تامین ۸۰ درصد منابع مالی ساخت نیروگاه‌ها از طریق صندوق توسعه ملی

تهران- ایرنا- وزیر نیرو با اشاره به اینکه وضع قوانین جدید، سرمایه‌گذاری در صنعت نیروگاهی را توجیه‌پذیر کرده است، گفت: اکنون شرایط برای تامین مالی و پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران صنعت نیروگاهی فراهم شده و تا ۸۰ درصد این سرمایه‌گذاری‌ها از طریق صندوق توسعه ملی اختصاص و تامین می‌شود.

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، "علی‌اکبر محرابیان" در باره امضای تفاهم‌نامه با صندوق توسعه ملی ایران در هفته گذشته ادامه داد: نیروگاه‌های جدید در دو قالب در حال سرمایه‌گذاری هستند؛ نیروگاه‌هایی وجود دارند که برق تولیدی خود را به صنایع عرضه می‌کنند و در قالب ماده چهار قانون رفع موانع تولید از صنعت برق جای می‌گیرند.

وی افزود: در این باره برای بیش از ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه قرارداد منعقد شده است، حدود ۷ هزار مگاوات در حال اجرا است و بیش از ۱۰۰۰ مگاوات تاکنون سنکرون شده و مابقی به ترتیب وارد شبکه می‌شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در طراحی گروه دوم تلاش شده تا سرمایه‌گذاران بتوانند نیروگاه احداث کنند و در چارچوب بازار با نرخ‌های جذاب، برق تولیدی خود را به مرحله فروش برسانند.

محرابیان گفت: در روزهای اخیر تفاهم‌نامه و سندی به امضا رسید که به‌موجب آن صندوق توسعه ملی ۷.۵ میلیارد دلار تسهیلات را برای احداث نیروگاه‌ها اختصاص می‌دهد و پیش‌بینی احداث ۱۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی صورت‌گرفته است.

وی ادامه داد: با امضای سند همکاری، شرایط برای تأمین مالی و پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران فراهم شد تا ۸۰ درصد این سرمایه‌گذاری‌ها از طریق صندوق توسعه ملی پرداخت شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند با معرفی وزارت نیرو بدون دغدغه تسهیلات موردنیاز را دریافت کنند.

وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد: با مجموعه این اقدام‌ها به‌مرور ناترازی‌ها رفع شده و عرضه و تقاضای برق به ثبات مناسب برسد.

محرابیان درباره اعلام فراخوان برای سرمایه‌گذاران، افزود: در بخش صنایع این فراخوان اعلام شده است. نیروگاه‌ها قراردادهایی را با وزارت نیرو منعقد کردند و بیش از ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه در عملیات اجرایی هستند و بخشی نیز تکمیل و وارد شبکه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گروه دوم که تأمین برق بخش خانگی بالاتر از الگو یا بخش تجاری و اداری را انجام می‌دهند به‌زودی فراخوانی اعلام می‌شود و سرمایه‌گذاران در چارچوب این فراخوان‌ها حضور می‌یابند.

وزیر نیرو گفت: طبق مقرراتی که حاکم است باید سرمایه‌گذاران صلاحیت‌های لازم را داشته باشند و با تعیین نهایی آنان به بانک‌های عامل و صندوق توسعه ملی برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند.

فراهم‌شدن امکان خرید برق برای همه مصرف‌کنندگان از طریق بورس

محرابیان در باره پیشبرد اقدام‌های بنیادین در وزارت نیرو برای رفع ناترازی برق کشور به‌ویژه در زمان پیک مصرف برق، ادامه داد: در سال‌های اخیر با اصلاح قانون و مقررات و حمایت بسیار خوب دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی در مسیری قرار گرفتیم که بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های این حوزه را افزایش دهیم.

وی مهم‌ترین اقدام در این باره را اقتصادی کردن خرید برق نیروگاه‌ها دانست و افزود: درگذشته بعضاً تا سه الی چهار سال مطالبات نیروگاه داران پرداخت نمی‌شد؛ با اصلاحاتی که صورت گرفت از ابتدای اردیبهشت امسال، برق نیروگاه‌ها از طریق بورس به‌صورت نقدی خریداری می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه اغلب نیروگاه‌ها در بازار سرمایه حاضر شده‌اند، گفت: بخشی از خریداران را شرکت‌های توزیع برق و بخشی را نیز صنایع بخش خصوصی تشکیل می‌دهد.

محرابیان ادامه داد: بر اساس جدیدترین گزارش که امروز ارسال شد، میزان خرید برق بخش خصوصی از میزان خرید برق توسط شرکت‌های توزیع برق کشور در بازار بورس انرژی پیشی گرفته است؛ به‌عبارت‌دیگر اکنون فعالان بازار بورس کشور در بخش برق را شرکت‌های توزیع و مصرف‌کنندگان بالای یک مگاوات تشکیل می‌دهد.

قوانین جدید، سرمایه‌گذاری در صنعت نیروگاهی را توجیه‌پذیر کرد

وی از وضع مقرراتی برای فراهم‌شدن امکان خرید برق برای همه مصرف‌کنندگان از طریق بورس کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر اغلب نیروگاه‌های کشور برق تولیدی خود را در بازار سرمایه عرضه می‌کنند. از همه نیروگاه دارها دعوت می‌کنم برق تولیدی خود را در بورس عرضه کنند تا بتوانند مطالبات خود را به‌صورت نقدی دریافت کنند و خریدوفروش برق کاملاً اقتصادی شود.

وزیر نیرو جذاب کردن سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های کشور را گام دوم در رفع ناترازی برق کشور دانست و افزود: وضع مقررات و قوانین در حال حاضر سرمایه‌گذاری در نیروگاه را با توجیه اقتصادی همراه کرده است؛ البته گروهی از نیروگاه‌ها که عمدتاً نیروگاه‌های دولتی هستند، همچنان با نرخ‌های یارانه‌ای مصارف تا سطح الگوی خانگی، کشاورزی و حتی مصارفی که به‌موجب قانون یارانه‌ای شده‌اند (افراد و خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و.) را تأمین و نیروگاه‌های خصوصی در چارچوب مقررات بورس اقدام به فروش برق تولیدی خود می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha