وضعیت هپکوی اراک

واحد تولیدی- صنعتی هپکوی اراک که پس از رکودی چند ساله در خرداد ماه سال گذشته با تغییر کادر مدیریتی از طرف سازمان خصوصی سازی به رونق نسبی رسیده بود اما از ابتدای امسال با کند شدن فرآیند تولید مواجه و با اوج گرفتن مشکلات از خردادماه، نارضایتی کارگران مجدد به بیرون از محیط کارخانه کشیده شد.

هپکو به عنوان یکی از برندهای مطرح صنعت ماشین آلات راهداری و راهسازی دنیا و ایران در ۱۳۵۱ خورشیدی با سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی در شهر صنعتی اراک در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار با هدف مونتاژ ماشین‌آلات راهسازی تاسیس شد و از ۱۳۵۴ خورشیدی با همکاری شرکت‌های اینترناش، پوکلین، ساکایی، دایناپاک و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد. مشکلات این واحد تولیدی یک سال بعد از خصوصی سازی و فروش ماشین آلات تولیدی آغاز شد اما به دلیل مشکلات در واردات قطعات اولیه نمود چندانی نداشت تا اینکه از ۱۳۹۲ خورشیدی چالش های این واحد تولید نمایان شد. در ۱۳۹۶ خورشیدی به دلیل کمبود سرمایه در گردش و نبود سفارشات کافی و ناتوانی در واردات مواد اولیه، شرکت نتوانست به شرایط گذشته بازگردد و به همین دلیل اردیبهشت ۱۳۹۷ خورشیدی این شرکت به سازمان خصوصی بازگردانده شد و و خردادماه امسال هم با انتصاب مدیرعامل هپکو به مدیرعاملی شرکت تراکتورسازی تبریز و جایگزین شدن مدیرعامل جدید، مشکلات شرکت بیشتر شد.

اعتراض کارگران به وضعیت هپکو از ابتدای شهریور و پس از انتشار خبر واگذاری شرکت به یک فعال اقتصادی چند شغله آغاز شد. جلسات کارگری با استاندار اراک، نمایندگان مجلس و مسئولان مربوطه با هپکو در استان مرکزی و تهران به صورت متعدد و ادامه دار بود اما وقتی کارگران این جلسات را بی اثر دیدند، به روش های جدیدی اعتراض کردند.

برچسب‌ها

اخبار پرونده