دزفول - ایرنا - با رونمایی از 2 دستگاه نهركن و اسكریپر لیزری ساخت یكی از شركت های دانش بنیان دزفول ، ایران به جمع معدود كشورهای سازنده ماشین آلات پیشرفته كشاورزی با دقت بسیار بالا به كمك لیزر و هدایت دقیق ماهواره ای پیوست.

رئیس اداره مكانیزاسیون سازمان جهاد كشاورزی خوزستان جمعه شب در حاشیه آیین رونمایی از این ماشین آلات پیشرفته كشاورزی در سالن اردوگاه شیخ مرتضی انصاری دزفول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با منحصر به فرد خواندن برخی ویژگی های دستگاه نهركن رونمایی شده گفت: از جمله ویژگی های برجسته این دستگاه دقت لیزری بسیار بالای آن است به طوریكه این دستگاه را می توان از جمله ماشین آلات پیشرفته كشاورزی دنیا در این زمینه دانست.
محمدحسین بصیری زاده قیمت پایین تمام شده نهركن را یكی دیگر از ویژگی های مهم این دستگاه برشمرد و افزود: قیمت دستگاه ساخت داخل یك دوم تا یك سوم قیمت دستگاه مشابه خارجی است ضمن اینكه سامانه حركتی نهركن ساخت داخل در درون دستگاه تعبیه شده و این در حالی است كه سامانه حركتی دستگاه نمونه خارجی از تراكتور تغذیه می شود.
وی با بیان اینكه با رونمایی از این ماشین آلات جمهوری اسلامی ایران به جمع معدود كشورهای تولید كننده ماشین آلات كشاورزی از نوع نهركن و اسكریپرلیزری پیشرفته با دقت بسیار بالا پیوسته است ادامه داد: این ماشین آلات كشاورزی بخش زیادی از نیاز كشور به واردات دستگاه های مشابه خارجی را مرتفع كرده و مانع از خروج ارز از كشور خواهد شد.
رئیس اداراه مكانیزاسیون سازمان جهاد كشاورزی خوزستان اظهار كرد: دستگاه اسكریپر لیزری رونمایی شده كه در تسطیح اراضی كشاورزی كاربرد دارد از نظر دقت بالای لیزر و قیمت پایین نیز موجب شده تا ایران از واردات دستگاه های مشابه خارجی بی نیاز شود.
بصیری زاده با بیان اینكه دستگاه اسپریكر رونمایی شده در این مراسم پیش از این به بهره برداری رسیده و در طرح 550 هزار هكتاری موسوم به طرح مقام معظم رهبری از این دستگاه پیشرفته استفاده شده است ادامه داد: در فاز اول طرح 550 هزار هكتاری 150 دستگاه اسكریپر لیزری پیشرفته این شركت با بازده بالا مورد استفاده قرار گرفته است.
مدیرعامل شركت دانش بنیان دز نوین صنعت دزفول سازنده این دستگاه های پیشرفته نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد نهركن پیشرفته رونمایی شده در این مراسم گفت: به دلیل سطح بالای شوری آب برای آبیاری نخلستان ها نیاز به زهكش روباز است كه پیش از این حفر نهرهای زهكش تنها با استفاده از بیل مكانیكی ممكن بود.
علی عباسیان بازده دستگاه نهركن لیزری را 20 برابر بیل مكانیكی اعلام كرد و افزود: هر بیل مكانیكی در یك روز كاری توانایی حفر 100 متر نهر را دارد و این در حالی است كه دستگاه نهركن لیزری در یك روز 2 كیلومتر نهر حفر می كند ضمن اینكه علاوه بر بازده بالا، قیمت بسیار پایین نسبت به مشابه خارجی بوده همچنین دستگاه مشابه خارجی خاك حفر شده را به اطراف پرتاب می كنند ولی دستگاه ساخت داخل خاك را در كناره نهر می ریزد.
وی با بیان اینكه مراحل ثبت اختراع دستگاه نهركن لیزری در حال انجام است اظهار كرد: این دستگاه مخصوص اقلیم ایران ساخته شده و برخی ویژگی های آن در دنیا منحصر به فرد است.
عباسیان از تغییر در گیربكس تراكتورهای خارجی به منظور استفاده به عنوان كشنده دستگاه نهركن لیزری خبر داد و گفت:حداقل سرعت تراكتورهای عادی سه كیلومتر بر ساعت است كه با نصب سامانه كنترلی منحصر به فرد طراحی شده توسط این شركت سرعت تراكتور از صفر تا 500 متر بر ساعت با توجه به نیاز خدمه تراكتور قابل تنظیم است.
وی ادامه داد:سامانه حركت آهسته تراكتور كه توسط این شركت طراحی شده به دلیل ویژگی های منحصر به فرد ثبت اختراع شده است.
مدیرعامل شركت دانش بنیان دز نوین صنعت دزفول با اشاره به مشخصات اسكریپر دوبل(دوقلو) لیزری ساخته شده این شركت گفت: دقت بسیار بالا، هدایت ماهواره ای، راندمان 2.5 برابری نسبت به نوع مشابه، بازده بالا و توان مصرفی پایین از جمله ویژگی های اسكریپر دوبل لیزری این شركت است.
عباسیان ادامه داد: اسكریپر دوبل لیزری رونمایی شده با استفاده از یك تراكتور با توان 150 اسب بخار 20 مترمكعب خاك جا به جا می كندو این در حالی است كه نمونه های خارجی برای جا به جایی این حجم خاك نیاز به تراكتوری با حداقل توان 300 اسب بخار دارند.
وی افزود: تا كنون سه دستگاه طراحی شده این شركت ثبت اختراع و 2 دستگاه دیگر نیز در حال طی كردن مراحل ثبت اختراع هستند.
سامانه لیزری تسطیح اراضی ، سامانه ماهواره ای كنترل دقیق ماشین آلات كشاورزی ، انواع سامانه تسطیح اراضی اسكریپر تك و دوبل از 5 متر مكعب تا 20 مترمكعب، انواع ترنچر از عمق 50 سانتی متر تا 2.4 متر برای زهكشی و از عرض 10 سانتی متری تا 70 سانتی متری، انواع نهركن از عرض 1.5 متر تا عمق 2 متر، انواع لِوِرهای لیزری برای تسطیح اراضی همچنین یدك كش هوشمند هیدرولیكی از جمله محصولات متنوع تولیدی شركت دز نوین صنعت دزفول است كه برخی از این دستگاه ها برای اولین بار در این مراسم رونمایی شدند.
برخی از دستگاه های تولیدی این شركت جزو ماشین آلات تحریمی با قیمت بسیار بالا هستند.
سامانه لیزری تسطیح اراضی، سامانه آهسته تراكتور و ترنچر زهكشی سه اختراع ثبت شده این شركت دانش بنیان است.
6068