شيراز- ايرنا- مخترع شيرازي كه پيش از اين با ثبت اختراع خود در آمريكا به عنوان يك مبتكر مطرح شده بود، اينك طرح ابتكاري خود براي كاهش 50 درصدي مصرف آب در باغ ها از طريق آبياري زيرزميني را ارائه كرده است.

'فريدون محمدي ده سروي' كه مخترع اهل كوهمره از توابع شهرستان شيراز است نخستين بار با اختراع اولين دستگاه مكانيكي هوادهي و توليد اكسيژن در استان فارس و ثبت جهاني آن در ايالات متحده آمريكا خبرساز شده بود.

اين بار، اين مخترع شيرازي با درك مشكل خشكسالي و كم آبي و هشدار برخي كارشناسان و نمايندگان مجلس در زمينه خطر تعطيلي كشاورزي در برخي استان هاي كشور ، طرح جديدي براي كاهش مصرف آب در باغ ها ارائه كرده است.

محمدي ده سروي ، روز شنبه در باره طرح ابتكاري خود به خبرنگار ايرنا گفت: اين طرح آبياري زيرزميني در قالب تزريق مستقيم آب و غذا به درختان ثمري و غيرثمري در مناطق گرمسير و سردسيري نقش مهمي در كاهش مصرف آب و بهره وري دارد.

وي گفت: اين اختراع، مصرف آب كشاورزي را در باغ ها ، فضاي سبز شهري ، بوستان ها ، پارك هاي جنگلي و همه درختاني كه نياز به مصرف آب دارند از جمله درختان مركبات ، نخل ، پسته و ... تا 50 درصد كاهش مي دهد.

اين مخترع اظهار كرد: در دو شيوه آبياري غرقابي و قطره اي، بخشي از آب توزيع شده در پاي درختان تبخير و بخشي ديگر زمينه ساز رويش علف هاي هرز مي شود و از اين رو، ميزان اندكي از آب به ريشه درختان باغ ها مي رسد.

محمدي ده سروي با اشاره به اين كه بخشي از هزينه هاي باغداران صرف پاكني، كودپاشي و سمپاشي مي شود، گفت: طرح ابتكاري من همچنين به ميزان 30 درصد از هزينه هاي باغداري شامل شخم و وجين، پاكن كردن درختان و ... مي كاهد و از هدر رفت آب ناشي از تبخير جلوگيري مي كند.

وي گفت: به عنوان نمونه، اگر براي پاكن كردن (زير و رو كردن خاك) باغ براي هر درخت نياز به صرف هزينه 50 هزار ريالي باشد با استفاده از دستگاه ابتكاري من اين هزينه به حدود يك دهم كاهش مي يابد.

محمدي ده سروي گفت:رييس سازمان جهاد كشاورزي استان فارس به همراه برخي مسوولان و كارشناسان اين سازمان از طرح ابتكاري اينجانب بازديد كرده اند و تاثير اين روش آبياري در بهره وري آب را مثبت ارزيابي و به وزارت جهاد كشاورزي منعكس كرده اند.

اين مخترع گفت: گزارش هاي نگران كننده منابع داخلي و خارجي حكايت از ورود ايران و چند كشور همسايه به يك دوره 30 ساله خشكسالي دارد و وضعيت كشورما از اين نظر نگران كننده تر از ساير كشورهاي همسايه است.

وي ادامه داد:بنا بر آمار نهادهاي دولتي، از 60 ميليارد مترمكعب آب صرف شده در بخش كشاورزي تنها از 27 ميليارد مترمكعب استفاده مفيد و بقيه آن تبخير مي شود يا به هدر مي رود.

اين مخترع شيرازي اضافه كرد: ايران در مديريت اكوسيستم آبي در جهان از ميان 132 كشور در رتبه 130 قرار دارد كه جايگاه شايسته اي براي كشور ما نيست و از اين رو بايد با طرح هاي ابتكاري و زودبازده مانند اختراع من، تحولي يكباره در مصرف آب كشاورزي در كشور پديد آوريم.

محمدي ده سروي با ارائه اين اختراع، مقام نخست جشنواره نوآوري و شكوفايي خليج فارس را به دست آورد و تحت حمايت بنياد ملي نخبگان قرار گرفت.

حدود يك سال پيش نيز رييس پيشين بنياد نخبگان فارس در نامه اي به مسوولان كشور اين اختراع را زمينه ساز تحولي بزرگ در حوزه آب كشور و عامل صرفه اقتصادي ميلياردها دلاري براي كشور دانسته و حمايت از اين طرح را خواستار شده بود.

اين مخترع شيرازي ، ساخت نسل جديدي از دستگاه هاي اكسيژن ساز مورد نياز در پرورش ماهي، ميگو و تصفيه فاضلاب را در كارنامه خود به ثبت رسانده . اين اختراع در 17 فروردين 79 به شماره 26436 در سازمان ثبت اختراعات و مالكيت صنعتي كشورمان ثبت شده است.

كاربرد اصلي اين دستگاه اكسيژن دهي حوضچه هاي پرورش آبزيان است و بدون نياز به منابع الكتريكي يا فسيلي با انرژي پتانسيلي جريان گردابي سيال كار مي كند و به پمپ و كمپرسور توليد اكسيژن نياز ندارد و تنها با ايجاد خلا در اثر فشار آب ، باعث توليد اكسيژن با بازدهي 100 درصدي مي شود.

دستگاه اكسيژن ساز مكانيكي علاوه بر مزايايي چون كاهش مصرف انرژي، قيمت مقرون به صرفه، سهولت استفاده و سازگاري با هرگونه شرايط اقليمي، قادر است دو برابر بيشتر از نمونه هاي توليد شده اكسيژن موجود در آب را افزايش دهد.

دستگاه اكسيژن ساز مكانيكي اين مخترع شيرازي علاوه بر ثبت اختراع در كشورمان پس از چهار سال آزمايش در آمريكا نيز به شماره uspto7644908 به ثبت رسيد.

اين نخستين اختراع ثبت شده يك مسلمان در آمريكا در زمينه سامانه هاي هوادهي است.

از سال 1922 تاكنون اين چهاردهمين و كامل ترين دستگاهي است كه در اين زمينه در سطح بين المللي به ثبت رسيده است.

ده سروي همچنين در نخستين جشنواره نوآوري و فناوري خليج فارس كه در اوائل خرداد 1390 در شيراز برگزار شد مقام اول را كسب كرد.

فريدون محمدي ده سروي هم اكنون در روستاي ده سرو بخش كوهمره سرخي از توابع شهرستان شيراز ساكن است.

2026/ 667 /679 / 1539