شيروان- ايرنا- شايد سال هاي نه چندان دور صداي لحاف دوز در سرتاسر كوچه و خيابان هاي خراسان شمالي طنين انداز بود ولي امروز آن صدا به گوش نمي رسد، انگار هنرسنتي پنبه زني در اين استان اصلا وجود نداشته است.

به گزارش ايرنا صداي كمان پنبه زن ها نيز كه خاطره اش فقط در ذهن بزرگترها وجود دارد هم اكنون شنيده نمي شود و در حقيقت اين هنر به فراموشي سپرده شده است.
امروز بين اين رنگارنگي و ماشيني شدن بندرت مي شود اين هنر سنتي فراموش شده را در كوچه پس كوچه محله ها پيدا كرد، به همين علت علاقه مردم نسبت به اين شغل كمتر شده و بازار خيلي از لحاف دوزها و پنبه زن ها نيز از بين رفته است.
در شغل پنيه زني قبلا سفارش عروس ها زياد بود به طوريكه يكي از اقلام مهم جهيزيه جوانان سفارش لحاف به لحاف دوزها بود كه امروز پتو و خوشخواب جاي آن را گرفته اند.
لحاف و تشك سنتي را بايد در خانه مادر بزرگ ها پيدا كرد ولي هم اكنون با اين همه بي مهري ها هر سوزني كه به دستشون مي رود طرحي نو در ذهنشون نقش مي بندد و همين امر انگيزه شان را دوچندان مي كند.
عليرغم اين همه بي مهري ها، يك شهروند شيرواني هنوز اين هنر را دوست دارد و همچنان در رشته هنر پنبه زني مشغول است.
يحيي قلي نژاد گفت: به خاطر عشق و علاقه اي كه به لحاف دوزي دارم دوست ندارم آن را كنار بگذارم و دوست دارم هميشه اين شغل را داشته باشم بخاطر اينكه هنر دست است و اين نوع هنر هيچ موقع گم نمي شود.
وي گفت: البته بخش غريب افتادن اين هنر در اين است كه سايه حمايت و خاطره مسئولين مربوطه را در بر نداشته است.
وي گفت: زمان قديم كارمان بسيار زياد بود و مردم براي گرفتن سفارش خود لحاف، تشك و ... بايد چند روزي صبر مي كردند ولي هم اكنون ديگر كسي سراغ ما را نمي گيرد و اميدواريم مسئولان تدابيري براي هنرمندان اين رشته سنتي داشته و با حمايت آنان اين هنر دوباره رونق گيرد.
يكي ديگر از هنرمندان اين رشته سنتي گفت: 10 سال است كار هنر لحافدوزي مي كنم ولي ديدم كه لحاف و تشك سنتي فراموش شده و پتو و خوشخواب جايگزين شده به اين فكر افتادم كارگاه راه بيندازم به سبك قديم ولي جوان پسندانه باشد.
مراد فضلي افزود: چون كاري است كه با دست انجام مي شود و سنتي و زيباست و سبك امروزه اش را هم حفظ كرده است.
وي با بيان اينكه مردم امروز از پتو، لحاف و تشك ماشيني استفاده مي كنند و تمايلي به استفاده از هنر سنتي با طرح هاي جديد ندارند گفت: اين هنر سنتي است كه بايد احيا شود و با حمايت دستگاه هاي مربوطه مي توان صنعت دستي پنبه زني و لحاف دوزي را رونق بخشيد.
معاون صنايع دستي اداره كل صنايع دستي، گردشگري و ميراث فرهنگي خراسان شمالي گفت: با توسعه ماشيني شدن و پيشرفت تكنولوژي توليد پتو، لحاف و تشك ها و بالشت هاي صنعتي رفته رفته از رونق لحاف دوزي دستي و پنبه زني كاسته شده است.
علي عابدي در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: هم اكنون با توجه به سامانه هاي گرمايشي منازل و استحكام نبودن لحاف هاي قديم كه در آن از هنر سنتي پنبه زني استفاده مي شد و پس از يك مدتي از يكديگر باز مي شد مردم استقبال چنداني از آن ندارند و بيشتر از پتو، خوشخواب و لحاف صنعتي استفاده مي كنند.
معاون صنايع دستي اداره كل صنايع دستي، گردشگري و ميراث فرهنگي خراسان شمالي گفت: اگر تقاضا باشد براي نساجي از آن حمايت خواهيم كرد.
وي افزود: اين هنر به دليل اتفاقات مختلف از بين رفته و ديگر بازاري براي آن نيست و جزو شغل هايي است كه نمي شود تعريف جديدي از آن كرد.
عابدي افزود: قبلا در اين استان دو كارخانه پنبه زني بود ولي با گذشت زمان و پيشرفت تكنولوژي ديگر توليدي صورت نگرفت و هم اكنون ديگر كارخانه اي در اين راستا نيست.
هم اكنون 50 رشته صنايع دستي در خراسان شمالي فعال است كه بيشتر توليدات صنايع دستي استان در زمينه دستبافته هاي داري، رودوزي، نساجي، صنايع چوب و چرم است.
اكنون 15 هزار نفر در اين استان در بخش توليد صنايع دستي فعاليت دارند كه حدود نيمي از آن ها كارت صنعتگري دارند.
استان خراسان شمالي واقع در شمالشرق كشور با 867 هزار نفر جمعيت داراي اقوام كرمانج، ترك، فارس، تات و تركمن است.ك/4
7186/ 6042