گنجینه تاریخ و طبیعت در خراسان جنوبی

قدمت آثار تاریخی استان خراسان جنوبی از ۲۵ هزار سال پیش که مربوط به غار خونیک قاین است تا دوره معاصر را در برمی‌گیرد از سوی دیگر وجود ۱۰ منطقه نمونه گردشگری و ۱۴ روستای هدف گردشگری در کنار جاذبه بی‌نظیر کویر بر جذابیت خراسان جنوبی افزوده و توانسته است تعداد زیادی از دوستداران تاریخ و طبیعت را سالانه به این استان بکشاند.

سه هزار و ۴۱۰ اثر تاریخی در خراسان جنوبی شناسایی شده که از این تعداد تاکنون هزار اثر به ثبت ملی رسیده و امسال با دریافت رای مثبت یونسکو برای ثبت جهانی ژئوپارک طبس به عنوان سومین ژئوپارک ایران، تعداد آثار ثبت جهانی این استان به پنج اثر افزایش یافته است.

پیش از این سه اثر تاریخی و طبیعی خراسان جنوبی شامل باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت مشترک بین استان‌های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان و قنات بلده فردوس در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و روستای خراشاد از توابع شهرستان بیرجند نیز به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله‌بافی سنتی) از سوی شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید و در ردیف روستاهای جهانی قرار گرفت.

بنابر اعلام مسوولان ۴۰۰ بنای تاریخی خراسان جنوبی برای بازدید گردشگران و مسافران نوروزی پیش‌بینی شده و ۸۰ اقامتگاه بوم‌گردی، ۱۰ هتل، ۱۴ مهمانپذیر، ۲ مجموعه آب‌درمانی، ۲ کمپ اقامتی و ۱۳۷ مدرسه در این استان آماده ارائه خدمات اسکان به گردشگران و مسافران است.

صنایع دستی از دیگر ظرفیت‌های شاخص خراسان جنوبی است و اصیل بودن طرح‌ها و نقوش، استفاده از مواد اولیه بومی در ساخت و تولید از مزیت‌های صنایع دستی این استان به شمار می‌آید. از تعداد تقریبی ۳۰۰ رشته و زیر رشته شناسایی شده و کددار صنایع دستی در کشور بیش از ۸۰ رشته در خراسان جنوبی فعالیت داشته و راه‌اندازی ۵۸ بازارچه صنایع دستی برای نوروز ۱۴۰۲ مدنظر است.

برچسب‌ها

اخبار پرونده