۲۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۸
کد خبر: 81679877
T T
۰ نفر

راه آهن زاهدان از كجا به كجا

۲۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۸
کد خبر: 81679877
راه آهن زاهدان از كجا به كجا

زاهدان- ايرنا- بررسي هاي صورت گرفته نشان از عمر بيش از 90 ساله راه آهن در زاهدان دارد كه خود به معني توانمندي استان پهناور سيستان و بلوچستان در استفاده از خطوط ريلي در دوران قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي است.

بر اساس گفته هاي صاحب نظران در رابطه با پيشينه و تاريخچه صنعت ريلي در استان، راه آهن در سال 1298 هجري شمسي به زاهدان رسيد و از ابتدا مقرر شده بود اين راه آهن تا سرخس ادامه پيدا كند و براي جابه جايي ادوات جنگي و نظامي مورد استفاده قرار گيرد اما با پايان جنگ در همان سال توسعه راه آهن نيز متوقف مي شود.

تا سال 1348 راه آهن زاهدان را پاكستان اداره مي كرد و تحت نظارت اين كشور بود اما از آن پس از نقطه صفر مرزي تا شهر زاهدان به ايران واگذار شد.

با توجه به متصل نبودن راه آهن زاهدان به شبكه سراسري ريلي، تمركز فعاليت در اين خط فقط محدود به جابه جايي كالا و مسافر در مسيرهاي كويته پاكستان - ميرجاوه و ميرجاوه - زاهدان بوده است.

به گفته مديركل راه آهن جنوب شرق، از سال 1373 كلنگ راه آهن زاهدان - بم - كرمان به زمين زده شد اما به دليل تخصيص نيافتن به موقع اعتبارات اين خط آهن در سال 1389 به بهره برداري رسيد.

سيد مصطفي داودي اضافه كرد: خط آهن زاهدان به كرمان تا سال 1384 تنها 30 درصد پيشرفت داشت و از سال 1389رسما بهره برداري از آن آغاز شد اما از همان ابتدا نواقص زيادي در اين بخش قابل مشاهده بود.

ساخت خط آهن بر عهده شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور است كه زير نظر وزارت راه و شهرسازي فعاليت مي كند و راه آهن تنها به عنوان بهره بردار از اين شركت، محور احداث شده را تحويل مي گيرد.

وي خاطرنشان كرد: اداره كل راه آهن جنوب شرق از سال 1388 مكرر نواقص موجود را به شركت ساخت و توسعه اعلام كرد اما متاسفانه اين نواقص به موقع مرتفع نشد و بهره برداري از اين محور به صورت دستوري از سال 89 آغاز شد.

وي افزود: در ابتداي بهره برداري قطار زاهدان - تهران با سرعت متوسط 70 كيلومتر و مدت زمان 28 ساعت در اين مسير تردد مي كرد.

وي تاكيد كرد: با توجه به اينكه بر اساس مكاتبات زياد با شركت ساخت و توسعه مقرر شده بود اين نواقص در سال 1390 برطرف شود همچنان كاستي ها تا اين لحظه يعني سال 1394 از سوي اين شركت برطرف نشده است.

وي ادامه داد: برآوردهاي انجام گرفته نشان مي دهد براي رفع اين نواقص كه شامل آماده نبودن ساختمان ايستگاه، نواقص در خطوط برق طول مسير و سرعت حركت قطار مي شود، سه هزار ميليارد ريال اعتبار نياز است.

مديركل راه آهن جنوب شرق اظهار داشت: راه آهن كشور منتظر رفع نواقص از سوي شركت توسعه و ساخت نماند و تا آنجا كه مربوط به كيفيت خدمات باري، سرعت حركت قطار و واگن ها بود اقدامات خوبي انجام داد.

داودي خاطرنشان كرد: با تمهيدات راه آهن كشور اكنون سرعت حركت در محدوده هايي كه درگير با ماسه نيست 110 كيلومتر و در مسيرهاي ماسه گير به 70 كيلومتر در ساعت رسيده است.

وي گفت: هم اينك پيمايش قطار مسافري از زاهدان به تهران در مدت 22 ساعت انجام مي شود و از طرف ديگر واگن هاي چهار تخته نيز به اين قطار افزوده شده است.

***در اوايل بهره برداري از اين خط ريلي تنها يك قطار در هفته از زاهدان به مقصد تهران حركت مي كرد كه با اقدامات انجام شده اكنون روزي يك قطار مسافري از زاهدان به تهران و بالعكس در حال تردد است.

مديركل راه آهن جنوب شرق افزود: با راه اندازي واگن حمل خودرو و حمل توشه به فاصله يك روز در ميان خودرو و هفته اي يكبار كالا در اين مسير جابه جا مي شود.

داودي اضافه كرد: با تكميل خط آهن زاهدان به كرمان براي 300 نفر اشتغال مستقيم ايجاد شد كه تمامي اين افراد آموزش ديده و سپس به كار گرفته شدند.

وي اظهار داشت: مشكل مهمي كه در موضوع سوخت استان وجود داشت با راه اندازي جايگاه تخليه فرآورده هاي نفتي با حجم در حال استفاده روزانه يك ميليون و 100 هزار ليتر گازوييل برطرف شد.

وي گفت: پيش تر اين حجم گازوييل توسط 50 دستگاه تريلي از شهرهاي ديگر به زاهدان منتقل مي شد كه با انتقال اين حجم سوخت توسط قطار اين مشكل برطرف شد.

وي افزود: راه آهن سيستان و بلوچستان آمادگي انتقال روزانه 6 ميليون ليترسوخت را نيز دارد.

داودي گفت: تدبير ايجاد خط فرعي تخليه گاز مايع كه در 30 كيلومتري زاهدان واقع شده است نيز براي مقابله با بحران كمبود گاز پيش بيني شد و هم اينك بيش از 90 درصد گاز مايع خانگي با واگن هاي ريلي حمل مي شود.

مديركل راه آهن جنوب شرق تصريح كرد: با تعيين زمان مشخص براي تردد قطار باري مسير زاهدان به كويته، از اين پس تجار مي توانند بار خود را بر اساس برنامه ريزي از ميرجاوه تا كويته پاكستان منتقل كنند.

داودي اظهار داشت: اين قطار هر پنجشنبه از كويته حركت كرده و شنبه در زاهدان تخليه بار انجام مي دهد و مجددا پس از عمليات بارگيري روز دوشنبه به سمت كويته پاكستان حركت مي كند.

3042

سرخط اخبار استان‌ها