۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۳:۱۴
کد خبر: 82895310
T T
۰ نفر

كشورهای اكو از جشنواره غذا در زنجان حمایت كردند

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۳:۱۴
کد خبر: 82895310
كشورهای اكو از جشنواره غذا در زنجان حمایت كردند

زنجان – ایرنا – مدیركل مراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: وزرای خارجه كشورهای اكو، در آخرین نشست خود، طی بندی از بیانیه پایانی از تداوم جشنواره غذای كشورهای اكو – جاده ابریشم در این استان حمایت كردند.

به گزارش ایرنا، سازمان همكاری اقتصادی اكو (Economic Cooperation Organization) یك سازمان اقتصادی منطقه‌ای است كه سه كشور ایران، پاكستان و تركیه در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی كردند.
پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ كشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، تركمنستان، قرقیزستان، ازبكستان و تاجیكستان نیز به سازمان اكو پیوستند. این سازمان هم‌اكنون با ده عضو، حدود ۳۳۰ میلیون تن جمعیت و ۸٬۶۲۰٬۶۹۷ كیلومتر مربع وسعت كشورها، امكانات نفت، گاز و صنعت در اختیار دارد.
یحیی رحمتی شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: موفقیت زنجان در برگزاری جشنواره غذاهای كشورهای اكو – جاده ابریشم طی سه دوره گذشته تا آنجا پیش رفت كه در نشست وزرای خارجه كشورها اكو هم مطرح شد.
وی یادآور شد: در بند 38 بیانیه پایانی این نشست آمده است كه 'حمایت از ابتكارات و برنامه های دبیرخانه در كشورهای عضو اكو، پتانسیل گردشگری جاده ابریشم را احیا و در این زمینه تداوم جشنواره غذای اكو – جاده ابریشم در شهر زنجان جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یك رویداد موفق در بخش گردشگری تشویق می كند.'
رحمتی به حضور قطعی نمایندگان 16 كشور در چهارمین جشنواره غذای كشورهای اكو – جاده ابریشم اشاره و زمان برگزاری آن را 11 تا 13 اردیبهشت مصادف با یك تا 3 ماه می سال 2018 در محل نمایشگاه های بین المللی كاسپین اعلام كرد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: ایران، افغانستان، ژاپن، قزاقستان، قرقیزستان، پاكستان، لبنان، سوریه، تركیه، عراق، یمن، كره جنوبی، آذربایجان و بلغارستان، فلسطین و چین كشورهای حاضر در این جشنواره هستند.
وی خاطر نشان كرد: حضور ویتنام در این جشنواره قطعی نشده است و در صورت نهایی شدن، تعداد كشورهای حاضر در جشنواره به 17 مورد می رسد.
رحمتی به اعلام آمادگی سفیر بلغارستان برای پخت غذای مخصوص این كشور در روز نخست جشنواره و سرو آن برای حاضران اشاره كرد و از حضور حداقل پنج سفیر در مراسم افتتاحیه خبر داد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: غذاهای سنتی كشورهای حاضر در این جشنواره باید شناسانه دار باشند و از همین رو تا چهار روز آینده دبیرخانه جشنواره شناسانه این غذاها را منتشر می كند.
وی با بیان اینكه تاكنون پنج استان برای پخت و عرضه غذاهای سنتی ایران در این جشنواره اعلام آمادگی كرده اند، تاكید كرد: تمام گروه های حاضر در این جشنواره باید لباس های محلی كشور و شهر خود را بر تن داشته باشند.
3001/8068

سرخط اخبار استان‌ها