۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۳۴
کد خبر: 83002553
T T
۰ نفر
سرمایه دیگری كه در دوره گذشته شهرداری تهران از بین رفت

تهران- ایرنا- شهردار منطقه 16 تهران در خلال نشست خبری خود از اتلاف سرمایه ای روایت كرد كه در دوره گذشته شهرداری برای اجرای طرحی در كنار خط راه آهن سراسری هزینه شد اما نه تنها طرحی به مرحله اجرا در نیامد بلكه اعتبار آن نیز تاكنون بازنگشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا هادی زبده شیركوهی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران توضیح داد: بخشی از ریل خط سراسری راه آهن تهران- مشهد از منطقه 16 می گذرد كه عرض محدوده ریل این خط 35 متر است.
وی افزود: این مسیر از هر طرف 30 متر حریم دارد كه براساس قانون حفاظت و ایمنی راه ها كسی نمی تواند در محدوده آن حتی یك آجر روی آجر بگذارد.
زبده شیركوهی اضافه كرد: در دوره گذشته (محمد باقر قالیباف) شهردرای پول به راه آهن پرداخت كرده تا معبری در حریم این محدوده تملك كند و مسیر جدیدی برای تردد به عنوان معبر یا خیابان بسازد.
قالیباف از سال 84 تا 96 شهردار تهران بود.
شهردار منطقه 16 تهران همچنین گفت: براساس قانون امكان هیچگونه تملك یا ساخت و سازی در این محدوده وجود ندارد اما هزینه ای كه شهرداری پرداخت كرده هم پس داده نمی شود.
زبده شیركوهی یادآور شد: در حال حاضر شهرداری اگر بخواهد در مسیری كه بخشی از پول تملك آن را پرداخت كرده خیابان ایجاد كند براساس قانون ممنوع و بدین معناست كه شهرداری نباید پولی بابت تملك پرداخت می كرده است.
وی اضافه كرد: البته در این زمینه خلاء قانونی وجود دارد و باید قانون درخصوص آن تعیین تكلیف كند و اگر قرار است این محدوده برای زیرساخت های مربوط به آب و گاز مورد استفاده قرار گیرد نیز پول تملك آن نباید از سوی شهرداری پرداخت شود؛ به همین دلیل این موضوع باید با استفساریه یا پر كردن خلاء قانونی حل شود.
شهردار منطقه 16 تهران خاطرنشان كرد: آنچه مهم است اینكه در زمان حاضر این محدوده به محلی برای آسیب های اجتماعی تبدیل شده است.
وی به هزینه پرداخت شده به راه آهن اشاره نكرد و در پاسخ به پیگیری های خبرنگار ایرنا گفت كه محاسبات درمورد میزان هزینه پرداخت شده انجام گرفته و طی روزهای آینده میزان دقیق آن اعلام می شود.

چندروز پیش نیز شهردار منطقه 12 تهران اعلام كرد: اجرای پروژه پیاده راه 17 شهریور شهر تهران سال 90، 300 میلیارد تومان خرج روی دست شهر گذاشته و اینك باید برای جمع آوری اش به قول مسئولان هزینه اضافی نیز اختصاص داد زیرا ساكنان و شهروندان گلایه مند هستند و اجرای این نوع از طرح اشتباه بوده است.

شهردار منطقه 16 تهران در ادامه نشست خبری خود با بیان اینكه براساس قانون مسئولیت جمع آوری معتادان با شهرداری نیست اظهارداشت: در حال حاضر فضاهای بی دفاع شهری در سطح منطقه وجود دارد كه در حال پیگیری و مذاكره با مالكان آنها و ساماندهی این فضاها به منظور جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی هستیم.
وی درباره زمین كارخانه چیت سازی نیز خاطرنشان كرد: مالك قبلی در 750 هزار مترمربع از زمین یك توافق تجاری امضا كرده اما در حال حاضر به دنبال مذاكره با مالك هستیم؛ شهرداری تهران برای سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی آمادگی دارد.

زبده شیركوهی ادامه از لغو اجرای پروژه پل طبقاتی بعثت خبر داد.
وی همچنین با اشاره به اینكه ساختمان مجاور فرهنگسرای بهمن در دوره گذشته به بانك شهر و از سوی این بانك به بانك آینده واگذار شده گفت: بانك آینده تاكنون به شهرداری مراجعه نكرده و اگر طرح این بانك به صلاح شهر و شهروندان و دارای توجیه اقتصادی باشد حمایت لازم از آن صورت خواهد گرفت اما در صورتی كه معضلی برای شهر ایجاد كند با آن موافقت نخواهد شد.
شهردار منطقه 16 تهران درباره انتقال ترمینال جنوب نیز اظهارداشت: انتقال ترمینال به بیرون از شهر در گذشته مدنظر شهرداری تهران بوده اما با توجه به قرار گرفتن ایستگاه مركزی راه آهن مطالعات مربوط به انتقال ترمینال به فضای باز اطراف میدان راه آهن در حال انجام است.
وی درباره ترافیك میدان بهمن نیز یادآور شد: ساماندهی ترافیكی این میدان در قالب طرح بوستان ولایت دیده شده بود كه با لغو آن، طرح ساماندهی میدان بهمن و ایجاد رمپ و لوپ هایی در اطراف آن نیز منتفی شد اما به منظور كاهش ترافیك این میدان یك پل روگذر از جنوب بزرگراه تندگویان به سمت نواب احداث خواهد شد كه پیش بینی می شود ترافیك میدان بهمن را تا 30 درصد كاهش دهد.
زبده شیركوهی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه امكان استفاده از 40 هكتار فضای سبز و بوستان های سطح منطقه به دلیل وجود كابل های برق فشار قوی وجود ندارد گفت: با پیگیری ها جا به جایی این كابل ها 300 میلیارد تومان هزینه دارد كه وزارت نیرو پرداخت آن را قبول نمی كند و شهرداری نیز با وضعیت كنونی امكان پرداخت آن را ندارد.
وی همچنین از آمادگی شهرداری برای در اختیار گذاشتن زمین به منظور ایجاد كلانتری خبر داد و افزود: به محض مراجعه، این زمین در اختیار نیروی انتظامی قرار داده خواهد شد.
شهردار منطقه 16 تهران گفت: موضوع ساماندهی محله هرندی موجب سرریز معتادان متجاهر به بخش های شمالی منطقه 16 شد كه این مساله نگرانی ساكنان این محدوده را در پی داشت و باید برای حل آن چاره ای اندیشیده شود.
تهرام/9353/ 1008
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه