همدان- نايب رئيس هيئت مديره شركت ماشين برزگر همدان گفت: دستگاه مكانيزه 'بذر كار، كودكار' كشت مستقيم چند منظوره ديم براي كشت محصولات غلات مانند گندم و جو، حبوبات چون نخود و عدس ديم توسط شركت ماشين برزگر همدان به بهره برداري رسيد.

به گزارش ایرنا، مهندس 'محمد خاوری دهقان' روز دوشنبه در مراسم افتتاح بهره‌برداری از این دستگاه گفت: مشابه این دستگاه در دوران گذشته وارد كشور می شد و جوابگوی نیاز كشاورزان نبود به همین دلیل شركت با ایجاد تغییرات لازم و بومی كردن، این دستگاه را برای كشت محصولات دیم آماده كرد.

وی ادامه داد: این دستگاه با توجه به نوع تراكتور و اقلیم استان و بدون نیاز به خاك ورزی (شخم) كار می كند و با استفاده از آن كار كشاورزی مرسوم در ایران انجام می شود.

خاوری دهقان افزود: این دستگاه درجهت كشت محصولات كشاورزی با توجه به كشاورزی حفاظتی ساخته شده است.

وی ادامه داد: استفاده از این دستگاه مزایایی چون بهبود و اصلاح خاك، جلوگیری از فرسایش آبی و بادی، حفظ رطوبت و كاهش تبخیر رطوبت خاك خواهد شد و بذر را در عمق مناسب زمین و در فاصله مناسب كود و بذر از یكدیگر می كارد.

خاوری دهقان افزود: همچنین این دستگاه موجب صرفه جویی 85 درصدی مصرف سوخت خواهد شد و از تردد بی رویه تراكتور جلویگری می كند چرا كه اگر به صورت سنتی از تراكتور استفاده شود عبور بیش از اندازه آن باعث فشردگی سطح خاك می شود.

خاوری دهقان با اشاره به اینكه از این دستگاه می توان در اراضی كوهستانی، ناهمواری و سنگلاخی استفاده كرد افزود: یكی از مهمترین مزایای این دستگاه قیمت پایین و كارایی بالای آن نسبت به موادر مشابه وارداتی است.

551