تهران - ایرنا - رییس تعاونی تولیدكنندگان صنایع غذایی ایران از افزایش صادرات محصولات غذایی به كشورهای مختلف جهان خبر داد و گفت: محصولات غذایی ایران به بازارهای آسیا، اروپا، كانادا و اقیانوسیه راه یافته و از ٥٠٠ میلیون دلار در سال ١٣٨٥ به ٦ میلیارد دلار در سال گذشته رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'مهدی كریمی تفرشی' روز یكشنبه در نشستی خبری افزود: صنایع غذایی جمهوری اسلامی امروزه مورد استقبال استرالیا، كانادا، كشورهای حوزه خلیج فارس و حوزه سی آی اس، روسیه، گرجستان و اروپا قرار گرفته است.
وی افزود: امروز صنعت غذایی ایران آنگونه رشد یافته كه ٩٥ درصد مواد غذایی مورد نیاز كشورمان در داخل تولید می شود.
كریمی تفرشی اظهارداشت: سالانه ١٣٠ هزارتن موادغذایی در داخل تولید می شود كه دو تا سه برابر نیاز داخل است و از طرفی تنوع تولیدات داخل باعث شده ارزش واردات محصولات كشاورزی و مواد غذایی به ایران از ١٢ میلیارد دلار در سال ٩٣ به حدود ٩ میلیارد دلار در سال ٩٤ كاهش یابد.
به گفته وی، تسهیلات پرداختی دولت و بانك ها برای ایجاد و توسعه صنایع جدید رشدی نداشته و طبق آمار اعلام شده كل تسهیلات پرداختی در هفت ماهه ابتدایی سال 1395 به بخش صنعت و معادن معادل 78.6 هزار میلیارد تومان بوده كه 84.6 درصد آن به منظور تامین سرمایه در گردش است.
رییس تعاونی تولیدكنندگان صنایع غذایی ایران تصریح كرد: 9.9 درصد از تسهیلات به منظور ایجاد و توسعه پرداخت شده است و بیشتر این تسهیلات به منظور ادامه حیات صنایع قدیمی مصرف شده و در توسعه صنایع جدید رشدی نداشته است.
وی اضافه كرد: صنعت مواد غذایی از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و یك بشكه زرشك هفت تا هشت برابر یك بشكه نفت ارزش دارد و از سویی دیگر صنایع غذایی، قابلیت بالای اشتغالزایی برخوردار است و با فعال شدن كارخانه های كوچك می توان برای چند صد هزار نفر شغل ایجاد كرد.
تفرشی افزود: حمایت دولت و مسئولین از تولیدكنندگان و صادركنندگان و رفع موانع موجود، تسهیل قوانین برای ثبت سفارش، گمرك و ترخیص كالا، تامین منابع مالی مورد نیازواحد های صنفی ، بازنگری تعرفه های صادرات و واردات، بهبود بسته بندی مطابق با استانداردهای روز دنیا و ثبات سیاست ها و برنامه های كلان اقتصادی كشور گام مهمی برای بهبود و گسترش صادرات غیرنفتی است.

** قطر فرصت مناسبی برای صادرات
رییس تعاونی تولیدكنندگان صنایع غذایی ایران اظهارداشت: صادرات به روسیه یكی از فرصت های مناسب در این بازار بود، اما به دلیل تعلل و بی اعتمادی كه از گذشته نسبت به تجار ایرانی وجود داشت، این فرصت از دست رفت.
وی افزود: شرایطی كه امروز برای حضور در بازار قطر بوجود آمده، فرصت خوبی برای صادرات محصولات ایران به این كشور فراهم شده و اكنون به همراه سه كشور تركیه و عمان در این بازار حضور داریم و شكلات و لبنیات از جمله اقلامی است كه در این بازار عرضه می شود.
تفرشی تاكید كرد: قطر در گذشته بیشتر از كشورهای اروپایی و از نشان های تجاری معتبر كالاهای مورد نیاز خود را وارد كرده بود، امروز لازم است كه در بحث كیفیت كالاهای صادراتی به این كشور اقدامات مناسبی انجام شود تا متناسب با نیاز این كشور و فرصت حضور از آن بهره گرفت.
به گزارش ایرنا، در سال 1392، ایران 88 درصد صادرات خود را به 14 كشور انجام داد كه در سال 1395 به 20 كشور افزایش یافت. همچنین در سال 1393 ارزش صادرات غیرنفتی كشورمان به 50 میلیارد دلار رسید و در بازه سال های 1392 تا 1395 صادرات كشور از واردات پیشی گرفت و تراز تجاری كشور در سال های 1394 و 1395 مثبت شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9132**1559 ** خبرنگار: فرزانه سلامت بخش**انتشار: حسین عضدی فسا