۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۷:۵۳
کد خبر: 82910882
T T
۰ نفر

آموزش و پرورش نيازمند اجراي سند تحول بنيادين

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۷:۵۳
کد خبر: 82910882
آموزش و پرورش نيازمند اجراي سند تحول بنيادين

سمنان- ايرنا- كشورهاي توسعه‌يافته بيشترين اهميت را به نظام آموزشي مي دهند، در ايران اجراي مباني سند تحول بنيادين آموزش و پرورش به عنوان راهبرد اساسي نظام تعليم و تربيت، به ويژه در بخش هاي پرورشي، تربيتي و مهارتي همچنان به كندي انجام مي شود.

به گزارش ايرنا، آموزش بنيادي و همگاني مهمترين بخش هر گونه توسعه اي در هر جامعه است، نظام تربيتي بر اساس هدفگذاري و چشم انداز كلان تعيين شده، قابل تبيين و اتخاذ راهبرد است و بررسي نقشه توسعه كشورهاي مختلف نشان داده است گام هاي اوليه هر توسعه اي در نظام آموزشي همگاني نهفته است.
از سوي برنامه ريزان كلان كشور، نظام آموزش براي هماهنگي با دگرگوني ها و مواجهه با چالش هاي برآمده از دنياي امروز و برنامه هاي خصمانه دشمنان به ويژه در حوزه فرهنگي، نيازمند نوآوري و تغيير شناخته شد كه نتيجه آن در قالب سند تحول بنيادين آموزش و پرورش به تاييد راهبري رسيد.
تجهيز نظام آموزشي به مباني فرهنگي و پرورشي كه دانش آموزان را در برابر انواع برنامه هاي ضدفرهنگي دشمنان آماده و مصون كند و از سويي با توجه به معضل اشتغالزايي، ايجاد توازن در ورود دانش آموزان به رشته هاي مهارتي و نظري به منظور آماده سازي آنها از نظر مهارتي براي ورود به بازار كار مورد نياز جامعه، در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش به صورت جدي مورد تاكيد قرار گرفته است.
نظام آموزشي كشور پيش از سند تحول بنيادين با چالش تك بعدي بودن آموزش ها مبتني بر مباحث علمي صرف روبه رو بود و با ارايه سند تحول بنيادين انتظار مي رود رويكردها به مرور به سمت هدفگذاري كلان اين سند در برونداد دانش آموزاني در تراز نظام جمهوري اسلامي از نظر تربيتي و پرورشي و از سويي مهارت آموخته براي ارايه خدمت هر چه بيشتر به جامعه سوق يابد.
بسياري از كارشناسان معتقدند خلاصه شدن نظام تعليم و تربيت كشور در ارايه مسايل تئوري و محفوظاتي كه فقط به كار برگه امتحاني مي آيد، نظام آموزشي را از كارآمدي لازم دور كرده و عملياتي شدن هر چه بيشتر مباني سند تحول بنيادين به شكل واقعي، مي تواند راهگشاي بسياري از آسيب هاي اجتماعي، معضلات اقتصادي و گره هاي فرهنگي كشور باشد.
در استان سمنان 120 هزار دانش آموز در چهار هزار و 800 كلاس درس در 800 واحد آموزشي تحصيل مي كنند، در برنامه ششم توسعه پيش بيني شده 50 درصد دانش آموزان در رشته تحصيلي نظري و 50 درصد در رشته هاي فني و حرفه اي مشغول به تحصيل شوند تا زمينه ساز ورود به رشته هاي فني در دانشگاه ها و افزايش اشتغال شود.
سمنان از استان هاي برتر كشور در اجراي اين بخش از سند تحول بنيادين آموزش و پرورش بوده است.
** تحقق 30 درصدي سند تحول مطلوب نيست
وزير آموزش و پرورش درباره ميزان تحقق سند تحول بنيادين در اين نهاد، گفت: با گذشت بيش از 6 سال از ابلاغ سند تحول بنيادين نظام آموزشي، تنها 30 درصد آن اجرا شده است كه اين رقم قابل قبول نيست و بيانگر آن است كه در استقرار سند به خوبي عمل نكرده ايم.
سيدمحمد بطحائي بيان كرد: كارهاي مقدماتي سند تحول از سال 80 آغاز و در سال 90 ابلاغ شد و براي رسيدن به سطح قابل قبولي از مطلوبيت آموزشي و پرورشي مورد توجه قرار گرفت، اما در مدت اجرا نتوانستيم آن گونه كه بايد به جلو برويم.
وي اظهارداشت : همين 30 درصد اجراي سند تحول بيشتر در بخش هايي بوده كه با سختي كمتري مواجه بوده است و در بخش هاي كيفي، سند با درصد پايين تري به اجرا در آمده است.
وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: در ميان راهكارهاي مختلف، سند تحول پيشرفت متوازني نداشته و نامتقارني را در استقرار سند مشاهده مي كنيم.
بطحائي با بيان اينكه در بخش نيروي انساني سند تحول بنيادين آموزش و پرورش نيز پيشرفت خوبي صورت نگرفته است، يادآور شد: در بخش هاي فضاي فيزيكي و تجهيزات نيز در قالب سند تحول خوب عمل نكرده ايم و در حوزه برنامه درسي به نسبت خوب پيش رفته ايم اما در بخش منابع انساني به عنوان مهمترين منابع تحولي از ساير راهكارهاي مرتبط با سند عقب افتاده ايم.
وزير آموزش و پرورش، با بيان اينكه بخش بزرگي از نقد و انتقادها از آموزش و پرورش به اين خاطر است كه نتوانسته ايم مفاد سند تحول را پياده و اجرايي كنيم و با تاكيد بر اينكه تحول در نظام آموزش و پرورش در 2 بعد شكل مي گيرد، افزود: يك بعد در حوزه محتوا و متن است به نوعي كه بتوانيم پاسخگوي نيازهاي جامعه باشيم و بخش ديگر تحول نيز كه ناظر بر اصلاح روش ها است،بايد بتواند روش اداره آموزش و پرورش را تغيير دهد.

**مهمترين هدف سند تحول تربيت دانش آموزان تراز ارزش جمهوري اسلامي است
مديركل آموزش و پرورش استان سمنان تاكيد كرد: مهمترين هدف سند تحول بنيادين آموزش و پرورش تربيت دانش آموزاني در تراز ارزش هاي جمهوري اسلامي از نظر تربيتي و پرورشي است.
محمد دستوراني در گفت و گو با ايرنا اظهاركرد : بر اساس سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، نظام تعليم و تربيت بايد به گونه اي برنامه ريزي شود تا برونداد آن، سربازاني براي اقامه احكام اسلامي و برقراري حكومت الهي باشند.
وي با اشاره به مهمترين رويكرد آموزش و پرورش در سال 97، بيان كرد: توجه به اخلاق، معنويت و نماز در حوزه فرهنگي مهمترين هدفگذاري نظام تعليم و تربيت در حوزه پرورشي و فرهنگي است.
وي با تاكيد بر ايجاد نشاط و اعتماد اجتماعي در قالب برنامه هاي فرهنگي در نظام تربيتي، گفت: در كنار مسايل تربيتي، مهارت آموزي با هدف تقويت خلاقيت از طريق تجهيز كارگاه ها و آزمايشگاه ها و به روزرساني امكانات و تجهيزات در سال 97 در بخش علمي و آموزشي پيگيري مي شود.

**تك بعدي بودن بلاي جان نظام تعليم و تربيت شد
معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش افزود : تمركز بر ساحت تك‌بعدي علمي امروز بلاي جان نظام تعليم و تربيتي كشور شده و آموزش و پرورش را از حركت بازداشته است.
عليرضا كاظمي تاكيد كرد : توجه به مساله تربيت و ارايه آموزش در كنار مسايل پرورشي يكي از اهداف سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش است و يكي از مشكلات دروني نظام تعليم و تربيتي همين تمركز صرف بر ساحت علم است.
معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش با تاكيد بر آسيب زا بودن نگاه تفكيكي به مسايل تربيتي و آموزشي ، تصريح كرد : كوچك‌انگاري مسايل تربيتي يكي از مشكلات اصلي آموزش و پرورش است و اميدواريم در دولت تدبير و اميد، با اولويت قرارگرفتن مساله تربيت، بخشي از مشكلات اين نهاد برطرف شود.
كاظمي بيان كرد : معاونت پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش در سه اولويت بندي راهبردي اهداف خود را دنبال مي كند كه شامل توسعه فرهنگ اقامه نماز و قرآن و عترت، توسعه مهارت هاي ارتباطي و فضائل اخلاقي و ايجاد فضاي اميد و نشاط در بين دانش آموزان است.
وي با بيان اين كه معلمان سنگ بناي اجراي سند تحول بنيادين هستند و توسعه در كشورهاي پيشرفته دنيا از توجه به معلمان آغاز شده است، افزود : توجه به مسايل معلمان در ابعاد مختلف بسترهاي توسعه را ايجاد مي كند و هفته معلم بهترين فرصت براي تبلور جلوه هاي محبت معلمان در جامعه است.
وي معلمان را محبوب‌ترين و داراي بزرگترين سرمايه اجتماعي در جامعه ذكر و خاطرنشان كرد: قدرداني جامعه از معلمان و مقام معلم به عنوان قلب تپنده جامعه، زمينه ساز اقتدار علمي، استقلال فرهنگي سربلندي كشور در حوزه هاي مختلف است.
معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش، بر تبيين نقش جامعه در تقويت نهاد تعليم و تربيت تاكيد و اضافه كرد: آموزش وپرورش بدون پشتوانه و مشاركت مردمي در فرآيندهاي مختلف به اهداف تعيين شده به ويژه در سند تحول بنيادين دست نمي يابد.
وي تاكيد كرد : مهمترين چالش آموزش و پرورش اين است كه دغدغه اول جامعه و مسوولان قرار نگرفته است و اميد است در هفته معلم شكاف بين گفتمان و عمل در پاسداشت نظام تعليم و تربيت كمتر شود.
معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش، بيان داشت: آموزش و پرورش آئينه تمام‌نما جامعه است و بايد با اولويت به مسايل آموزش و پرورش پرداخته شود.

** راهبرد تربيتي و پرورشي در قالب برنامه‌هاي نشاط آفرين
معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به هدفگذاري ايجاد اميد و نشاط در بين دانش آموزان به عنوان يكي از راهبردهاي اين نهاد، بيان كرد: دانش آموزان نسل كنوني از نسل گذشته بانشاط تر هستند و در بخش هاي مختلف امسال براي نشاط آفريني طرح هايي آغاز مي شود.
كاظمي اضافه كرد : هفته تئاتر در مدرسه و تئاتر زنگ تفريحي طرحي بود كه امسال به صورت آزمايشي در استان فارس اجرا شد و از سال آينده در تمام كشور اجرا مي شود.
به گفته وي سرودهاي همگاني با محتواي ملي و ديني، تقويت اردوهاي استاني با تمركز بر نشاط و شادابي، برگزاري اردوها با دامنه بيشتر دانش آموزي و هزينه كمتر، تعريف سبدهاي اردويي مختلف مانند اردوهاي راهيان نور، اردوهاي زيارت‌اولي، اردوي دانش آموزان عشاير و مناطق محروم و اردوهاي يك روزه علمي و گردشگري با هدف تقويت روحيه نشاط در بين دانش آموزان امسال اجرايي مي شود.
معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش، تقويت معنويت و بهره گيري از قرآن را يكي از راهكارهاي تبيين شده در سند تحول بنيادين براي مقابله با برنامه هاي ضدفرهنگي دشمنان دانست و گفت : 20 راهبرد در حوزه فرهنگي و پرورشي درنظر گرفته شده است كه پيوند دانش آموزان با معنويت و سبك زندگي اسلامي در اولويت اين برنامه هاست.
وي تصريح كرد : همگاني كردن نهضت حفظ قرآن از برنامه هاي پيوند دانش آموزان با قرآن است كه در كنار آموزش همگاني قرآن با هدف آشنايي دانش آموزان با مفاهيم، تلاوت و درك و ترجمه قرآن در آن هدفگذاري شده است.
وي، آشناكردن دانش آموزان با فضائل اخلاقي با هدف رفع مشكلات دانش آموزان كه در معرض آسيب هاي اجتماعي قرار مي گيرند را ديگر هدف معاونت پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش برشمرد و افزود: طرح هاي مختلفي براي مهارت آموزي از ابتداي مهر 97 در مدارس كشور رونمايي مي شود.

**جاي خالي مهارت‌آموزي در نظام آموزشي كشور
استاندار سمنان با اشاره به نياز جامعه به اشتغال‌آفريني، گفت: در آموزش و پرورش در كنار مباحث علمي و تربيتي، از رويكرد آموزش هاي مهارتي غفلت شده است.
سيدشهاب‌الدين چاوشي با تاكيد بر اينكه آموزش و پرورش در فرهنگ سازي براي تغيير نگاه نوجوانان و جوانان به مساله اشتغال بايد بيشتر نقش‌آفرين باشد، افزود : نياز اصلي جامعه كنوني اشتغالزايي است كه نظام تعليم و تربيت براي تحول در فرهنگ اشتغال بايد سهم خود را داشته باشد.
وي با بيان اين كه تعداد زيادي دانش آموخته كارشناسي ارشد و دكتري در كشور داريم كه فاقد شغل هستند، بيان كرد: اگر نگاه نظام تربيتي به جاي مباحث تئوري صرف، به مباحث مهارتي تغيير كند، مي تواند راهگشاي اشتغالزايي در آينده براي دانش آموزان امروز باشد.
چاوشي با اشاره به اين كه بايد فرهنگ اشتغال در جامعه را دگرگون كنيم و نظام تعليم و تربيت در اين زمينه نقش مهمي دارد، يادآور شد: در سال هاي گذشته ظرفيت تحصيلي در كشور گسترش يافته در حالي كه ظرفيت ايجاد شغل در بخش دولتي وجود ندارد.
وي ادامه داد : جامعه اكنون با حجم وسيعي از دانش آموختگان تحصيلات تكميلي با توقع شغل متناسب مواجه است كه براي آنان شغلي وجود ندارد و اين مساله در نظام تعليم و تربيت بايد از پيش، با تعريف درستي از فرهنگ اشتغال اصلاح مي شد.

** معلمان نقش‌آفرين اصلي سند تحول بنيادين
استاندار سمنان با اشاره به لزوم پاسداشت مقام معلم، گفت: معلمان نقش اصلي در تحقق چشم انداز سند تحول بنيادين آموزش و پرورش دارند.
چاوشي گفت: حداقل شدن آسيب هاي اجتماعي ، ساماندهي نظام مديريتي كشور و كاهش آمار جرم و جنايت همه با تكريم مقام علم و توجه به مسايل معلمان محقق مي شود.
وي بيان كرد : بدون پاسداشت مقام علم و معلم جامعه به سعادت نمي رسد و اداي احترام به معلمان حداقل كاري است كه در مقام معلمان مي شود،انجام داد.
استاندار سمنان يادآور شد : معلمان الگوهاي جامعه و راهنماي مسير زندگي دانش آموزان هستند و همه افراد در هر جايگاهي، مديون معلمان است.
950 هزار معلم و بيش از دوازده ميليون و 600هزار دانش آموز در كشور به تدريس و تحصيل مشغول هستند.
6103/6026

سرخط اخبار استان‌ها