عسگری: فعالیت افشاریان در کمیته داوران غیرقانونی بود/ من هم پیشنهاد تبانی داشتم!

تهران- ایرنا- رئیس اسبق کمیته داوران فدراسیون فوتبال مدعی شد که حضور رئیس مستعفی این کمیته در این سمت از ابتدا غیرقانونی بوده است!

حسین عسگری رئیس اسبق کمیته داوران فدراسیون فوتبال چهارشنبه‌شب در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص حواشی رخ‌داده و استعفای خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال مدعی شد: اتفاقاتی که رخ داد، عادی نیست و همه به خوبی می‌دانند چه اتفاقی افتاده است! از قدیم این موارد وجود داشته و همواره فدراسیون به آنها بی‌توجه بوده است. اکنون هم دستگاه قضا به پرونده ورود کرده و افشا شده و متاسفانه اراده‌ای در بدنه فوتبال برای برخورد با این اتفاقات وجود نداشته است.

وی افزود: چندی پیش صحبتی از رسول کربکندی دیدم که می‌گفت ۱۰ سال پیش اتفاقی مشابه رخ داده و او دراین‌باره صحبت کرده بود اما در آخر خودش را ۳ میلیون تومان جریمه کردند! داوران فوتبال مثل سیدمهدی سیدعلی و وحید صالحی به صورت علنی در این مورد و پیشنهاداتی که به آنها شده بود، حرف زدند اما هیچ اتفاقی رخ نداد. به نظر می‌رسد این اتفاقات در فوتبال ما عادی شده است. قطعا عزم و اراده‌ برای مبارزه با این پدیده شوم، به نتیجه خواهد رسید. در هر صورت برخی افراد هستند که می‌خواهند از راه غیرقانونی و میانبر به خواسته‌های خود برسند و باید با آنها برخورد قاطع شود.

رئیس اسبق کیمته داوران اضافه کرد:‌ یک دهه پیش در کشور کره‌ جنوبی ۱۵ بازیکن با همکاری یکدیگر و سایت‌های شرط‌بندی اقدام به مداخله در نتایج کردند. فدراسیون فوتبال کره‌جنوبی طی حکمی تمامی بازیکنان را مادام‌العمر از هرگونه فعالیت ورزشی و فوتبالی منع کرد و با ارسال نامه‌ای از فیفا نیز خواست تا در سایر کشورها این قانون نیز اجرا شود. این اقدامات بازدارنده نتیجه خواهد داد.

عسگری افزود: وقتی جرمی رخ می‌دهد اگر درست تصمیم‌گیری و برخورد شود، شک نکنید اثرگذار خواهد بود. یقینا اگر قوه قضاییه به موضوع ورود نمی‌کرد این ماجرا ادامه داشت. آن هم در شرایطی که گفته می‌شود گزارش این مسائل و اتفاقات را سال گذشته به فدراسیون ارائه دادند اما به نظر می‌رسد که آنها توجهی نکردند. موضوعی مطرح شده که درست یا غلط یک اتهام است و باید به آن رسیدگی شود.

عسگری: فعالیت افشاریان در کمیته داوران غیرقانونی بود/ من هم پیشنهاد تبانی داشتم!

وی در واکنش به اینکه اتفاقات اخیر باعث شده است تا جامعه داوران مورد انتقاد قرار بگیرد، بیان کرد: چنین اتفاقی مایه شرمساری فدراسیون فوتبال، جامع داوری و تمامی فوتبال دوستان است و داوری تنها بخشی از آن محسوب می‌شود. همیشه در این مواقع اشتباهاتی رخ می‌دهد که بیشتر از همه داوران متهم می‌شوند. وقتی سازمانی که متولی برگزاری رقابت‌هاست و برنامه‌ریزی مسابقات را برعهده دارد، در چنین پرونده‌ای متهم است نباید از آن به سادگی عبور کرد. نمی‌خواهم کسی را تطهیر کنم به طور حتم کسی نمی‌تواند بگوید در فلان بخش همه مبرا از خطا و اشتباه هستند و قطعا چنین مواردی همواره وجود داشته است و باید با آن مبارزه کرد.

رئیس اسبق کمیته داوران همچنین درباره اتهامات وارد شده علیه افشاریان نیز اظهار داشت: از همان ابتدا نه تنها من بلکه خیلی از پیشکسوتان مخالف حضور او بودند. طبق قانون فیفا افشاریان صلاحیت کار در کمیته داوران را نداشت. طبق قانون فیفا رئیس کمیته داوران و اعضای آن نباید در هیچ یک از باشگاه‌های و نهادهای فوتبالی زیر مجموعه فدراسیون عضو باشند. افشاریان در حالی رئیس کمیته داوران شد که ریاست هیات فوتبال کهگیلویه و بویراحمد را نیز برعهده داشت و طبق قانون فیفا فعالیت او در مجموعه کمیته داوران غیرقانونی بود اما برای کسی در فدراسیون اهمیت نداشت! نمی‌توان از این مسائل خیلی ساده عبور کرد. مگر فیفا «سپ بلاتر» که ۱۸ سال ریاست آن را برعهده داشت، محروم و جریمه نکرد؟! بعد از فساد «میشل پلاتینی» در یوفا چه برخوردی با او شد؟ به ‌طبع برخورد قاطع از بروز چنین اتفاقات جلوگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: این اتفاقات همیشه بوده و خواهد بود. در زمان قضاوت من با اینکه کسی جرات نداشت سمت من بیاید اما باز هم به من پیشنهاداتی برای تبانی می‌شد و من هم این موضوع را گزارش کردم اما کسی اهمیت نداد. تیم‌ها خرج می‌کنند تا نتیجه بگیرند اما شما می‌بینید یک تیم برای تفاضل گل قهرمانی را از دست می‌دهد یا سقوط می‌کند. این اتفاقات نقشی مهم و روی سرنوشت یک تیم و حتی بازیکنان اهمیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha