مهاباد- ايرنا- نخستين دستگاه رديف كار نخود و حبوبات دانه درشت توسط دو مخترع بوكاني طراحي و ساخته شد.

به گزارش ايرنا، اين دستگاه كه توسط دو مخترع بوكاني به نام هاي آزاد رحيمي و آسو دلباخته طراحي و ساخته شده است، عصر روز سه شنبه در هنرستان شهيد مفتح بوكان با حضور جمعي از مسئولان و صنعتكاران اين شهرستان رونمائي شد.
دستگاه رديف كار حبوبات اولين بار به صورت تحقيقاتي در سال هاي 91 و 92 توسط اين دو مبتكر بوكاني ساخته شد كه در 500 هكتار از اراضي كشاورزي اين شهرستان با موفقيت مورد آزمايش قرار گرفت.
آزاد رحيمي يكي از سازندگان اين دستگاه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اين دستگاه در راستاي مكانيزه كردن عمليات كاشت نخود در سال 1393 و پس از طي آزمايش هاي لازم به توليد انبوه رسيد.
وي گفت: در راستاي اجراي اقتصاد مقاومتي و توجه به توليدات داخلي و بومي، اين دستگاه در مدت چهار سال با تلاش شبانه روزي و با كمك و راهنمايي مهندسان هنرستان شهيد مفتح بوكان ساخته شده است.
رحيمي در خصوص عملكرد اين دستگاه كه مشابه داخلي و خارجي ندارد، اظهار كرد: اين دستگاه بر روي خاك ورز و پنجه غازي نصب و به عنوان دنباله بند تراكتور مورد استفاده قرار مي گيرد كه در اين شرايط آماده سازي زمين به صورت استاندارد براي كشت نخود و ديگر حبوبات دانه درشت بسيار مهم است.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه كاشت نخود در اين دستگاه به صورت رديفي و يكنواخت و با روش كاشت بسيار پيشرفته صورت مي گيرد، از اين رو به هيچ عنوان قابل مقايسه با روش سنتي نيست.
رحيمي در خصوص مزاياي ديگر اين دستگاه افزود: در اين دستگاه، رديف و ستون هاي كاشت نخود به صورت دلخواه قابل تنظيم بوده و ميزان بذر در هكتار را به صورت كاملا' مهندسي و اتوماتيك كنترل مي كند.
سازنده اين دستگاه اضافه كرد: با توجه به امكان وجين كاري به صورت مكانيكي در روش كاشت رديفي، پس از استفاده از اين دستگاه در كاشت حبوبات، آفات و مبارزه با علف هاي هرز در سطح وسيع و به صورت مكانيزه امكانپذير است.
آسو دلباخته يكي ديگر از سازندگان اين دستگاه نيز گفت: با استفاده از اين دستگاه به خوبي مي توان تامين شرايط محيطي مناسب براي گياه نظير كنترل عمق كاشت و تنظيم فاصله ستون هاي هر بوته را تعيين و به راحتي كنترل كرد.
وي ادامه داد: صرفه جويي در زمان، بذر مصرفي و غلبه بر علف هاي هرز با روش مكانيكي، دستيابي به محصول ارگانيگ يكنواخت سطح سبز، رشد يكسان محصول و در نهايت افزايش ميزان توليد در واحد سطح از ديگر مزايايي استفاده از اين دستگاه است.
به گزارش ايرنا، اين دستگاه داراي ظرفيت 90 كيلوگرم بذر در هر مرحله بوده و براي هشت قلم قابل تنظيم مي باشد و با توليد انبوه، قيمت تمام شده آن كه هيچ نمونه داخلي و خارجي ندارد، كمتر از 100 ميليون ريال خواهد بود.
به گفته سازندگان، مرحله ثبت اختراع اين دستگاه در دست اقدام و طي مراحل قانوني است.
شهرستان بوكان يكي از قطب هاي مهم كشاورزي و صنعتي در جنوب آذربايجان غربي محسوب مي شود به طوري كه صنعتگران آن در زمينه ساخت تجهيزات و ادوات كشاورزي در آذربايجان غربي و حتي در سطح كشور جزو پيشتازان هستند.
در دهه فجر امسال نيز فاز دوم بزرگترين مركز توليد ادوات كشاورزي آذربايجان غربي در شهرك صنعتي بوكان با اعتباري بالغ بر 13 ميليارد و 500 ميليون ريال به بهره برداري رسيد.
اين كارگاه در زمينه توليد انواع ماشين آلات مستقيم كشت بذر و كود خاكورز مركب، گاوآهن، كمباين چغندر، سنگ جمع كن، كمبينات، كولتيواتور، خاكورزهاي حفاظتي و انواع دستگاه هاي كاشت فعاليت دارد كه قادر است سالانه يكهزار و 200 دستگاه از اين نوع ماشين آلات را توليد و روانه بازار هاي داخلي و خارجي كند.
شهرستان بوكان با 225 هزار نفر جمعيت در جنوب استان آذربايجان غربي قرار دارد.
7510/6185/1905