطع كردن آب در مرحله 20 روز مانده به گرده افشانی عملكرد محسوسی در عملكرد دانه مشاهده نمی شود و از این طریق كشاورز آب بیشتری برای محصولات بهاره در اختیار دارد.
دستگاه عمق كار كشت گستر برای كشت غلات در اراضی دیم كار می رود.
شیار باز كن بیلچه ای مورد استفاده در این نوع بذر كار، ضمن ایجاد شیار، بذر را در قسمت عمیقی شیار قرار می دهد.
این دستگاه چرخی گرد است و در انتهای هر كارنده یك چرخ فشار قرار دارد كه هم به عنوان چرخ فشار و هم چرخ محرك در انتقال حركت به موزع ها عمل می كند.
عمق كشت این دستگاه 6 تا 7 سانتی متر است.
استان مركزی رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه نخست در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر كشت و تولید انار كشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشكده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واكسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مركزی است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری