سوگواری مردم خراسان جنوبی در فراق شهید جمهور + فیلم

بیرجند - ایرنا - مردم خراسان جنوبی ساعاتی بعد از اعلام خبر شهادت رئیس جمهور و همراهان با حضور در مساجد، حسینیه‌ها و مکان‌های دیگر در رثای خادم ملت و نماینده خود در مجلس خبرگان رهبری به سوگ نشستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسجد امام حسین (ع) و هیات ابوالفضلی (مصلای قدیم) بیرجند از جمله مکان‌هایی در مرکز استان است که مراسم گرامیداشت شهدای خدمت پیش از ظهر دوشنبه در آنها برگزار شد.

مسجد امام حسین شهر بیرجند که از روزهای قبل برای برگزاری جشن‌های دهه کرامت تزیین شده بود امروز همزمان با سالروز ولادت امام رضا (ع) در سوگ شهادت خادم الرضا حال و هوای متفاوتی داشت.

مردم این دیار آخرین بار نیمه شعبان سال گذشته میزبان آیت الله رئیسی بودند و امروز نبودش را به سوگ نشستند.

اگرچه رئیس جمهور از شهریور سال ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۲ سه سفر استانی و مردمی به خراسان جنوبی داشت اما آخرین سفر او بدون هر گونه تشریفات با هواپیمایی عمومی به این استان انجام شد تا در آستانه انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری با مردم دیدار کند.

آن موقع مردم بیرجند هرگز تصور نمی‌کردند چند ماه بعد در رثای کسی که خود را وقف خدمت به مردم و پیشرفت ایران اسلامی کرده بود، باید در این مکان سوگواری کنند.

اجتماع خودجوش مردمی بعد از نماز ظهر و عصر امروز برای بزرگداشت رئیس جمهور مردمی برگزار شد تا جلوه دیگری از وفاداری و قدرشناسی مردم این خطه باشد.

خادمیاران رضوی در ورودی‌های مسجد ایستاده‌اند و به سوگواران خادم الرضا در روز ولادت امام رئوف خوش آمد می‌گویند اما با بغضی که همه در گلو دارند.

در جمع شرکت کنندگان با شهروندی همکلام می‌شویم که شعری را برای آیت الله رئیسی سروده است.

ابتدا گفت و گو را با این بیت آغاز می‌کند به نام خداوند اهل یقین/ خداوند مردان فتح المبین/ خدایی که در لحظه‌های خطر/ به ما می‌دهد جرات بیشتر. و بعد با بغض و گریه ادامه داد: رئیسی اهل ایرانشهر عشق است/ رئیسی کشورش را سرنوشت است/ رئیسی هست سرباز ولایت/ رئیسی می‌کند از حق حمایت.

تربیت یافته مکتب رضوی 

مدرس حوزه و دانشگاه در این مراسم یادبود به تبیین سیره رضوی در شخصیت شهید آیت الله رئیسی پرداخت و گفت: آیت الله رئیسی تربیت یافته مکتب رضوی بود از همین رو مردم‌داری و مبارزه با فاسد جزو مهمترین ویژگی‌های شخصیتی اش است.

حجت الاسلام مجتبی شیدایی اظهار کرد: رئیس جمهور فقید در مصاحبه تلویزیونی خود گفته بود که من زندگی خودم را مدیون امام رضا (ع) هستم.

وی افزود: این از عنایات امام رضا و نوعی کرامت است که فردی ریاست جمهوری او در ایام ولادت امام رضا (ع) شروع و بعد سه سال در چنین روزی شهید شود لذا اینها نشانه‌ای است که شهید آیت الله رئیسی مرد اثرگذار برای امت اسلامی بود.

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: یکی از راه‌هایی که می‌توانیم حق و باطل را تشخیص دهیم و مسیر درست را پیدا کنیم این است که بدانیم خروجی مکتب‌ها چه افرادی هستند.

وی ادامه داد: در ادعای لیبرال‌ها و تمدن غرب قله‌های شخصیتی کسانی هستند که فساد اخلاقی و انواع آلودگی در چهره خبیث‌شان دیده می‌شود و ابایی هم از آن ندارند اما مکتب اسلام اشخاصی همچون آیت الله رئیسی تربیت می‌کند و خروجی آن چنین افرادی است.

آیت الله رئیسی در برابر مردم تواضع داشت

حجت الاسلام شیدایی گفت: مردمی بودن از ویژگی‌های امام رضاست و شهید رئیسی هم که سید محرومان لقب گرفته در مقابل مردم با خضوع کامل می‌نشست و گفت و گو می‌کرد این فردی است که در مکتب رضوی تربیت شده است.

وی اظهار کرد: اما ممکن است افرادی باشند که احساس می‌کنند مسئولیت دارند و خود را تافته جدابافته بدانند پس نگاه از بالا به پایین داشته باشند که ناشی از تفکر هارونی است.

مدرس حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه آیت الله رئیسی نشان داد می‌توان مسوول و در عین حال خاضع و مردمی بود گفت: مخالفان او که به دنبال کوچکترین لکه سیاه بودند حتی لکه خاکستری اقتصادی در زندگی این شهید نتوانستند پیدا کنند تا علیه او حرف بزنند لذا این مرد آلوده به مفاسد اقتصادی نشد به همین دلیل زبان گویا داشت و در رابطه با مفاسد اقتصادی بلند صحبت می‌کرد و گفته بود که گشت ارشاد برای مسوولان راه می‌اندازد.

وی افزود: او مسوول دنیاپرستی نبود چون ریشه همه گناهان حب دنیا است وقتی مسوولی آبروی خود را برای رسیدن به مواهب دنیای خرج می‌کند به نظام و انقلاب ضربه می‌زند اما آیت الله رئیسی از سیره امام رضا آموخته بود که اگر می‌خواهد مسوولی در نظام اسلامی باشد نباید حرص و دنیاپرستی داشته باشد البته این ویژگی‌ها در آیت الله آل هاشم هم وجود دارد.

وی گفت: همچنین آیت الله رئیسی در مبارزه با فساد خط قرمز نداشت و این کار مهم را انجام می‌داد از همین رو آمار عزل و نصب که در سفرهای استانی اتفاق می‌افتاد نشان می‌دهد دنبال مسائل حزبی نبود بلکه خدمت به خلق الله را سرلوحه داشت.

حجت الاسلام شیدایی با تاکید بر اینکه آزادمنشی نیازمند داشتن روحیه رضوی است ادامه داد: گلایه‌های مردم از برخی مسئولان به این خاطر است که چرا سیره رضوی را دنبال نمی‌کنیم و رئیس جمهور محبوب به دلیل پیروی از امام رضا محبوب قلب‌ها شد.

نگرانی ملت برای بازگشت رئیس جمهور

وی با اشاره به نگرانی ملت در شب گذشته برای بازگشت رئیس جمهور گفت: دیشب در کشورهای مسلمان و غیر مسلمان از شیعه سنی و مسیحی بیدار بودند و دعا می‌کردند که نشان از محبوبیت ایشان دارد.

مدرس حوزه و دانشگاه با تاکید بر لزوم عمل به فرمایشات رضوی افزود: اهل سنت هم دلداده امام رضا هستند چون این امام اخلاق نبوی داشت و در مکتب رضوی خود را نشان داد لذا اگر آیت الله رئیسی محبوبیتی در قلب‌ها دارد به خاطر اتکا به مکتب رضوی است.

وی اظهار کرد: این مرد خدا و سید شهید هیچگاه به دنبال تخریب دیگران نبود و بداخلاقی سیاسی نمی‌کرد در حالی که می‌توانست این اقدام را انجام دهد ولی پرهیز داشت، می‌توانست برخی برخوردهای خارج از چارچوب اسلام را انجام دهد تا رای بخرد اما هیچگاه چنین کاری را انجام نداد.

حجت الاسلام شیدایی با بیان اینکه رقابت‌های غیر سالم از بداخلاقی‌ها شکل می‌گیرد گفت: اگر سبقت در راه خیر باشد فرد هیچ وقت کار غیر مجاز انجام نمی‌دهد و اخلاق اسلامی را رعایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شهید آیت الله رئیسی پای صحبت پیرمرد روستایی در منطقه مرزی نشست ادامه داد: بارها و بارها چنین صحنه‌هایی را شاهد بودیم لذا سیره این شهید بود که اخلاق اسلامی را حفظ می‌کرد.

نظیر این مراسم در سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی نیز در حال برگزاری است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌ الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهور اسلامی ایران در اثر سانحه هوایی حین خدمت به مقام رفیع شهادت نایل شد.

بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان بعد از ظهر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی، به مقصد تبریز در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد. عملیات امدادی از ساعات اولیه حادثه تا صبح امروز بی وقفه ادامه داشت و تلاش‌ها برای پیدا کردن بالگرد سانحه‌دیده به علت مه آلود بودن هوا و سخت گذر بودن منطقه جنگلی و کوهستانی، ساعت‌ها به طول انجامید.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌ فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌ جمهور، تعدادی از محافظین و کادر پروازی بالگرد نیز در این سانحه هوایی به شهادت رسیدند.

آیت الله سید ابراهیم رئیس‌الساداتی ۶۴ ساله هشتمین رئیس‌ جمهور ایران و نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری بود.

وی متولد ۲۳ آذر ۱۳۳۹ شهر مقدس مشهد است که مسئولیت‌هایی از جمله ریاست قوه قضاییه و معاونت اول این قوه، دادستانی کل کشور، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تولیت آستان قدس رضوی و نایب رئیسی مجلس خبرگان رهبری را در کارنامه داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha