تهران- ایرنا- وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به كرمان سه شنبه (فردا) بهره برداری از كارخانه نیمه صنعتی تولید پیگمنت دی اكسید تیتانیوم با امكان تولید سالیانه 600 تن آغاز می شود.

پیگمنت به رنگدانه یا ماده رنگی می گویند و دی اكسید تیتانیوم از اكسیدهای فلزی است كه در زندگی روزمره كاربرد فراوانی دارد.
پیگمنت دی اكسید تیتانیوم پودر سفیدرنگی است و به عنوان رنگدانه سفید در صنعت استفاده می شود.
بر پایه اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، كل سرمایه گذاری انجام شده در این طرح 100 میلیارد ریال و دو میلیون یورو است كه تولید آزمایشی خود را مهرماه امسال آغاز و برای 30 نفر شغل فراهم كرده است.
شمار معدودی از كشورهای دنیا صاحب فناوری روز برای فرآوری تیتانیوم و تولید پیگمنت هستند كه با اجرای این پروژه، ایران نیز به جمع آنها اضافه می شود.
مرحله نخست راه اندازی این كارخانه شامل كانه آرایی با ظرفیت تولید 130 هزار تن در سال و عیار 45 درصد دی اكسید تیتانیوم و مرحله دوم برای ذوب یا سرباره سازی با ظرفیت تولید 70 هزار تن و عیار سرباره 70 درصد دی اكسید تیتانیوم است.
كل سرمایه گذاری انجام شده در این دو مرحله پنج هزار و 918 میلیارد ریال و اشتغالزایی این طرح ها 882 نفر است.
با بهره برداری از این طرح از واردات 50 هزار تن پیگمنت مورد نیاز كشور با ارزش نزدیك به 150 میلیون دلار در سال جلوگیری می‌ شود.
به گزارش ایرنا، كارخانه گندله سازی شماره 2 شركت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان با ظرفیت تولید پنج میلیون تن گندله امروز (دوشنبه) با حضور معاون اول رییس جمهوری در این شهرستان به بهره برداری رسید.
طرح گندله سازی گل گهر كه 140هزار تن آن به صورت آزمایشی تاكنون تولید شده با سرمایه گذاری چهار هزار و 400 میلیارد ریال و 103 میلیون یورو برای 2500 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شغل كرده است.
مدیر عامل شركت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان در حاشیه این آیین گفت: كشور با راه اندازی كارخانه گندله سازی شماره 2 مجتمع گل گهر سیرجان از واردات گندله بی نیاز شد.
جمهوری اسلامی براساس سند چشم انداز 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد را پیش بینی كرده كه برای تحقق این مهم 85 میلیون تن گندله سنگ آهن مورد نیاز است.
اقتصام** 1559**1561**1961** تنظیم كننده: حسین عضدی فسا ** انتشار دهنده: مژگان توانا