توسعه معادن و صنایع معدنی خراسان جنوبی

استان کویری و مرزی خراسان جنوبی با دارا بودن ۶۹۸ معدن مختلف با ذخیره قطعی حدود هفت میلیارد تُن و اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر یکی از پنج استان معدنی کشور محسوب می‌شود.

این استان با توجه به ساختار زمین‌شناسی آن از ذخایر غنی با تنوع قریب به ۵۰ نوع ماده معدنی برخوردار است که زغال‌سنگ، منیزیت، خاک‌های صنعتی، سنگ‌های تزیینی، بنتونیت، کرومیت، سنگ آهن، دولومیت، آندالوزیت، مرمریت، بازالت، طلا، مس، سیلیس، فلورین، پتاس، سرب و روی از مهمترین مواد معدنی در این استان پهناور هستند.

بخش زیادی از این ذخایر ارزشمند هنوز پنهان است که باید اکتشاف، استخراج و سپس در قالب صنایع معدنی، فرآوری شود تا ارزش افزوده و توسعه اقتصادی را در استان و کشور به همراه داشته باشد.

این برنامه راهبردی به قدری اهمیت دارد که رییس جمهور نیز در اولین اظهارات خود در سومین سفر استانی گفت: اقتصاد خراسان جنوبی مبتنی بر معدن است.
آیت الله سید ابراهیم رییسی نوزدهم شهریور ۱۴۰۰ در خراسان جنوبی گفت: بخشی از این ظرفیت فعال و بخشی غیرفعال است که اگر فعال و موانع موجود رفع شود، باعث رونق تولید و اشتغال در کشور و منطقه می‌شود و فعال شدن ظرفیت‌های معدنی خراسان جنوبی در دستورکار قرار دارد.

براساس اسناد بالادستی و سندهای توسعه‌ای، حوزه معدن یکی از مهمترین محورها و پیشران‌های اقتصادی و توسعه‌ای خراسان جنوبی معین شده است.

اخبار و گزارش های مرتبط با توسعه معادن و صنایع معدنی خراسان جنوبی را در این پرونده بخوانید:

برچسب‌ها

اخبار پرونده