۲ شهریور ۱۳۹۷، ۲:۵۷
کد خبر: 83010142
T T
۰ نفر

فرآوری پسته سود بیشتری دارد

۲ شهریور ۱۳۹۷، ۲:۵۷
کد خبر: 83010142
فرآوری پسته سود بیشتری دارد

سمنان- ایرنا- مدیر جهادكشاورزی شهرستان دامغان گفت : برای دستیابی به سود بیشتر ، رویكرد كشاورزان این شهرستان در سال های آینده بجای فروش پسته تازه به سمت فرآوری محصول باشد.

سید محسن طباطبائیان جمعه در گفت گو با ایرنا افزود: با توجه به افزایش سالانه باغ های پسته دامغان ، ایجاد ارزش افزوده با فرآوری آن باید جای نگاه سنتی كشاورزان در تازه فروشی را بگیرد.
وی با اشاره به رویكرد كشاورزان دامغانی در تبدیل سالانه حدود 300 هكتار زمین های كشاورزی به باغ ، خاطرنشان كرد: افزایش باغ های پسته خبر از افزایش عملكرد در آینده دارد و باید برای این مساله كشاورزان توجیه شوند.
مدیر جهاد كشاورزی دامغان اضافه كرد: در سال هایی كه قیمت پسته مطلوب است، كشاورزان تمایل به تازه فروشی و كسب درآمد سریع دارند ولی امسال كه عملكرد پسته به دلیل سرمازدگی بهار بین 70 تا 80 درصد كاهش دارد، این امر سودآور نخواهد بود.
وی اضافه كرد: امسال باغدارانی كه نگاه اقتصادی دارند، تمایلی به تازه فروشی نداشته و بدنبال فرآوری و خشك كردن برای فروش در اواخر پاییز و زمستان هستند.
طباطبائیان به روند افزایش سرمایه گذاری در كاشت پسته دامغان اشاره و بیان كرد: در حال حاضر 100 واحد فرآوری مكانیزه و نیمه مكانیزه در شهرستان وجود دارد كه فرآیندهایی مانند بسته بندی، پوست كنی و بازاریابی پسته را انجام می دهند.
مدیر جهاد كشاورزی دامغان با بیان این كه، گروه هایی به دنبال ثبت برند در صنایع غذایی به نام پسته این شهرستان هستند، افزود : این امر نشان دهنده افزایش استقبال از فرآوری این محصول راهبردی است.
طباطبائیان درباره صادرات پسته دامغان نیز گفت : چون پسته این شهرستان از مبدا گمرك شهرستان و استان سمنان صادر نمی شود ، سود كمتری عاید باغداران می شود .
مدیر جهادكشاورزی دامغان تاكید كرد: از سال گذشته بورس پسته این شهرستان در قالب یكی از رویكردهای چهارمین جشنواره ملی پسته دامغان با اختصاص انبار تعاونی روستایی راه اندازی شد كه به دلیل علملكرد قابل توجه و قیمت مناسب فروش پسته تازه، استقبال چندانی از آن نشد.
وی اضافه كرد: در پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان كارگاه آموزشی بورس برای كشاورزان متقاضی برگزار می شود تا ارزش افزوده این محصول كشاورزی استان سمنان تا جای ممكن از مسیر تجاری سازی افزایش یابد.
پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان 12 تا 16 شهریور با حضور یكهزارو 500 میهمان داخلی و خارجی در قالب 20 گروه اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری برگزار می شود.
شهرستان دامغان دارای 20 هزار هكتار باغ است كه 17 هزار هكتار آن را باغ های پسته تشكیل می دهد.
به دلیل سرمایه زدگی بهار 97 میزان تولید پسته امسال دامغان بین 10 تا 12 هزار تن پیش بینی می شود، در حالی كه این میزان در سال گذشته حدود 35 هزار تن بود.
استان سمنان 198 هزار هكتار زمین كشاورزی با 45 هزار بهره بردار دارد.
6103/6167

سرخط اخبار استان‌ها