گام‌های استوار آیت‌الله رییسی برای توسعه آذربایجان‌غربی/خدمتی که ماندگار شد

ارومیه- ایرنا- آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در سه سال خدمت‌گزاری مردم ایران در کسوت ریاست جمهوری، اقدامات ارزنده ای برای توسعه آذربایجان غربی انجام و پایه ریزی کرد که گام هایی بلند برای زدودن نام محرومیت از این استان بود که این خدمات ماندگار بوده و خواهد ماند.

به گزارش ایرنا آیت الله رییسی با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» با نامزدی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با کسب بیش از ۱۷ میلیون و ۹۳۶ هزار از مجموع ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار رای به عنوان هشتمین رییس‌جمهوری ایران انتخاب شد و از همان ابتدای تشکیل دولت محرومیت زدایی و در کنار مردم بودن را برای داشتن ایران قوی محور فعالیت های خود انتخاب کرد.

آذربایجان غربی در چند دهه گذشته، از محرومیت ها و عقب ماندگی های بسیاری رنج می کشید که همه این موارد در رصد دولت سیزدهم با هدایت آیت الله رییسی قرار گرفت و بسیاری از این محرومیت ها در دوره سه ساله گذشته، رنگ باخت.

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ بود که رییس جمهور کشورمان وارد آذربایجان غربی شد تا با دستی پرتوان و کوله باری از برنامه های متنوع برای پیشرفت این نقطه مرزی امیدواری را برای شهروندان آن به ارمغان آورد؛ حضور رییس جمهور و هیات همراه در بیست و یکمین سفر استانی در دیار اقوام و ادیان و سرزمین فرصت‌های طلایی، گامی اثربخش برای جبران عقب ماندگی‌های تاریخی این خطه از کشور بود.

رییس جمهور در اولین برنامه کاری سفر به آذربایجان غربی، رسیدگی به مهمترین دغدغه های مردم آذربایجان غربی را در دستور کار قرار داد و با بالگرد بر فراز دریاچه ارومیه رفت تا از نزدیک در جریان وضعیت نگین آبی آذربایجان و طرح های اجرایی برای احیای آن قرار گیرد.

دریافت نظرات اقشار مختلف مردم در فضایی صمیمی و به دور از دغدغه، از جمله بهترین بخش های سفر ایشان به آذربایجان غربی بود تا جایی که رییس جمهور حتی بارها پس از شنیدن سخنان، متن این صحبت ها را نیز دریافت می کرد تا با دقت بیشتری، آنها را مطالعه کرده و دغدغه های منتخبان اقشار مختلف مردم را بشنود.

گام‌های استوار آیت‌الله رییسی برای توسعه آذربایجان‌غربی/خدمتی که ماندگار شد

در میدان بودن از ویژگی های وی و تیم کاری ایشان بود و همواره به عینه می شد این خصوصیت منحصر به فرد را در سفرهای متعدد به نقاط مختلف و دور افتاده مشاهده کرد؛ ۱۵۷ مصوبه در پایان اولین سفر استانی آیت الله رییسی به آذربایجان غربی به تصویب رسید تا در راستای توسعه این خطه از کشور اجرایی شود.

این مصوبات در حوزه‌های راه، جهاد کشاورزی، نیرو، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان بوده که در حوزه های مختلف پیگیری شده است.

حضور در پایانه مرزی تمرچین از موارد قابل توجه سفر ایشان بود که تاکید داشتند آذربایجان غربی ظرفیت های صادراتی خوبی دارد و در همین فرصت کم فعالیت دولت سیزدهم، افزایش قابل توجهی در صادرات صورت گرفته که این روند باید ادامه یابد و همواره شاهد ارتقای تجارت مرزی و صادرات باشیم.

موضوع قابل توجه در سفر ایشان این بود که هیچ کلنگی برای احداث طرح جدید بر زمین زده نشود،چرا که وی تاکید داشت "دولت سیزدهم در راستای رفع مشکلات مردم فعالیت می کند و اتمام به موقع طرح های اجرایی نیمه تمام از جمله اقداماتی است که صورت می گیرد و ما درصدد هستیم تا رضایت مردم را کسب کنیم."

شکوفایی بخش معدن آذربایجان غربی از دیگر تاکیدات ایشان بود که مقرر شده بود تا برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف ازاین ظرفیتهای عظیم استفاده شود و حق مالکانه معدن به این استان برگردد.

اما این سفر، آخرین سفر وی به آذربایجان غربی نبود و در جریان زلزله خوی در پاییز و زمستان ۱۴۰۱ روز ۱۶ بهمن ماه مردم این خطه شاهد حضور سرزده وی در میان جمعیت روستایی زلزله دیده بودند که در پی چراغ امیدی برای گرمابخشی به خانه های شان بودند و باز این مرد میدان عمل ثابت کرد که همواره در کنار مردم است و با مصوبات سریع الا اجرا دوباره نور امید را در دل روستاییان برافروخت.

مردم آذربایجان غربی و بخصوص شهرستان خوی روز ۱۶ بهمن سال ۱۴۰۱ را همواره به خاطر خواهند داشت چرا که آیت الله رییسی در همان روز در جمع مردم زلزله زده خوی دقیقا یک هفته پس از وقوع این رخداد حاضر شدند تا ضمن ابراز همدردی با مردم و شنیدن مشکلات آنان مرهمی نیز بر آلام آنان گذاشته باشد.

هرچند اقدامات امدادی و کمک به زلزله زدگان و آواربرداری ها در سطح وسیعی با همت مسوولان استانی انجام گرفته بود، ولی بعد از حضور رییس جمهور در این نقطه و با پیگیری های استاندار آذربایجان غربی سرعت بیشتری گرفت و از همان روزهای اولیه بعد از وقوع زلزله ساخت مسکن های مقاوم برای مردم این خطه مرزی آغاز شد.

در طی این رویداد ماشین آلات سنگین از استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و کردستان در کنار سایر نیروهای استانی به یاری مردم روستاهای خوی شتافتند تا بار دیگر مردمی بودن دولت و خدمات ان را صورت عینی ببخشند.

حضور رییس جمهور در شهرستان پیرانشهر در پنجم اسفند سال ۱۴۰۱ در راستای بهره برداری از طرح تونل انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه سومین حضور وی در آذربایجان غربی در طول یکسال بود که برای این منظور رییس جمهور به صورت زمینی راهی محل اجرای طرح در نقده شد.

در راستای حمایت از محیط زیست و رفع دغدغه مردمی پروژه عظیم‌ تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه که کار اجرایی آن از سال ۱۳۹۴آغاز و در دولت سیزدهم روند ترمیم و رفع مشکل آن با سرعت دنبال شده بود، با حضور و دستور آیت الله رئیسی افتتاح شد.

در این طرح که در مجموع برای اجرای آن، ۳۵ هزار میلیارد ریال هزینه شد، آب از مخزن سد کانی سیب وارد تونل انتقال ۳۶ کیلومتری شده، پس از آن با ورود به کانال ۱۱ کیلومتری، به رودخانه گدار می‌رسد و پس از طی ۲۸ کیلومتر مسیر این رودخانه وارد پهنه آبی دریاچه ارومیه می‌شود.

در فاز نخست این طرح، ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به صورت سالانه وارد دریاچه ارومیه می شود و در فاز دوم طرح هم طبق گفته مسوولان مربوطه و با اجرای طرح‌های مرتبط انتقال آب تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به این زیست بوم منتقل می شود.

هم اکنون بعد از گذشت یک هزار و ۲۳ روز از آغاز بکار دولت سیزدهم و در فقدان حضور این دولت مرد که برای داشتن ایران قوی شب از روز نمی شناخت، مردم آذربایجان غربی شاهد شکوفایی اقتصادی این استان مرزی در ابعاد داخلی و خارجی هستند.

پنج هزار پروژه عمرانی و اقتصادی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در این استان بهره برداری شد

حال یک سال پس از آخرین سفر رییس جمهور به آذربایجان غربی و گذشت سه سال از عمر دولت بیش از پنج هزار پروژه عمرانی و اقتصادی در این استان بهره برداری شده است که اغلب طرح های نیمه تمام بودند.

بیش از ۴۴۰ هزار میلیارد ریال در استان از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال گذشته برای اجرایی شدن این طرح ها هزینه شد و اختصاص ۵۰۰ هزار میلیارد ریال در سفر سال ۱۴۰۱ رییس جمهور به آذربایجان‌غربی شرایط بهتری نسبت به سایر استان ها در این منطقه حاکم شد.

با بهره برداری از این طرح ها خدمتگزاری دولت مردمی به شهروندان آذربایجان غربی در شرایط خاص تحریم‌های ظالمانه و جنگ ترکیبی دشمن علیه ایران اسلامی رنگ و روی واقعیت به خود گرفت و مشاهده این خدمات باعث شد تا مردم و مسوولان بیشتراز گذشته دست مسوولان را برای توسعه و پیشرفت بفشارند.

ساخت و احداث حدود یک هزار کلاس درس در آذربایجان غربی در قالب نهضت مدرسه سازی از اقدامات مهمی بود که در سه سال اخیر در استان برداشته شده و موجب تغییر محسوس سرانه فضای اموزشی در اغلب نقاط نیازمند به توسعه شده در حالیکه این منطقه نیاز مبرمی به پنج هزار کلاس دارد.

براساس آمار و اطلاعات موجود در ابتدای کار دولت سیزدهم استان، در نرخ فلاکت در دریف سی ام کشور بود و در سرجمع نرخ بیکاری و نرخ فلاکت و تورم وضعیت مطلوبی نداشت ولی در کمتر از سه سال با اجرای یک برنامه منسجم این استان هم اکنون جزو استانهای برتر و در ردیف اول کشور در کاهش نرخ بیکاری در تمام فصول سال و تورم است.

افزایش سرمایه گذاری های بخش خصوصی و حمایتهای نهادهای انقلابی در این منطقه از جمله گامهای مهمی بوده که دولت با مدیریت و راهبری منحصر به فرد آیت الله رییسی و با یک برنامه ریزی مطلوب در راستای رفع محرومیت زدایی برداشته شده است و اولین تاثیر آن، کاهش بیکاری در منطقه بوده است.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

آیت‌الله سیّدابراهیم رئیس‌الساداتی ۶۴ ساله هشتمین رئیس‌جمهور ایران بود. وی متولد ۲۳ آذر ۱۳۳۹ شهر مقدس مشهد بود و مسئولیت‌هایی چون ریاست قوه قضاییه و معاونت اول این قوه، دادستانی کل کشور، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نایب رئیسی مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان قدس رضوی را در کارنامه داشت.

حجت‌الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha