طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه تهیه شد

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۲۳
کد خبر: 85482229
طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه تهیه شد

ارومیه - ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه تهیه و تدوین شده است.

مرتضی صفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدامات انجام شده برای احیای ۳۷۰ هکتار بافت تاریخی ارومیه افزود: در صورت تصویب طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه، این طرح می‌تواند ضمن حل مشکلات ساکنان بافت به احیای بافت تاریخی ارومیه نیز کمک کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به اینکه فقط تعداد انگشت‌شماری از خانه‌های تاریخی ارومیه باقی مانده از شهرداری ارومیه درخواست می‌شود نسبت به تملک آنها اقدام کند.

وی اظهار کرد: پس از تملک این خانه‌های قدیمی باید در اسرع وقت برای مرمت آنها اقدام و سپس کاربری متناسب با بنا برای آنها تعریف شود.

صفری ادامه داد: سه بنای تاریخی که در سال گذشته تحویل این اداره‌کل شد در حال حاضر مورد مرمت قرار گرفته و مدرسه هدایت با کاربری اولین خانه صنایع‌دستی استان پذیرای گردشگران است، خانه انصاری در حال مرمت بوده و مرمت مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه رو به اتمام بوده و سپس تبدیل به موزه مدرسه، تاریخ و ورزش خواهد شد.

صفری اظهار کرد: در حال حاضر مرمت چندین بنای تاریخی در سطح استان در دستور کار قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به مرمت مسجد یوردشاهی، مناره، مسجد جامع، و خانه گردشگری ارومیه اشاره کرد.

۳۵ میلیارد ریال برای مرمت مدرسه ۲۲ بهمن

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: مرمت مدرسه تاریخی ۲۲ بهمن ارومیه پس از چند فصل مرمتی در مراحل پایانی قرار دارد.

وی اظهار کرد: تاکنون ۳۵ میلیارد ریال برای مرمت این بنا هزینه شده است و قرار است با کاربری موزه مدرسه، تاریخ و ورزش به بهره‌برداری برسد.

صفری افزود: نورپردازی نماها و محوطه حیاط مجموعه، ساماندهی، اجرای بخشی از دیوار محوطه حیاط شرقی بنا به طول ۲۰ متر، مرمت و اجرای رنگ‌آمیزی درب و پنجره‌ها، نصب مبلمان فضاهای داخلی، اجرای کف‌سازی نهایی طبقات باقی مانده در ۷۰۰ مترمربع، نصب پله‌های سنگی فضاهای داخلی، نصب نرده‌های فضاهای داخلی، مرمت و رنگ‌امیزی ورق‌های سقف شیروانی از جمله اقدامات مرمتی هستند.

طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه تهیه شد

به گزارش ایرنا مدرسه تاریخی ۲۳ بهمن ارومیه از جمله بناهای دیدنی بوده که در بافت تاریخی ارومیه قرار داد و قدمت آن به دوره پهلوی برمی‌گردد.

این دبیرستان در بافت تاریخی شهر ارومیه قرار گرفته است قدمت این بنا به دوره پهلوی اول بر می گردد دبیرستان پهلوی که از زمان تشکیل، در ساختمانی استیجاری استقرار داشت در اواخر سال ۱۳۱۲ش که موسسات آموزشی و بهداشتی خارجی بر چیده شد و املاک آنها توسط دولت خریداری شد به ساختمان تازه ساخت آمریکایها واقع در خیابان امام کنونی جنب ضلع شمالی خیابان خیام شمالی منتقل شد.

این دبیرستان در سال ۱۳۲۷ش به نام "رضاشاه کبیر" تغییر نام داد و این نام پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 به "شریعتی" تغییر کرد و در حال حاضر این ساختمان با نام "۲۲ بهمن" با تصویب وزارت آموزش و پرورش به عنوان "موزه آموزش و پرورش" در حال تجهیز است.

این اثر تاریخی در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۷۲۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha