۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۱۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85482844
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۹ میلیون متر مکعب سیلاب وارد سدهای خراسان‌شمالی شد

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۱۸
کد خبر: 85482844
۹ میلیون متر مکعب سیلاب وارد سدهای خراسان‌شمالی شد

بجنورد-ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: ۹ میلیون متر مکعب سیلاب از ناحیه بارش باران اخیر وارد سدهای استان شد.

سید عقیل مرتضوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهار سیلاب سد «شیرین دره» در شهرستان مانه‌، سد «بارزو» در شیروان و سد «غلامان» در شهرستان رازوجرگلان در بارندگی اخیر مانع بروز خسارات در پایین دست شد.

وی تصریح کرد: سد «شیرین دره» با مخزن ۲۷۰ متر مکعب بر ثانیه بیشترین سیلاب را در بازه زمانی ۲ ساعته مهار کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سیلابی با دبی پیک ۲۴۰ متر مکعب بر ثانیه در مخزن سد «بارزو» و سیلاب دیگری نیز با دبی پیک ۱۸۹ متر مکعب بر ثانیه در مخزن سد «غلامان» مهار شد.

وی افزود: مخازن سدهای استان در مجموع گنجایش ذخیره ۲۲۳ میلیون متر مکعب آب را دارند که در شرایط کنونی حجم ذخیره آب موجود در مخازن سدهای استان معادل حدود ۲۶ درصد است و این شرایط بر ضرورت بیش از پیش مدیریت بهینه مصرف آب توسط مصرف کنندگان اعم از بخش کشاروزی، شرب و صنعت تاکید دارد.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی هشت سد و ۱۱ بند انحرافی دارد و توان ذخایر آبی سدهای استان ۲۲۳ میلیون مترمکعب است ضمن اینکه ۳۲ تشکل در پایاب این سدها فعال هستند و این منابع آبی سهم مهمی بر توسعه بخش کشاورزی ایفا می کنند.

استان خراسان شمالی از لحاظ جغرافیایی در منطقه معتدل کوهستانی واقع است که میانگین باران سالانه آن حدود ۲۴۰ میلمتر می رسد و حدود ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی دارد با تولید افزون بر یک میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی است و ۸۲ هزار نفر بهره برداری بخش کشاورزی این استان محسوب می شوند.

میزان بارش در استان از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۲ تا ۲۱ اردیبهشت ماه جاری) ۲۱۶ میلیمتر ثبت شد که این رقم نسبت به سال آبی گذشته ۴۵ درصد افزایش دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha