تهران- ایرنا- بررسی آمارهای تجارت خارجی ایران در سال 95 حاكی از این است كه حجم كل تجارت ایران با قطر در این سال كمی بیش از 114 میلیون دلار بوده، در حالی كه واردات مواد غذایی قطر از عربستان و امارات به حدود 5 میلیارد دلار در سال می‌رسید كه اكنون متوقف شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، بررسی آمارهای تجارت خارجی ایران در سال 95 حاكی از این است كه حجم كل تجارت ایران با قطر در این سال كمی بیش از 114 میلیون دلار بوده كه از این میزان 11 میلیون و 196 هزار دلار (معادل 26 هزارم درصد كل واردات كشور) به واردات ایران از قطر اختصاص داشته و 103 میلیون و 49 هزار دلار (معادل 23 صدم درصد از كل صادرات كشور) نیز به واردات قطر از ایران مربوط بوده است. سابقه 10 ساله تجارت ایران و قطر نیز نشان دهنده سطح اندك روابط دو كشور در سال‌های گذشته است.
برپایه این گزارش، گرچه این حجم از مبادله اقتصادی بین دو كشور در مقایسه با حجم كل تجارت خارجی ایران بسیار ناچیز است، اما با توجه به قطع رابطه اقتصادی دو شریك نخست تجاری قطر با این كشور، قابلیت افزایش این مبادلات تا حدود پنج میلیارد دلار هم وجود دارد.
در حقیقت، محاصره اقتصادی قطر توسط چهار كشور عربستان، امارات، مصر و بحرین در حالی همچنان ادامه داد كه ارتباط زمینی این كشور منحصر به ارتباط با عربستان بوده و در حوزه حمل‌ونقل دریایی نیز كاملاً به امارات وابسته بوده است. بر این اساس با قطع ارتباط اقتصادی عربستان و امارات با قطر، عبور روزانه نزدیك به 600 تا 800 كامیون از مرز زمینی این دو كشور مختل و حمل‌ونقل دریایی كالا از امارات به قطر نیز متوقف شده است. در این شرایط با گسسته شدن زنجیره تأمین نیازهای بازار قطر، در عمل فرصت بی‌بدیلی برای حضور ایران در این بازار فراهم شده كه البته از دست رفتن آن نیز چندان غیرمحتمل نیست.
قطر كه عنوان ثروتمندترین كشور جهان را نیز یدك می‌كشد، كشوری است با حدود 2 میلیون و 600 هزار نفر جمعیت كه درآمد سرانه آن حدود 130 هزار دلار است. این كشور ثروتمند از دو شریك نخست تجاری خود، یعنی امارات و عربستان سالیانه بین چهار تا پنج میلیارد دلار مواد غذایی وارد می‌كند كه با مسائل اخیر باید جایگزین مناسبی برای آن بیاید. در این میان، ایران به‌عنوان كشوری كه با قطر 250 كیلومتر مرز آبی دارد و برای حمل دریایی كالا به این كشور حداكثر نیازمند 12 ساعت زمان است می‌تواند گزینه مقبولی باشد.
بنا بر آنچه گفته شد، قطر ناگزیر است جایگزینی برای واردات مایحتاج خود از عربستان و امارات انتخاب كند و ایران با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی، مذهبی و فرهنگی، بهترین جایگزین خواهد بود، اما جدای از اینكه مدت‌زمان تداوم تنش در روابط كشورهای عربی با قطر مشخص نیست، ایران نیز برای دستیابی به بازار قطر رقبای نسبتاً سرسختی مانند عمان، هند و چین خواهد داشت و ازاین‌رو در صورت اهمال ایران برای حضور پرقدرت، تكرار قضایای بازار روسیه پس از تنش این كشور با تركیه، دور از تصور نخواهد بود.
از سوی دیگر، طبق اظهارنظر فعالان حوزه حمل‌ونقل دریایی، كالاهای موردنیاز قطر با شناورهای فلزی غیركنوانسیونی به این كشور حمل خواهد شد كه ظرفیت كمتری دارند و به سرعت قادرند این كالاها را به مقصد برسانند. اما از دیگر سو، بالا بودن قیمت سوخت موجب می‌شود كرایه حمل این كالاها افزایش یابد و قیمت تمام‌شده آن برای مصرف‌كننده در بازار قطر بالا باشد.
«مسعود پل‌مه» رئیس هیات مدیره انجمن كشتیرانی و خدمات وابسته در این زمینه اظهار داشت: هرچند در ابتدای امر كالاهای ایرانی بتوانند باقیمت تمام‌شده بالا در بازار قطار دوام بیاورند اما به‌هیچ‌وجه قدرت رقابت نخواهند داشت و بازار ماندگاری در انتظار آنها نخواهد بود؛ مگر اینكه نرخ سوخت تعدیل‌شده و كالای ایرانی باقیمت مناسب به بازار قطر عرضه شود.
به گزارش ایرنا، دوشنبه پانزدهم خرداد عربستان به همراه مصر، امارات متحده عربی و بحرین رسما اعلام كردند روابط خود با قطر را قطع كرده و راه های هوایی، زمینی و دریایی خود را به سوی این كشور خواهند بست.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام** 3065 *1579* تنظیم كننده: محمد ملك دار ** انتشار:مرضیه فاتحی