۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۲:۲۹
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85481517
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

روسیه: اعتراضات کالدونیای جدید نتیجه بن‌بست سیاست فرانسه در مستعمره ها است

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعتراضات در کالدونیای جدید را «نتیجه استعمارزدایی ناقص» و «بن‌بست سیاست فرانسه در مستعمره‌های سابق» دانست و از پاریس خواست تا از توسل به زور علیه معترضان در این مجمع‌الجزایر خودداری کند.

به گزارش ایرنا به نقل از تاس، زاخارووا شنبه در بیانیه‌ای گفت: تظاهرات به شورش‌های گسترده‌ای تبدیل شده که این مجمع‌الجزایر را فرا گرفته و به کشته شدن چند شهروند و افسر پلیس و زخمی شدن ده‌ها مامور پلیس منجر شده است و صدها معترض نیز بازداشت شده‌اند.

وی افزود که روسیه از پاریس می‌خواهد «از استفاده افراطی از زور علیه معترضان خودداری کرده و حقوق و آزادی‌های بومیان کالدونیای جدید و سایر قلمروهای فرامرزی را که تحت کنترل دارد، تضمین کند.»

زاخارووا اظهار کرد، روسیه معتقد است که بحران در کالدونیای جدید «نتیجه تلاش‌های ناقص برای استعمارزدایی و نشانه دیگری است از اینکه سیاست فرانسه در قبال مستعمره‌های سابق که به قلمروهای فرامرزی تغییر نام یافته‌اند، به بن‌بست رسیده است.

اعتراضات از روز ۱۳ می (۲۴ اردیبهشت) از «نومه‌آ» پایتخت کالدونیای جدید و پس از آن آغاز شد که پارلمان فرانسه لایحه‌ای در مورد رای‌گیری در این مجمع‌الجزایر تصویب کرد.

بر اساس این قانون، افرادی که بیش از ۱۰ سال در کالدونیای جدید سکونت داشته باشند، می‌توانند در انتخابات محلی آن شرکت کنند.

در این اعتراضات تاکنون ۶ نفر کشته و صدها نفر از جمله بیش از ۶۰ افسر پلیس نیز زخمی شده‌اند. پلیس همچنین بیش از ۲۰۰ معترض را نیز بازداشت کرده است.

مجمع‌ الجزایر کالدونیا جدید در جنوب غربی اقیانوس آرام و بین استرالیا و فیجی قرار دارد و از سال ۱۸۵۳ که به تصرف فرانسه درآمد، یکی از قلمروهای فراسرزمینی این کشور محسوب می‌شود.

با وجود این که درخواست استقلال کالدونیا در سه همه‌پرسی اخیر شکست خورده اما هنوز به‌ خصوص در میان جمعیت بومیان از حمایت قابل توجهی برخوردار است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha