بندرعباس- رييس مركز بهداشت بندرعباس با تاكيد بر رعايت نكات بهداشتي در مصرف مواد غذايي به ويژه ميوه و سبزي گفت: ضدعفوني و شستشوي سبزي ها بايد در چهار مرحله انجام شود.

دكتر 'عبدالحميد حاجي زاده' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه رعايت نكات بهداشتي از جمله مهمترين راه ها براي پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي روده اي است، اظهار داشت: ضد عفوني و شستشوي سبزيها بايد در چهار مرحله پاكسازي ، انگل زدايي ، ضدعفوني و شتسشوي مجدد انجام شود.

وي با بيان اينكه پاك كردن سبزي و شتسشوي اوليه آن بايد با آب سالم انجام شود ، ادامه داد: پس از شستشو ، در مرحله انگل زدايي بايد سه تا پنج قطره مايع ظرفشويي به ازاي هر ليتر آب مصرفي براي سبزي اضافه شود و سپس به مدت پنج دقيقه سبزيجات در اين آب نگهداري گردد.

دكتر حاجي زاده تصريح كرد: براي ضد عفوني و از بين بردن ميكروبها مقدار يك گرم ( نصف قاشق چاي خوري ) پودر پركلرين 70 درصد را در ظرف پنج ليتري آب ريخته و به صورت كامل حل كنيد، سپس سبزي و ميوه انگل زدايي شده را به مدت پنج تا 10 دقيقه در محلول ضد عفوني كننده قرار دهيد تا ميكروبهاي آن از بين بروند.

وي خاطرنشان كرد : پس از انجام سه مرحله پاكسازي از گل و لاي ، انگل زدايي و ضدعفوني ،در مرحله چهارم كه شستشوي مجدد است سبزي ضد عفوني شده را با آب سالم بشوييد تا باقيمانده كلر از آن جدا شود و سپس مصرف نماييد.

رييس مركز بهداشت شهرستان بندرعباس تاكيد كرد : شهروندان از مصرف آب ميوه ، فالوده ، بستني غير پاستوريزه و ديگر مواد خوراكي عرضه شده توسط فروشندگان دوره گرد به شدت خودداري كنند.ك/3

7198/668