۱۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۰۴
کد خبر: 82682845
T T
۰ نفر
زنجان؛ همنوا با احياگر عاشورا

زنجان - ايرنا - با آغاز حركت دسته عزاداري زينبيه اعظم زنجان، بار ديگر فرياد 'لبيك يا حسين' و ' لبيك يا زينب' در آسمان اين شهر طنين انداز شد.

به گزارش ايرنا، امروز يازدهم محرم در زنجان، روز همصدايي و همنوايي با زينب (س) است. زينبي كه پيام شهيدان كربلا را به گوش تاريخ رساند و امروز در زنجان، درست يك روز پس از روز عاشورا، خيل عظيم ارادتمندان و عاشقان حسيني همچون سال هاي گذشته با نهضت زينبي همراه شدند.
عاشورا، آغاز است و عزاداري حماسي و پرشكوه يازدهم محرم زنجاني ها در قالب دسته عظيم زينبيه اعظم، معنادارترين حركت براي يادآوري چنين آغازي است.
حركت دسته زينبيه اعظم زنجان هر ساله از مقابل مسجد زينبيه آغاز و به امامزاده سيد ابراهيم (ع) اين شهر ختم مي شود. گر چه امسال نيز همچون سال هاي گذشته تمام طول اين مسير و خيابان هاي اطراف آن همزمان با آغاز حركت دسته، مملو از جمعيت شده است.
مردم از پير و جوان و زن و مرد، خود را به دسته عزاداري زينبيه اعظم رسانده اند تا در ميان خيل عاشقان سيد و سالار شهيدان و شيرزن كربلا، سهمي هرچند كوچك در اين حركت عظيم داشته باشند.
فرياد 'لبيك يا حسين' و ' لبيك يا زينب' حاضران به قدري بلند و باعظمت است كه در تمام گوشه و كنار فضاي شهر طنين انداز شده است.
خيل حاضران با بالا بردن دستان خود به صورت هماهنگ و يكصدا شاه بيت نوحه دسته عزاداري را زمزمه مي كنند:
كاخ‌هاي ظلمي تتره تدي قيامين يا حسين (اي حسين، قيام تو كاخ هاي ظلم را به لرزه در آورد)
اهل اسلامه اولوب الگو مرامين يا حسين ( اي حسين، راه و مرام تو براي اهل اسلام الگو شده است)
اي وئره ن لب تشنه جان ( اي كسي كه لب تشنه جان دادي)
سرور آزادگان
به گزارش ايرنا، مهمانان و مسافران زيادي از اقصي نقاط كشور در روزهاي هشتم و يازدهم ماه محرم به زنجان مي آيند تا خود را به قافله عزاداري ساده و در عين حال پرشكوه حسينيه اعظم و زينبيه اعظم برسانند.
'مسجد زينبيه اعظم' كه قدمت آن به بيش از 400 سال مي رسد، در كنار حسينيه اعظم از مهم‌ترين اماكن مذهبي شهر زنجان است كه همه ساله در ايام محرم پذيراي خيل عاشقان اباعبدالله‌الحسين (ع) از سراسر كشور و حتي ديگر كشورها است.
7312/8068
خبرنگار: حسن اكبري** انتشار دهنده:اسماعيل جهانبخش

سرخط اخبار استان‌ها