۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۱۶
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85482464
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اعتراضات گسترده در کالدونیای جدید؛ ۶۰۰ نظامی فرانسوی نظم را تحمیل کردند

تهران-ایرنا- وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که با استفاده از ۶۰۰ نیروی نظامی آرامش را در مجموعه جزایر کالدونیای جدید برقرار کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی، فرانسه روز یکشنبه عملیات گسترده ای را با بیش از ۶۰۰ نیروی نظامی در کالدونیای جدید، برای سرکوب تحرکات محلی در واکنش به اعطای حق رای به شهروندان فرانسوی آغاز کرد.

کالدونیای جدید در جنوب غربی اقیانوس آرام و از قلمروهای فراسرزمینی فرانسه است و در محدوده ملانزی در جنوب اقیانوس آرام قرار دارد.

ژرال دارمنن وزیر کشور فرانسه با انتشار پیامی در شبکه ایکس هدف از این عملیات را برقراری مجدد نظم و بازپس‌گیری کنترل جاده اصلی بین نومئا، پایتخت کالدونیای جدید و فرودگاه اعلام کرد.

کمیسیون عالی جمهوری در کالدونیای جدید گزارش داده است که نزدیک به ۶۰ سد معبر با کمک ژاندارمری و پلیس ملی خنثی شد.

وزیر کشور فرانسه خاطرنشان کرد: در این ارتباط بیش از ۲۰۰ نفر دستگیر و ۲۰ فروشگاه مواد غذایی نیز تاکنون در منطقه بازگشایی شده اند.

وی گفت که دولت فرانسه می‌داند که هنوز موانع زیادی برای پاکسازی وجود دارد.

بر اساس انیگزارش دستکم ۶ نفر در ناآرامی‌هایی که از روز دوشنبه گذشته آغاز شدند، کشته و صدها نفر بازداشت شده اند.

اعتراضات پس از تصویب اصلاحات قانون اساسی در قوانین رای گیری توسط مجلس ملی فرانسه آغاز شد. این اصلاحات به اتباع فرانسوی که دست کم ۱۰ سال در این جزیره زندگی کرده‌اند، حق رای در انتخابات محلی را می‌دهد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه در مجمع الجزایر وضعیت فوق العاده اعلام و کارکنان ارتش را به منطقه اعزام کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha