۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۵۱
کد خبرنگار: 5611
کد خبر: 85481327
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نتیجه مقاومت؛ اقتدار جمهوری اسلامی ایران

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۵۱
کد خبر: 85481327
بهاره بیژنی
نتیجه مقاومت؛ اقتدار جمهوری اسلامی ایران

بندرعباس - ایرنا - این روزها بحث مقاومت یا سازش با سایر دول و حتی دشمنان دیرینه این مرز و بوم نقل برخی محافل سیاسی است، روشنفکران دم از سازش می‌زنند و انقلابیون به دنبال مقاومت هستند اما اینکه کدام یک برای جامعه امروز ما بهتر است را می توان در برگ‌های تاریخ ایران زمین جست‌وجو کرد.

به گزارش ایرنا، طبق نوشته صفاءالدین تبرائیان، در ص ۱۳ کتاب "ایران در اشغال متفقین" یک روز پس از شروع جنگ جهانی دوم (چهارم سپتامبر ۱۹۳۹) محمود جم، نخست‌وزیر ایران، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در این موقع که

متاسفانه نایره و آتش جنگ در اروپا مشتعل شده است، دولت شاهنشاهی ایران به موجب این بیانیه تصمیم خود را به اطلاع عموم می‌رساند که در این کارزار بی‌طرف مانده و بی‌طرفی خود را محفوظ خواهد داشت.» زیرا به اعتقاد رضاشاه «ایران نه بدان اندازه قدرتمند بود که بتواند در جنگ شرکت کند و نه تا آن حد ضعیف بود که اجازه دهد حقوقش پایمال گردد.»

از این‌ رو «یک سیاست بی‌طرفی برای ایران ضرورت داشت و برای قدرت های متحارب نیز ارزشمند بود.»

متعاقب بیانیه محمود جم، علی‌اصغر حکمت، وزیر کشور، نیز به اتباع بیگانه آگاهی داد که از ابراز هرگونه احساساتی که منافی بی‌طرفی کشور ایران باشد جداً خودداری کنند.

خبرگزاری پاریس نیز در دوازدهم شهریور ۱۳۱۸ خبر بی‌طرفی ایران را مخابره کرد. همچنین مظفر علم، وزیر امورخارجه، در سیزدهم شهریور مراتب بی‌طرفی ایران را به اطلاع سفارت‌خانه‌های مستقر در تهران رسانید. اما نگرانی ایران از انعقاد پیمان عدم تعرض میان شوروی و آلمان در بیست‌وسوم اوت ۱۹۳۹ بود که طی آن هیتلر و استالین بر سر تقسیم اراضی لهستان و کشورهای بالتیک به توافق رسیده بودند و ایران پیش‌بینی می‌کرد که شاید شوروی طی یک تفاهم محرمانه با آلمان درصدد برآید موقعیت مسلط خود را بر ولایات شمالی ایران احیا کند.

سرانجام حمله ناگهانی آلمان به شوروی، در اول تیر ۱۳۲۰ تمامی معادلات را به هم ریخت و شوروی، که تا آن روز در صف متحدین قرار داشت، به اردوگاه متفقین پیوست.

با حمله متفقین، ایران عملاً به صحنه منازعه میان دول متخاصم تبدیل شد. آری؛ سازش کاری آن زمان ایران برای کشور گران تمام شد و با وجود اینکه در این جنگ اعلام بی طرفی کرد اما به دلیل شرایط خاص سیاسی و جغرافیایی خود به طور ناخواسته وارد این جنگ شد، و در ابعاد مختلف ساختاری خود از جمله، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و موارد دیگر تغییرات و دگرگونی هایی را تجربه کرد.

ایران در درازای این واقعه با مشکلات اقتصادی فراوانی روبه رو شد. به طوری که در داخل کشور میزان مواد اولیه برای تولید کارخانه‌ها کاهش یافت و در برخی مناطق کشور از جمله آذربایجان میزان مواد غذایی آنچنان کاهش یافت که به بروز یک قحطی جدی انجامید.

متفقین جنگ جهانی دوم بسیاری از راه آهن ها، کارخانه ها، شرکت های نفتی و کارگران ایرانی را به استثمار گرفته و در جهت منافع جنگی خود از آنها استفاده می‌کردند.

در مدت اشغال ایران توسط متفقین فضای سیاسی ایران نیز از تغییر و دگرگونی در امان نماند و باعث به وجود آمدن فرقه ها و احزاب سیاسی جدید در داخل کشور و دخالت کشورهای بیگانه درامور سیاسی کشورشد.

به دلیل خیانت کشورهای خارجی و به استثمار بردن منابع مختلف ملی از جمله" نفت" دیدگاه و نگرش سیاستمداران بعدی کشور نسبت به دولت های خارجی و سیاست های غیر منصفانه آنها تغییر کرد.

اما امروز مقاومت با انجام عملیات وعده صادق توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران وارد فاز جدیدی شد که مناسبات منطقه و بین المللی را تغییر داده است.

سردار علی بلالی مشاور عالی فرمانده هوافضای سپاه پاسداران نیز در مراسم اختتامیه جام رسانه امید، دستیابی به نقطه‌زنی بالا در موشک‌های ایرانی را حاصل خودباوری در کشور دانست و گفت: برای اینکه به این نقطه دست پیدا کنیم با مشکلات بی‌شماری روبرو بوده‌ایم و شکست‌هایی را نیز متحمل شده‌ایم اما هیچ‌گاه دست از تلاش برنداشتیم و از میدان خارج نشدیم که منجر به رسیدن به نتیجه شد.

وی ادامه داد: در ابتدای راه موشک‌هایی ساخته می‌شد که حتی در زمان تست محل دقیق اصابتش نیز مشخص نبود اما رفته رفته دقت کار افزایش یافت و با نصب سامانه‌های تروفی روی موشک‌ها، انحرافات موجود در موشک‌ها اصلاح شد.

مشاور عالی فرمانده هوافضای سپاه پاسداران تاکید کرد: امروزه موشک‌های ایرانی تماماً نقطه زن هستند و هیچ موشک غیر نقطه زن در جمهوری اسلامی ایران تولید نمی‌شود.

سردار بلالی تصریح کرد: تمامی تکنولوژی‌های تولید موشک در کشور بومی‌سازی شده است و با ادغام پیشرفت‌های روز دنیا با توان متخصصان داخلی موفق شده‌ایم نمونه‌های موفقی در تولید موشک داشته باشیم.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال سلاح موشکی زمین به زمین برای زدن اهداف ثابت استفاده می شود که شهید حاج حسن تهرانی مقدم، ماموریت زمین به زمین موشک ها را به زدن هدف های در حال حرکت تبدیل کرده است و امروز موشک خلیج فارس را تولید می‌کنیم که در نمایشگاه هوا فضا به معرض نمایش قرار داده شده است.

وی با اشاره به بخش تولیدات پهبادی کشور گفت: در حوزه پهپادی، زمان دفاع مقدس، پهپادی به نام تلاش وجود داشت که این پهپاد یک ربع ساعت پرواز می‌کرد، چهار کیلومتر بیشتر عملیاتی نبود. امروزه با دانشی که استفاده شده رسیدیم به پهپادهایی که تا سه هزار کیلومتر برد دارد.

تاریخ ایران طی چند قرن اخیر نشان داده که سازش با کشورهای ابرقدرت چیزی به جز استعمار و استثمار و ذلت را برای مردم ما به همراه نداشته اما عملیاتی همچون وعده صادق موجب ایجاد اقتدار و عظمت کشور در جهان شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha