تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، از سازمان های بیمه گر به خاطر خلف وعده در پرداخت هزار میلیارد تومان از بدهی بیمارستان ها گلایه كرد و در مورد مشكلات پیش آمده برای یك بیماران كارتن خواب گفت: این بیماران پس از درمان رایگان در بیمارستان ها برای اینكه به دست نهادهای مسئول نیافتند از بیمارستان فرار می كنند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نخستین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت، به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت و از خلف وعده سازمان های بیمه گر گلایه كرد.
وی افزود: مطالبات بیمارستان ها از سازمان های بیمه گر از ابتدای امسال حدود هشت هزار میلیارد تومان است كه تا كنون 4500 میلیارد تومان آن سند شده است. قرار بود هزار میلیارد تومان آن طی یك ماه گذشته پرداخت شود كه این میزان از بدهی نیز تاكنون پرداخت نشده است.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در مورد مطالبات بیمارستان ها از سازمانهای بیمه گر چندین ماه است كه درگیر هستیم و هنوز این سازمانها، مطالبات بیمارستانها را پرداخت نكرده اند، البته سازمان تامین اجتماعی قول داده طی روزهای آینده بیش از هزار میلیارد تومان از بدهی را بپردازد كه همچنان منتظر هستیم.
حریرچی درباره مطالبات بیمارستان های خصوصی از بیمه های تكمیلی نیز گفت: 80 درصد درآمد بیمارستان های خصوصی از بیمه های تكمیلی تامین می شود و بر اساس اطلاعات موجود، بیمه های تكمیلی در پرداخت تیر امسال متوقف مانده اند و طلب بیمارستان های خصوصی از این بیمه ها رقم های بزرگی شده است.
وی ادامه داد: بیمه های تكمیلی تعرفه های هتلینگ ویزیت مصوب دولت را قبول كرده اند اما تعرفه های جدید حق الزحمه پزشكان(ضریب k) را قبول نكرده اند، در حالیكه مطابق قانون باید هزینه این خدمات را نیز بر اساس تعرفه های مصوب پرداخت كنند.

** خط قرمز وزارت بهداشت
حریرچی افزود: با وجود عقب ماندگی بیمه ها در پرداخت مطالبات بیمارستان ها، اجازه نمی دهیم خللی در اجرای طرح تحول سلامت و كاهش پرداختی مردم انجام شود و عقبگرد از این برنامه خط قرمز وزارت بهداشت است.
وی همچنین در مورد اخبار مبنی بر رها شدن یك بیمار كارتن خواب در تهران، با تكذیب این خبر گفت: هر بیماری از جمله افراد كارتن خواب كه به بیمارستان های دولتی مراجعه كند از خدمات دولتی برخودار و بسیاری از آنان طی یك پروسه قانونی بیمه می شوند یا هزینه های آنها رایگان می‌شود.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: مورد بیمار كارتن خوابی كه در بیمارستان امام خمینی(ره) بستری و درمان شده بود نیز از این قاعده مستثنی نیست و در مورد این بیمار نیز 540 هزار تومان هزینه درمان و 150 هزار تومان هزینه دارو رایگان شده بود.
حریرچی ادامه داد: افراد كارتن خوابی كه مجهول الهویه هستند و ولی و قیمی ندارند كه آنها را تحویل بگیرند باید مطابق قانون به سازمان های مسئول مانند بهزیستی منتقل شوند اما این بیماران تمایلی ندارند كه به این سازمان ها مراجعه كنند و به همین علت بسیاری از آنان از جمله مورد بیمار كارتن خوابی كه روز شنبه رسانه ای شد از بیمارستان فرار می كنند.
وی گفت: وزارت بهداشت حتی در زمان جنگ، عراقی ها را هم پذیرش می كرد، بنابراین پذیرش و خدمات رسانی به كارتن خواب ها حتما در بیمارستان های دولتی انجام می شود، بسیاری از این افراد خارج از نوبت بستری می شوند.
حریرچی افزود: هیچ كارتن خوابی از بیمارستان بیرون نمی شود اما بعد از طی دوره درمان نمی توانیم تخت بیمارستانی را اشغال كنیم و باید این افراد از بیمارستان ترخیص شوند تا بیمار جدید پذیرش شود.
وی گفت: در مورد كارتن خوابی كه روز شنبه خبر آن به اشتباه در برخی رسانه بیرون راندن بیمار عنوان شد نیز به علت اختلاف نظر دو كارمند كه یكی خواهان بیمه این بیمار بود و دیگر می خواست بدون بیمه هزینه های این كارتن خواب پرداخت شود، مشكلاتی بوجود آمد اما هزینه های او كه یك دختر 23 ساله بود، رایگان شد.
سخنگوی وزارت بهداشت تاكید كرد: بعد از ظهر پنجشنبه گذشته این بیمار باید تحویل بهزیستی می شد اما چون دسترسی به مسئولان این سازمان نبود، این بیمار در بیمارستان ماند تا فرار كرد.
وی گفت: البته در مورد بیماران كارتن خواب نیز مانند سایر بیماران برای پذیرش در بخش «آی سی یو» مشكل داریم چون با كمبود شدید این تخت ها در كشور مواجه هستیم.

** نزاع در بیمارستان ها بیشتر از ارگان های دیگر نیست
حریرچی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نزاع های پیش آمده بین كادر پزشكی و مراجعه كنندگان در برخی بیمارستان ها نیز گفت: نزاع و درگیری در همه جا رخ می دهد، بر اساس آمار سازمان پزشكی قانونی روزانه فقط 1600 نزاع فقط منجر به شكایت می شود، در بسیاری از ارگان ها از جمله كلانتری ها نیز این مسائل وجود دارد، بنابراین دلیلی ندارد چنین مسائلی اگر در یك بیمارستان رخ داد، رسانه ای شود.
قائم مقام وزیر بهداشت افزود: افرادی كه به بیمارستان مراجعه می كنند یا بیمار هستند یا همراهان بیمارانی هستند كه در شرایط استرس و فشار روانی به سر می برند و ممكن است رفتار پرخاشگرانه داشته باشند، برای جلوگیری از این مسائل نیز یا باید مردم و كادر پزشكی آموزش ببینند و روش های مدیریت شرایط بحرانی را بیاموزند یا جلوی هر بخش بیمارستانی یك مامور بگذاریم كه راه دوم امكانپذیر نیست.
وی گفت: پزشكان و كادر درمانی نیز در شرایط فشار كاری و استرس هستند، آمارها نشان می دهد كه پزشكان متخصص 1.7 برابر یك شخص تمام وقت، پرستاران 1.5 برابر و پزشكان عمومی 1.3 برابر كار می كنند.

** كارانه پزشكان، پرستاران و پیراپزشكان پرداخت می‌شود
حریرچی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره كارانه پزشكان و پرستاران بعد از طرح تحول سلامت گفت: كارانه پزشكان، پرستاران و پیراپزشكان بر اساس قانونی كه از سال 74 تصویب شده، پرداخت می‌شود و كسانی كه امروز اعتراض می‌كنند، باید بگویند چرا در زمان تصدی آنها این قانون اصلاح نشد.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: پرداخت كارانه 19 سال قبل از شروع طرح تحول انجام می‌شد و كسی اعتراض نكرد. رقم های كارانه بین گروه های مختلف ناعادلانه بود، وزارت بهداشت در این دوره تنها كاری كه كرد این بود كه فاصله كارانه‌ها را بین گروه ها كم و نظام پرداخت كارانه را عادلانه كرد.

** متوسط درآمد پزشك و پرستار
وی گفت: بعد از طرح تحول سلامت، متوسط كل دریافتی یك پزشك متخصص شامل حقوق و كارانه، 12 میلیون و 500 هزار تومان، میانگین دریافتی یك پزشك عمومی 5.5 میلیون تومان و میانگین دریافتی یك پرستار 3.5 میلیون تومان شده است.
حریرچی افزود: اصلاح قانون تعرفه ها یا حذف آن كار بسیار سختی است زیرا گاهی 30 تا 50 درصد دریافتی یك پرستار از محل كارانه پرداخت می شود.

** طرح تحول سلامت بن بست ندارد
حریرچی در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر اینكه آیا با وجود مشكلات مالی دولت، پایین آمدن قیمت نفت و كاهش منابع مالی بیمه ها، طرح تحول سلامت با مشكل مالی برخورد كرده كه فازهای جدید آن اجرا نمی شود، گفت: به هیچوجه طرح تحول سلامت با بن بست مالی مواجه نشده و تمام تعهدات دولت در این طرح بطور كامل اجرا می شود.
وی افزود: با وجود تمام این مشكلات سر سوزنی از تعهدات طرح تحول سلامت عقب نشینی نداریم، البته برای شروع طرح ها و فازهای جدید آن منتظر تضمین مالی هستیم و مراحل بعدی آن نیز بعد از نهایی شدن اعلام خواهد شد.

** ماجرای مرگ یك زن در بیمارستان خصوصی تهران
قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره مرگ زن 44 ساله در میدان فاطمی گفت: این زن ساعت 14 و 40 دقیقه روز شنبه در ضلع جنوب شرقی میدان فاطمی دچار تصادف شد، ساعت 14:45 دقیقه با اورژانس تماس گرفته شد و ساعت 14:47 دقیقه با حضور سرپرستار و كادر بیمارستان خصوصی سجاد به این بیمارستان منتقل شد.
وی ادامه داد: این بیمار به علت شدت جراحات و خونریزی و با وجود عملیات احیا ساعت 18:40 دقیقه فوت كرد و مرگ افراد تصادفی به علت شدت جراحات در سر صحنه موضوعی است كه برای هر فردی ممكن است رخ دهد و هیچ قصوری از سوی كادر بیمارستان صورت نگرفته است.
حریرچی گفت: در واقع اورژانس 115 بعد از انتقال بیمار به بیمارستان به سر صحنه حادثه رسیده و اقدام مسئولان بیمارستان سجاد كاملا درست بوده كه وزیر بهداشت هم از آنان قدردانی كرده است.

** آمبولانس پس از انتقال مصدوم رسید
وی گفت: آمبولانس خصوصی حق انتقال مصدومان تصادفی را ندارند و هیچ قانونی هم وجود ندارد كه بیمارستان باید بیماران اورژانسی را تا یك فاصله مشخص به بیمارستان منتقل كنند و كادر بیمارستان سجاد از سر وظیفه شناسی این كار را انجام داده اند و انتقال این نوع مصدومان برعهده اورژانس 115 است.

** نظام پزشكی مسئول زیرمیزی در مطب
حریرچی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تخلفات پزشكان و شكایت از آنها نیز گفت: وظیفه وزارت بهداشت نظارت بر روندها و استانداردهاست و در مورد دریافت های غیرقانونی در موسسات پزشكی و بیمارستانهایی كه از وزارت بهداشت مجوز دارند، رسیدگی می كند اما اگر دریافتی های غیر قانونی در مطب پزشكان باشد، رسیدگی به آن به عهده سازمان نظام پزشكی است.
وی ادامه داد: تاكنون هر تخلفی كه در مراكز بستری و بیمارستانهای دولتی صورت گرفته و گزارش شده، مورد رسیدگی قرار گرفته و با متخلفان برخورد شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: همه پزشكان از جمله پزشكان مشهور كه به نوعی به علت جایگاه علمی، اخلاقی و سیاسی دارند نیز باید بیش از دیگران به تعرفه های مصوب پایبند باشند.
حریرچی گفت: وزارت بهداشت بر مبنای اعتباراتی كه در اختیار دارد، هزینه های طرح تحول سلامت را پرداخت می كند و آمارها نشان می دهد كه تیراژ و تعداد خدمات فقط 4.5 درصد بیشتر از گذشته شده، مساله‌ای كه هزینه ها را بالا برده است، تعرفه‌هاست كه بیمه ها و شورای عالی بیمه و دولت آن را پذیرفته و تصویب كرده‌اند.
وی افزود: اگر كسانی كه بر اساس كارشناسی های انجام شده، به تعهدات خود عمل كنند، كمبودی برای ادامه طرح تحول سلامت نداریم، البته برای ایجاد منابع مالی جدید این پیشنهاد هم به دولت داده ایم كه مالیات سیگار را افزایش دهند تا از این محل طی پنج سال 11 هزار میلیارد تومان اعتبار جدید حاصل شود و مصرف سیگار نیز همزمان كاهش یابد.

* اپیدمی آنفلوآنزا نداریم
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بیماری آ‌نفلوآنزا و شایعه مشكل هندوانه های شب یلدا نیز گفت: هیچ گزارشی مبنی بر آلودگی یا مشكل هنداونه ها برای سلامت افراد نداریم.
وی افزود: در مورد بیماری آنفلوآنزا نیز وضعیت این بیماری مانند هر سال است و نه بیشتر، تزریق(افزایش)استرس بین مردم كار درستی نیست، اپیدمی آنفلوآنزا زمانی رخ می دهد كه 20 درصد مردم مبتلا شوند و 10 درصد مبتلایان نیز بستری شوند و به هیچوجه در چنین شرایطی نیستیم.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تعطیل كردن مدارس نیز باید طبق یك پروتكل انجام شود، اگر درصدی از افراد یك كلاس بیمار شوند، آن كلاس و اگر درصد مشخصی از دانش آموزان یك مدرسه بیمار شوند، آن مدرسه تعطیل می شود، بنابراین لزومی به چنین تصمیمات غیر كارشناسی نیست.
وی افزود: مرگ ناشی از آنفلوآنزا نیز در همه كشورها در بین افرادی كه بیماری زمینه ای و نقص سیستم ایمنی دارند، وجود دارد و آمار آن در ایران نیز در حد معقول است و حتی نسبت به متوسط سالهای گذشته وضعیت بهتر است.
حریرچی گفت: آمار مرگ و ابتلا به آنفلوانزا را نیز دكتر گویا رئیس مركز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اعلام می كند. شروع موج بعدی این بیماری نیز هنوز گزارش نشده است.
سخنگوی وزارت بهداشت بار دیگر به كمبود تخت «آی سی یو» در كشور اشاره كرد و افزود: بر اساس استانداردها باید 10 درصد تخت های بیمارستانی، تخت «آی سی یو» باشد اما در كشور هم از نظر تعداد تخت بیمارستانی و هم نسبت تخت «آی سی یو» به كل تخت ها كمبود جدی داریم و رفع این كمبود یكی از اولویت های وزارت بهداشت است.

** شایعه سازی علیه وزارت بهداشت با اهداف سیاسی و اقتصادی
حریرچی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره شایعه سازی علیه وزارت بهداشت در فضای مجازی گفت: در گذشته هر خبری كه توسط یك خبرنگار و رسانه حرفه ای منتشر می شد مورد وثوق همگان بود اما اكنون در شبكه های مجازی مطالب نادرست و مغرضانه منتشر می شود و متاسفانه گاهی برخی خبرنگاران نیز تحت تاثیر این شایعات قرار می گیرند.
وی افزود: میزان نزاع و درگیری در بیمارستان ها به هیچوجه بیشتر از جاهای دیگر نیست، نباید یك درگیری روزمره در یك بیمارستان رسانه ای شود و این طور جوسازی كنند كه اگر كسی در بیمارستان پول نداشت، به زور می خواهند از او پول بگیرند یا گروگان می گیرند.
حریرچی گفت: اگر وزن و اهمیت یك خبر بالا بود، وزارت بهداشت مخالف انتشار آن نیست اما نباید اعتماد مردم را به جامعه پزشكی و نظام سلامت از بین ببریم.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: واقعیت این است كه با اجرای طرح تحول سلامت افرادی كه با واردات تجهیزات پزشكی سودهای بادآورده داشتند و اكنون با ارزان شدن قیمت این كالاها سودهای سرشار خود را از دست داده اند از هر فرصتی برای ضربه زدن به وزارت بهداشت و طرح تحول سلامت استفاده می كنند.
وی گفت: اگر طرح تحول سلامت را اجرا نمی كردیم، مخالف نداشتیم اما حالا كه این طرح اجرا شد و موفق بوده، مخالفان سیاسی نیز برای ضربه زدن به دولت این طرح و نیز برجام را هدف قرار می دهند.
حریرچی افزود: كسانی كه در دوره هشت ساله یك دولت درآمد هزار میلیارد دلاری داشتند، اكنون كه كل اعتبار طرح تحول سلامت هشت هزار میلیارد تومان است، به این طرح حمله می كنند و درباره سرنوشت آن پولها سخنی نمی گویند و مدام انتظارات را از دولت بالا می‌برند.
وی گفت: وزارت بهداشت در این دوره كاملا فراجناحی است و به هیچ طیف سیاسی خاص وابسته نیست.

** از موضوع تجمیع بیمه ها كوتاه نیامده ایم
حریرچی همچنین در پاسخ به پرسش یكی از خبرنگاران درباره كوتاه آمدن وزارت بهداشت از تجمیع بیمه ها و دریافت مطالبات سازمان های بیمه‌گر گفت: به هیچوجه كوتاه نیامده‌ایم و در مورد پیگیری مطالبات بیمه‌ها نه تطمیع شده‌ایم و نه تهدید، و پیگیری ها ادامه دارد.

** تشكیل جلسه با حضور رئیس جمهوری
وی افزود: موضوع تجمیع بیمه‌ها نیز در دولت در حال پیگیری است. هفته گذشته نیز جلسه ای به همین منظور با حضور رئیس جمهوری تشكیل شد، دولت تدبیر و امید پیگیر این موضوع است.
حریرچی گفت: در مورد تجمیع بیمه‌ها دو مساله وجود دارد، یكی ساماندهی تجمیع بیمه‌ها و دیگری اینكه اعتبارات حق بیمه درمان بیمه شدگان در جایی غیر از سلامت آنها هزینه نشود.
سخنگوی وزارت بهداشت درباره افزایش مراجعات مردم در پی ‌آلودگی هوا نیز گفت: بطور معمول با سرد شدن هوا مراجعات مردم به مراكز درمانی افزایش می یابد و افزایش مراجعات مردم در این شرایط امر عجیبی نیست.
وی افزود: هر ایرانی سالانه 1.6 بار به مراكز درمانی مراجعه می كند و 10 درصد مردم نیز سالی یكبار بستری می شوند.
حریرچی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ارائه فست فود در بوفه های مدارس گفت: در این زمنیه تفاهمی بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش بسته شد كه طبق آن ارائه هر نوع مواد مضر سلامت در بوفه ها ممنوع است.
وی افزود: البته طبیعی است كه به خاطر اینكه غذاهای آماده هم سریع تر آماده می‌شود و تهیه آنها مانند آش و نان و پنیر زمانبر نیست و همچنین به خاطر مشتری داشتن بیشتر فست فودها تخلفاتی وجود داشته باشد كه حتما با آن برخورد می‌شود.
حریرچی گفت: غذاهای آماده دانش آموزان و نسل آینده كشور به سمت دیابت و فشار خون سوق می دهد.
اجتمام ** 3063 ** 9314 ** 1071