۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۵۳
کد خبر: 83098293
T T
۰ نفر
رغبت مردم به وقف افزایش یافته است

بیرجند - ایرنا - مدیركل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: به رغم اینكه مالكیت ها جزیی شده اما رغبت مردم به وقف افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام ولی الله عادلی روز سه شنبه در همایش نكوداشت آیت الله هردنگی و تجلیل از یاوران وقف خراسان جنوبی افزود: موقوفات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار افزایش یافته است؛ اگرچه كیفیت وقف های قدیم را ندارد چرا كه الان مثل آن زمان كسی مالك یك شهر یا روستا نیست كه بخواهد كل آن را وقف كند.
وی یكی از ویژگی های وقف نسبت به كارهای خیر را ماندگاری آن بیان و به خیران توصیه كرد: برای كارهای خیر از جمله مدرسه سازی و بیمارستان سازی وقف نامه بنویسند و ثبت كنند تا دستخوش تغییر و تبدیل ها نشود.
مدیركل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به توزیع بیش از 40 هزار كیف و لوازم تحریر بین دانش آموزان نیازمند از محل موقوفات در سال جاری گفت: بسیاری از دانشگاه ها، حوزه های علمیه و مراكز درمانی كه موقوفه هستند از گذشته های دور منفعت آن به جامعه رسیده كه نشان می دهد وقف باعث ماندگار شدن نام واقف می شود.
وی اضافه كرد: امامزادگانی كه از سال های دور مورد احترام مردم بوده اند، حفظ می شوند اما به خاطر مبارزه با خرافات به هیچ وجه اجازه ایجاد امامزاده جعلی در كشور داده نمی شود.
عادلی گفت: حدود هشت هزار بقعه و امامزاده در كشور وجود دارد كه اكثر افراد مدفون در این اماكن مقدس به دعوت امام رضا (ع) به ایران آمده اند و از سال های دور مورد احترام مردم هستند.
وی افزود: در گذشته هر قوم و ملتی كه قوای جسمانی بیشتری داشت بر دیگران برتری و حكومت می كرد اما بشر رشد و تكامل كرد و رسید به مرحله ای كه برتری به علم و دانش بود و در مرحله بعد ملاك برتری انسان ها اخلاق مداری شده است.
وی مهمترین راز محبوبیت اهل بیت (ع) را اخلاق مداری عنوان كرد و افزود: امروز در دنیا دلیل آشفتگی و پریشانی ابرقدرت ها و صاحبان تسلیحات نظامی همین اصل است كه مردم از ملت و حكومت هایی تبعیت می كنند كه صاحب اخلاق و ارزش هستند.
مدیركل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: قدرت پوشالی آمریكا و ابرقدرت ها رو به افول است و دشمن بسیار تلاش كرد تا حضور مردم در اربعین حسینی را كمرنگ كند اما مردم به خاطر فضایل اخلاقی و ارزشمند اهل بیت حضور باشكوهی در اربعین و مراسم عزاداری حسینی داشتند.
وی اظهار داشت: گرایش مردم دنیا به حكومت اسلامی و فضایل اخلاقی است و موقوفات نیز برای ترویج و احیای فضایل اخلاقی در جامعه به وجود آمده اند.
آیت الله محمدحسن هردنگی احیاكننده موقوفات و بقاع متبركه خراسان جنوبی بود كه 18 سال تصدی این بخش را برعهده داشت و حداقل 50 وقف نامه را تایید كرده است كه امروز در آیین نكوداشتی از كتاب وی رونمایی شد.
تجلیل از واقفان و یاوران وقف از دیگر بخش های این آیین بود.
15 تا 24 آبان ماه دهه وقف نامگذاری شده است.
9893*3028

سرخط اخبار استان‌ها