۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۴۲
کد خبر: 83277298
T T
۰ نفر
معدن بوكسيت و تصرف بستر رودخانه تاش روستاها را تهديد مي كنند

شاهرود- ايرنا - عضو هيات مديره جمعيت ديده بان طبيعت گفت : فعاليت معدن بوكسيت و دخل و تصرف در حاشيه و بستر رودخانه تاش ، روستاهاي پايين دست را تهديد مي كند.

حنيف رضا گلزار يكشنبه در گفت و گو با ايرنا، با بيان اينكه مختصات جغرافيايي كه معدن بوكسيت تاش در آن واقع شده بخشي از حوزه آبخيز تاش – مجن است، افزود: اين بخش مساحتي بالغ بر 68 هزار هكتار از ارتفاعات جنوبي البرز شرقي در استان هاي گلستان و سمنان را در بر مي گيرد.
وي با اشاره به دبي 325 ليتر در ثانيه رودخانه مجن به عنوان زهكش بخش غربي اين حوضه، افزود: زهكش ارتفاعات شمالي اين حوضه كه معدن بوكسيت تاش نيز در آن واقع شده، رودخانه تاش است كه از به هم پيوستن سه رودخانه ديگر با ميانگين دبي 555 ليتر در ثانيه ايجاد مي شود.
اين كارشناس خاك و آب تأكيد كرد: اگرچه آورد طبيعي اين 2 رود به دليل خشكسالي هاي گذشته كاهش چشمگير داشته ولي امسال به دليل تغييرات ناگهاني اقليمي و وقوع بارندگي هاي با دوره بازگشت طولاني مدت در بخش هاي مختلف كشور اين احتمال وجود دارد كه بارندگي هاي غيرطبيعي در اين حوضه آبخيز رخ داده و نگراني اصلي در اين زمينه مربوط به زير حوضه رود تاش است.
گلزار با بيان اينكه پهنه هاي گسترده اي از عرصه هاي طبيعي بالادست به دليل فعاليت 6 سال گذشته معدن بوكسيت تاش دستخوش تغييرات شديدي شده، اظهار داشت: هزاران تن خاك حاصلخيز كه نقش اساسي و محوري در جذب و نگهداري آب باران دارد از سطح زمين حذف شده و پهنه هاي گسترده اي از شيب ها پوشش گياهي خود را از دست داده است.
وي ادامه داد: تلفيق اين 2 عامل يعني نابودي و حذف خاك و پوشش گياهي در ديگر عوامل موثر بر ايجاد رواناب سطحي از جمله شيب هاي تند منطقه، ميانگين ارتفاع بالا در زيرحوضه تاش و احتمال بالاي وقوع بارندگي هاي غير طبيعي با دوره بازگشت طولاني مدت و حتي طبيعي مي تواند خطر آفرين باشد چرا كه عرصه از حالت اصلي خود خارج شده است.
*** دخل و تصرف در بستر و حاشيه رودخانه تاش
اين فعال محيط زيست دخل و تصرف هاي انجام شده در حاشيه بستر رودخانه تاش بويژه در محدوده بالادست فرحزاد به سمت روستاي تاش و ايجاد باغ ها و زمين هاي كشاورزي را از ديگر چالش هاي پيش رو دانست و ابراز داشت: بعيد است اين كارها بدون مجوز رسمي انجام شده باشد چرا كه اين باغ ها از اعتبارات دولتي براي ايجاد سيستم هاي نوين آبياري استفاده كرده اند ولي بايد ديد كه چند درصد آن ها بر اساس آمايش سرزمين و رعايت حريم رودخانه ايجاد شده اند؟
گلزار اضافه كرد: اگر تخريب هاي بالادست سبب ايجاد سيل شود بسياري از باغ ها در حاشيه رودخانه از بين رفته و بايد از محل اعتبارات ملي براي جبران خسارت ها هزينه كرد؛ يعني اعتبارات ملي را يك بار صرف به رسميت شناختن تصرف حريم رودخانه كرده و بار ديگر بايد صرف جبران خسارت وارد شده ناشي از جريان آب در رودخانه شود.
وي يادآور شد: روش بهتر جانمايي درست براي ايجاد زيرساخت هاي توليد در بخش كشاورزي و باغي و دامي بود كه متاسفانه مورد غفلت واقع شده و از باغدار و كشاورز نمي توان انتظار نگاه برآوردي بلند مدت داشت.
به گزارش ايرنا، رودخانه تاش از به هم پيوستن سه رودخانه ديگر به نام هاي فرحزاد، ميشي و سنگ سله ايجاد مي شود.
روستاي تاش در 30 كيلومتري شاهرود و در مسير راه شاهرود به گرگان قرار دارد.
در پي بارش هاي نيمه نخست فروردين، سيلاب بخشي از روستاي تاش را فراگرفته و به برخي از تأسيسات آن خسارت وارد كرد.
7359/6167

سرخط اخبار استان‌ها