تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹

اصفهان- ایرنا- تالار بورس اوراق بهادار منطقه اصفهان به تبع بازار بورس كشور و جایگاه این استان در اقتصاد ملی، در چند سال اخیر دورانی پر فراز و نشیب را طی كرد اما سرانجام با كاهش نرخ بهره بانكی و اجرای برجام در مسیر رونق قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، بورس در علم اقتصاد به بازاری اطلاق می شود كه قیمت گذاری و خرید و فروش كالا و اوراق بهادار در آن انجام می پذیرد، واژه بورس (Bourse) در زبان فرانسوی به معنای كیف پول است.
بورس اوراق بهادار، یك بازار متشكل سرمایه ‌است كه در آن سهام شركت های خصوصی و دولتی طبق قانون خاصی خرید و فروش می‌شود و از سویی محلی برای جمع‌آوری پس انداز و نقدینگی بخش خصوصی به منظور انجام طرح های سرمایه‌گذاری بلند مدت و مرجعی برای مردم است كه وجوه مازاد خود را برای سرمایه‌گذاری در شركت‌ها به كار انداخته و از سود آن برخوردار شوند.
كارشناسان اقتصادی معتقدند كه بورس از طریق جذب و به كار انداختن سرمایه‌های راكد، حجم سرمایه‌گذاری در جامعه را بالا می‌برد و معامله های بازار سرمایه را تنظیم و تا حدودی از نوسان شدید قیمت‌ها جلوگیری می‌كند.
همچنین بورس باعث به كارگیری پس‌انداز مردم در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود و زمینه سرمایه لازم برای اجرای طرح ‌های دولتی و خصوصی را فراهم می كند.
یكی از مزیت های قابل توجه بورس این است كه علاوه بر اشخاص حقوقی و فعالان اقتصادی مردم عادی نیز می توانند برای معامله در این بازار وارد شده و در امر تولید مشاركت كنند.
تاریخ بورس ایران به حدود نیم قرن می رسد و طبق آمار ارائه شده توسط شركت سپرده گذاری مركزی اوراق بهادار، هم اكنون آمار افراد دارای كد سهامداری (كد معاملاتی) در كشور از هشت میلیون نفر فراتر رفته است.
از طرفی تمامی افراد می توانند با دریافت كد معاملاتی از كارگزاری‌های رسمی، خرید و فروش سهام و اوراق‌بهادار را در بورس انجام دهند.

*** تالار بورس اصفهان
تالار بورس اصفهان فعالیت خود را از اسفند 1382 آغاز كرد و اكنون به عنوان یكی از تالارهای فعال در كشور مطرح است.
در ماه های ابتدایی آغاز به كار این تالار شمار قابل توجهی از مردم استان اصفهان و استان‌های همجوار برای انجام معامله به تالار بورس اصفهان مراجعه و استقبال خوبی از آن كردند.
در سال های بعد با راه اندازی تالار بورس در دیگر استان های همجوار مانند فارس تعدادی از مردم استان های جنوبی كه داد و ستد سهام خود را از طریق تالار اصفهان انجام می دادند به تالارهای جدید منتقل شدند.
با توجه به نقش پر رنگ اصفهان در اقتصاد و صنعت كشور و تولید گسترده محصول هایی مانند فولاد در این استان، تالار بورس در این استان از جایگاه خاصی برخوردارست.

*** بورس اصفهان، از ابتدای فعالیت خود تا كنون با فراز و نشیب های زیادی مواجه بوده كه به گفته كارشناسان این موضوع در بازار بورس، اجتناب ناپذیرست.
شاخص های بورس اصفهان در سال 92 همگام با سراسر كشور رونق زیادی یافت كه به گفته محسن شیرازی، مدیر تالار بورس منطقه اصفهان، علت این افزایش شاخصه ‌های بورس در كشور، افزایش ارزش دارایی شركت‌های عضو، افزایش سودآوری شركت‌ها و ركود بازارهای رقیب بورس از جمله مسكن، دلار و طلا بود.
بر اساس گزارش تالار منطقه ای بورس اوراق بهادار اصفهان كه در اختیار دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز اصفهان قرار گرفت، حجم خرید و فروش سهام در بورس اصفهان در سال 92 به 11 هزار و 946 میلیون سهم و ارزش آن به 48 هزار و 122 میلیارد ریال رسید.
تعداد سهامداران جدید در سال 92 شامل 15 هزار و 887 نفر، تعداد كارگزاری های فعال شامل 51 شركت و تعداد ایستگاه های كاری شامل 80 ایستگاه بود اما برخی از این شاخصه ها در سال 93 با كاهش مواجه شد بطوریكه حجم خرید و فروش سهام در بورس اصفهان به هفت هزار و 596 میلیون سهم و ارزش آن به 19 هزار و 398 میلیارد ریال و تعداد سهامداران جدید به هفت هزار و 307 نفر رسید.
از طرفی برخی شاخص ها با رشد مواجه شد از جمله تعداد شركت های كارگزاری كه به 58 شركت و تعداد ایستگاه های كاری كه به 102 ایستگاه رسید.
در سال 94 نیز بیشتر شاخص ها با رشد مواجه شد اما تعداد سهامداران جدید همچنان با روند نزولی مواجه بود و به پنج هزار و 763 نفر كاهش یافت.
در این سال حجم خرید و فروش سهام در بورس اصفهان به 11 هزار و 907 میلیون سهم و ارزش آن به 22 هزار و 743 میلیارد ریال رسید.
همچنین در سال 94 تعداد شركت های فعال كارگزاری، 59 شركت و تعداد ایستگاه های كاری، 100 ایستگاه اعلام شد.
ارزش بازار شركت های بورسی اصفهان نیز از 186 هزار و 128 میلیارد ریال در سال 93 به 230 هزار و 822 میلیارد ریال در سال 94 افزایش یافت.
بر اساس گزارش تالار بورس منطقه اصفهان، اكنون 29 شركت بورسی از استان اصفهان در تالار بورس اوراق بهادار اصفهان فعال است كه بیشترین ارزش بازار آن متعلق به شركت فولاد مباركه اصفهان است.
یك كارشناس تالار بورس اصفهان به ایرنا گفت: بورس اصفهان در آذر ماه سال 92 در اوج فعالیت خود قرار داشت اما پس از آن تا دی ماه 94 دچار ركود شد.
صفایی پور افزود: از دی ماه 94 كه همزمان با اجرایی شدن سند برجام بود، روند فعالیت بورس رو به رشد بود اما از اسفند 94 تا كنون این بازار در اصفهان و كشور، راكد باقی مانده است.
وی مهمترین عامل در رونق مجدد بازار بورس كشور را كاهش نرخ بهره بانكی عنوان كرد.
كارگزاری‌ها، بنگاه‌های معاملاتی هستند كه خرید و فروش سهام، حق تقدم سهام و اوراق مشاركت پذیرفته شده در بورس توسط آنان صورت می‌گیرد. كارگزاری‌ها در این خرید و فروش‌ها به نمایندگی از خریداران یا فروشندگان سهام یا كالا، اقدام به انجام معامله می كنند و در ازای آن حق كارگزاری دریافت می‌كنند.
ایستگاه كاری، پایانه معاملاتی كارگزار است كه با سامانه‌ داد و ستد بورس در ارتباط است و ایستگاه‌های هر كارگزار با كدهای جداگانه تعریف می‌شود.

*** برجام، اعتماد را به بورس برگرداند
مدیر عامل یكی از شركت های كارگزاری فعال در بورس اوراق بهادار اصفهان درباره وضعیت بورس این منطقه گفت: روند فعالیت بورس در فرایند به نتیجه رسیدن مذاكره های هسته ای از لوزان تا ژنو، فرسایشی شد زیرا سهامداران در انتظار نهایی شدن نتیجه این مذاكره ها بودند و حجم معامله های بورس كاهش یافت.
بهادر شمس افزود: از دی ماه پارسال كه برجام اجرایی شد اعتماد و رونق به بازار برگشت و زمانی كه بازار بورس در رونق است، باعث می شود افراد بیشتری وارد بازار شوند.
وی خاطرنشان كرد: سال 92 تعداد افراد سهامدار در بورس زیاد بود اما سال های بعد كه بورس دچار ركود شد افراد كمتری تمایل به ورود به بازار داشتند هرچند اكنون حجم خرید و فروش در بورس بیشتر شده است.
وی با بیان اینكه بورس اصفهان در شاخص های مختلف همواره در كشور پس از تهران در رتبه دوم قرار دارد، گفت: فرهنگسازی خوبی درباره بورس در این استان شده است.
این كارشناس اقتصادی توضیح داد: در اصفهان فعالیت ذوب آهن و فولاد مباركه و فروش سهام شركت های اقماری آنها به كاركنانشان باعث شد تا زمینه آشنایی بیشتر مردم با بورس فراهم شود و اصفهان در جذب سرمایه گذار و آشنایی با بازار بورس، فعال تر و پیش رو تر باشد.
شمس با بیان اینكه در سال 82 امكان خرید و فروش سهام در اصفهان وجود نداشت، تصریح كرد: اما اكنون این امكان در شهرستان های اصفهان، لنجان، مباركه و شاهین شهر فراهم شده است.
شمس با اشاره به اینكه بازار بورس مانند هر بازار دیگری رونق یا ركود دارد، گفت: آنچه كه لازم بود در اصفهان انجام شود، ایجاد زیرساخت ها برای دسترسی سهل تر مردم به بازار بورس بود كه با راه اندازی تالار بورس این امر میسر شد.
وی با اشاره به افزایش تعداد ایستگاه های معاملاتی از 10 ایستگاه در سال 82 به حدود یكصد ایستگاه در زمان حاضر، افزود: تعداد زیاد ایستگاه ها دسترسی افراد به بازار بورس را آسان می كند.
وی همچنین با اشاره به فعالیت 102 شركت كارگزاری در كشور و توسعه صنعت كارگزاری در كشور و اصفهان، اظهار كرد: مجوز سه شركت از میان این شركت ها از اصفهان است و در مجموع اكنون 59 كارگزاری در بازار بورس اصفهان فعال می باشد.
این كارشناس اقتصادی گفت: در كنار این موارد، كم و كاستی هایی نیز در بازار بورس اصفهان وجود دارد از جمله در این استان، شركت سبد گردان نداریم تا خدمات مربوط به آن را ارائه كند.
شمس با تاكید بر اینكه شركت های سبد گردان در جذب سرمایه راكد مردم به بورس موثر هستند، افزود: این نوع شركت ها اكنون فقط در تهران فعالند.
سبدگردانی فرآیندی است كه طی آن فرد خبره در امر سرمایه‌گذاری بر اساس خصوصیات، سطح ریسك‌پذیری و سرمایه هر سرمایه‌گذار، سبدی مناسب او تشكیل داده و بصورت مستمر بر آن نظارت و اعمال مدیریت می‌كند.
شركت‌های سبدگردان با به‌كارگیری روش‌های مناسب جهت تجزیه و تحلیل مسائل بازار، توانایی ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تشكیل سبدهای سرمایه‌گذاری و مدیریت آن را دارند.
وی یكی دیگر از كمبودهای بورس اصفهان را نبود صندوق سرمایه گذاری مشترك با مركزیت شهر اصفهان خواند و اظهار كرد: بیشتر این صندوق ها در تهران فعالند هرچند امكان دسترسی به آنها فراهم شده است اما اگر دفتر آنها در اصفهان باشد مردم با اطمینان و فراغت بال بیشتری به این صندوق ها مراجعه می كنند.
صندوق سرمایه‌گذاری مشترك، یك نهاد مالی است كه وجوه دریافتی از سرمایه‌گذاران را در یك مجموعه اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌كند و هر سرمایه گذار به نسبت سهم خود در مجموعه، از سود و یا ضررهای حاصل از این سرمایه گذاری سهم می‌برد.
به گفته كارشناسان و فعالان بازار بورس اصفهان، لازم است امكانات و تسهیلات بیشتری در ارتباط با این بازار در شهری مانند اصفهان كه بزرگترین شركت­های بورسی را در خود جای داده، ایجاد شود تا علاوه بر جذب سهامداران جدید، شاهد رونق بیشتری در این بازار باشیم.
گ/3011 / 1339