مسكو - ایرنا - در دیدار صادق نجفی شهردار تبریز با آلبرت كریموف معاون نخست وزیر جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه بر توسعه همكاری ها در قالب استانی و در بخش های مختلف تاكید شد.

به گزارش ایرنا، در مذاكرات هیات جمهوری اسلامی با حضور شهردار تبریز و علی بمان اقبالی زارچ سركنسول ایران با هیات تاتارستان به ریاست معاون نخست وزیر و وزیر صنایع و تجارت این جمهوری در شهر قازان كه روز جمعه برگزار شد، زمینه ها و راهكارهای گسترش مناسبات استانی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت كه محور اصلی گسترش روزافزون همكاری های صنعتی و بازرگانی بود.
نجفی با اشاره به سابقه خوب همكاری و روند رو به رشد مناسبات، از فعالیت صاحبان سرمایه و صنایع تاتارستان در آذربایجان شرقی استقبال و اظهار كرد: به گسترش همكاری های صنعتی در بخش های كشتی سازی، ماشین آلات صنعتی و كامیون سازی علاقه داریم و با توجه به حضور فعال شركت های ایرانی در بازارهای كشورهای همسایه نیز امكان تعاملات مشترك در این زمینه وجود دارد.
شهردار تبریز همچنین با اشاره به تاثیر مثبت وجود پروازهای مستقیم بر افزایش دامنه همكاری ها ، از آمادگی برخی خطوط پروازی ایران از جمله آتا برای مشاركت در این بخش خبر داد.
كریموف وزیر صنایع تاتارستان نیز با مهم خواندن اجرای برنامه های توسعه همكاری ها و ارزشمند بودن پیگیری های سركنسولگری ایران در قازان برای گسترش و پویائی هرچه بیشتر مناسبات، گفت: خواهان ارتقای سطح روابط با استان آذربایجان شرقی در همه بخش ها هستیم.
وی اظهار كرد: توانمندی های جمهوری تاتارستان در بخش پتروشیمی، ساخت كامیون، كشتی و هواپیما و همچنین گردشگری از زمینه های همكاری محسوب می شود كه باید از آنها بهره گرفت.
نجفی و هیات همراه روز پنجشنبه نیز با ایلسور متشین شهردار قازان دیدار و در باره راهكارهای گسترش همكاری ها بین دو شهر در بخش های مختلف مذاكره كرد.
همچنین با امضای توافق بین دو شهردار، نام تبریز و قازان به صورت متقابل بر دو بوستان در هر شهر گذاشته می شود كه در چارچوب توافق خواهر خواندگی انجام خواهد شد.
تاتارستان با 68 هزار كیلومتر مربع وسعت و سه میلیون و 876 هزار نفر جمعیت در منطقه ولگای روسیه در مركز اروپایی و محل تلاقی رودخانه های ولگا و كاما واقع شده است.
تاتارستان با 21 شهر بزرگ و متوسط، صدها شهرك و روستا به پایتختی قازان با بیش از یك میلیون نفر جمعیت كه در 800 كیلومتری شرق مسكو قرار دارد از پیشروترین جمهوری های توسعه یافته صنعتی و نفتی روسیه محسوب می شود.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا