فرماندار: مردم سراوان نخستين عامل توليد امنيت در اين منطقه مرزي هستند

زاهدان - ايرنا - فرماندار شهرستان مرزي سراوان در جنوب شرق سيستان و بلوچستان گفت: مردم اين شهرستان نخستين عامل تاثير گذار در تامين امنيت اين منطقه مرزي هستند و به يقين بدون حضور مردم نمي توان امنيت پايدار را در يك جامعه تامين كرد.

به گزارش ايرنا درويش ناروئي روز چهارشنبه در نشست سران طوايف و نخبگان شهرستان سراوان با حضور وزير كشور اظهار داشت: وجود نخبگان، علما و انديشمندان در اين شهرستان يكي از مزيت هاي بسيار ارزشمند اين منطقه به شمار مي رود.
وي تصريح كرد: وحدت در عين كثرت، وفاق و همگرايي و مشاركت در عرصه هاي سياسي و اجتماعي از ويژگيهاي بارز مردم سراوان است.
وي افزود: با وجود تمامي تهديدهاي امنيتي موجود در آن سوي مرزها مردمان خوب سراوان با وحدت و انسجام زندگي مسالمت آميز و امني دارند و اين منطقه نيز در شرايط بسيار امني به سر مي برد.
وي بيان كرد: سراوان داراي ظرفيتهاي متعددي از جمله خرما و معادن كوه سفيد است كه توجه ويژه و بهره برداري مناسب از اين ظرفيت ها مي تواند در توسعه و پيشرفت منطقه نقش مهمي ايفا كند.
فرماندار سراوان گفت: اقدامات زيادي در دولت تدبير و اميد انجام شده كه مي توان به راهسازي، ساخت بيمارستان و تبديل دانشكده كشاورزي به مجتمع آموزش عالي اشاره كرد.
ناروئي اظهار داشت: اكثر مردم سراوان از طريق مرز ارتزاق مي كنند و وجود مجتمع هاي كشاورزي در 2 منطقه شمسر و مك سوخته باعث شده تا بيش از 200 نفر مشغول به كار شوند.
وي تصريح كرد: سراوان بالاترين رشد مواليد كشور را داراست اما متاسفانه در ساير شاخص ها متوازن نيست.
وي افزود: سه هزار و 500 دانش آموز در كلاس اول ابتدايي به جمعيت دانش آموزي شهرستان سراوان اضافه شده كه نياز به بيش از 110 كلاس درس دارند و اكنون با كمبود كلاس درس رو به رو هستيم.
وي با بيان اين كه سراوان بالاترين رتبه بيكاري در كشور را دارد، بيان كرد: ورود كاروان هاي موادمخدر، سوخت و قاچاق انسان از ديگر معضلات دامنگير اين منطقه مرزي است.
فرماندار سراوان گفت: عدم توانايي مردم در سرمايه گذاري و نبود حتي يك بنگاه كوچك از منابع دولتي در سراوان مشكلاتي را در زمينه اقتصادي و بيكاري بوجود آورده كه مي طلبد در اين زمينه چاره انديشي شود.
ناروئي فعال شدن پايانه رسمي مرزي كوهك به عنوان مركز تجاري و اقتصادي در راستاي تامين معاش مردم و تبديل فرمانداري سراوان به فرمانداري ويژه را خواستار شد.
نماينده مردم سراوان، سيب و سوران و مهرستان در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست گفت: اگر مرز ساماندهي شود مشكل معيشت مردم تا حدودي برطرف خواهد شد.
محمد باسط درازهي با تاكيد بر ساماندهي پايانه هاي كوهك، جالق، شمسر و كشتگان اظهار داشت: انتظار مردم سراوان از دولت تدبير و اميد اين است كه اين بازارچه ها هر چه زودتر رسمي شوند.
وي تصريح كرد: بيشترين ارتباط و وابستگي مردم سراوان با مردم پاكستان است كه مي طلبد در اين زمينه نيز چاره انديشي شود.
وي صدور فيش هاي نجومي برق در سراوان را از ديگر مشكلات حوزه انتخابيه برشمرد و خواستار پيگيري آن در هيات دولت شد.
امامان جمعه تشيع و تسنن نيز با تقدير از امنيت پايدار و ايجاد وحدت در منطقه بر توجه بيشتر دولت به اين منطقه تاكيد كردند.
به گزارش ايرنا سراوان در 347 كيلومتري جنوب شرق زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان و در همسايگي كشور پاكستان واقع شده است.
رحماني فضلي وزير كشور پيش از ظهر امروز /چهارشنبه/ وارد شهرستان سراوان شد و پس از بازديد از نقاط مرزي در نشست سران و بزرگان طوايف و نخبگان اين شهرستان شركت كرد.
7308**3213 **6081 خبرنگار: شعيب بردبار ** انتشار دهنده: حيدر سراياني
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامي «اخبار ايرنا سيستان و بلوچستان» دنبال كنيد. @irnazahedan

سرخط اخبار استان‌ها